Hej

Är sugen på att flytta mitt br.bolån (botten) ifrån Swedbank (länge viljat byta bort dom) till SBAB.

Vilka kostnader kan jag se fram emot för att göra ett sådant byte?

Lånet har amorterats ned under ca 5 år och belåningsgraden uppskattar jag till max 43%.

Jag önskar öka belåningsgraden till ca 48% ett tag, fortsätta hålla det på 3 mån och köra amorteringsfritt.

Vilka kostnader medför detta om jag byter bank?

Jag bakade in ett topplån i bottenlånet för något år sedan och då antar jag att det togs fram ett nytt pantbrev för bottenlånet. Med tillskottet jag önskar så kommer jag troligen Över aktuellt pantbrevsbelopp.

Vilka typer av avgifter behöver jag betala för att göra detta? Någon form av pantbrevsavgift? Upläggningsavgift? M.m.?

.. försöker klura ut om det är vettigt att byta eller om jag skall bita i det sura äpplet och lägga om det hos Swedbank ist. trots att jag inte är nöjd med dom.

Tackar
 
Pantbrev behöver du inte ta ut några nya om dom som finns täcker din tänkta belåning. Ev. uppläggningsavgift borde kunna förhandla bort.

Så länge du inte byter under en bindningstid borde det inte vara några problem.
 
Ah ..

Säg för enkelhetens skull att jag har pantbrev på 10.000 SEK.
Skulden är på 8.000 SEK (har således betalt av 2.000 SEK).

Jag vill i detta läge låna upp 5.000 SEK så att min totala skuld blir 13.000 SEK.

Betyder inte detta att jag då inte har täckning för 3.000 SEK i pantbreven?

Vilka kostnader skulle då tillkomma för att tillföra detta extra lån som överskjuter 10.000 SEK?

Pantbrev? Lagfart? Avgifter?

Tack för svar.
 
Om du vill låna till 13.000 SEK men bara har pantbrev på 10.000SEK innebär det precis som du skriver att banken troligen vill ha en säkerhet i form av pantbrev och då måste du ta ut nya pantbrev på ytterligare 3.000 SEK. Dessa kostar 2% av summan samt en administrativ avgift på några hundralappar.

Ett uttaget pantbrev följer sedan fastigheten och om du behöver låna upp pengar till motsvarande belopp som det finns pantbrev så behöver man inte ta ut nya även om ursprungsskulden är betald.

Ingen lagfart berörs om du inte ändrar ägare på fastigheten.

När du byter bank brukar den nya banken vilja ha/göra en värdering om det inte går att schablonvärdera fastigheten. Detta för att säkerställa att du inte vill överteckna den gentemot marknadsvärdet.
 
ANDHOL skrev:
...samt en administrativ avgift på några hundralappar.
825 kr för att vara exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.