har tänk bygga en vedbod,någon som har bra ritningar eller foto på bygge....den ska vara billig att bygga,ska gjöra detta i vår....
 
Ingen riktig vedbod men har du en ledig friggebodsvägg el dyl kanske nåt sånt här är ett alternativ ? Denna blev målad svart sen, tog en helg o kostade ca 300:-, mestadels överblivet virke iofs ;)
 
  • Dsc00817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken fjantig yxa han har :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
sheriffen skrev:
vilken fjantig yxa han har :)
:) :) :)
 
Redigerat:
Är själv inne på att bygga en bod till hemma, tänkte sätta den i anslutning till garaget, men min tanke är följande:

Golv: lastpallar eller liknande, behövs inget annat.
sedan upp med plintar, minst 4 st, en i vart hörn.
lägg sedan regel mellan plintarna där du tänkt dig dina 3 väggar (varför inte använda tryckt virke?)
sedan stolpar som fästs i reglarna, en i vart hörn och nån på långsidan eller vart det nu kan vara lämpligt. fäst sedan nya reglar uppetill (hammarband).
därefter nån form av läkt (kommer nog nyttja överbliven spont från takbytet på huset)
i allt detta fästs sedan panelbrädor så att det blir springor på nån centimeter.
som tak tänkte jag ha antingen ett billigt plåttak eller plasttak, så det kommer inte väga så mycket och min tomt är skyddad från vind, en sida på boden kommer vara helt öppen.

viktiga med en vedbod är ju att den inte är för tät så att det luftar igenom ordentligt så att veden kan torka.
 
magnusj skrev:
Jag byggde cykelförrådet från byggbeskrivningar.se.
[länk]
Dock gjorde jag den dubbelt så bred. Tycker det blev ganska snyggt.
Kan man få se en bild hur det blev, funderar på att göra något liknande.

Tack på förhand !
 
Jef skrev:
Kan man få se en bild hur det blev, funderar på att göra något liknande.

Tack på förhand !
Sorry, såg inte detta förrän nu...
Ska försöka fixa en bild.
 
Apropå yxmannen på ollefisk´s bild:

Vilken fjantig FRU han har! Som kör veden med skottkärra en hel meter...
 
Jef skrev:
Kan man få se en bild hur det blev, funderar på att göra något liknande.

Tack på förhand !
Här kommer en bild på boden.
 
  • IMG_4258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Tänkte bygga något liknade ute på landet , behöver en redskapsbod där bla gräsklippartraktorn mm ska stå , man behöver väll inget bygg lov för den där på bilden eller liknade ??
 
Magnusj Ser att du har plåttak utan undertak.
I byggbeskrivningen så säger de följande.

"Om plåttak används kan kondensfukt bildas på undersidan,vilket i sin tur kan leda till korrosionsangrepp på plåten. Detta
kan motverkas: välj i stället plåttak med kondensisolering på
undersidan, eller gör ett undertak av träfiberskiva."

Har du plåt med kondensisolering om inte har du haft problem med kondensfukt på plåten?
 
Nej, det är ju så öppet, så jag har inga kondensproblem.
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Gör en ingång i vardera änden på vedboden. På så sätt kan du lägga in ved från ena hållet och ta ut åt det andra, dvs du får plats med årets ved och med ved som ligger på tork till kommande år.
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.