Även om man inte kan någonting om snickeri och dyl. så lär man ju sig genom att göra fel, gör om och gör rätt!
Det kanske är lite naivt att tro att man kan slänga ihop ett badrum utan några som helst förkunskaper men har man råd så tycker jag definitivt man ska ge det en chans! Har man inte läropengar till det kanske det är bättre att köpa in någon från början och om möjlighet finns vara med och titta..

Som Jan-Å innan mig svarade så visste inte jag heller hur jag skulle slå i en 4-tums spik, knappt ens vad det var för något innan jag åkte och köpte ett paket! Dessa forum är ovärdeliga för oss "tumvante svenssons"!

Hoppas på mycket hjälp härifrån även i fortsättningen!
 
Guzzi skrev:
Dessutom är han väl egentligen kock och inte alls snickare om jag inte missuppfattade min kära hustru helt?).
Har tidigare drivit fyra krogar och har jobbat med reklam för Lowe Brindfors. Idag driver han det egna byggföretaget A. Öfvergårds snickeri & bygg AB. Han är snickare, byggnadsingenjör, finsnickare och entreprenör
 
Själv blir jag då occh då lite imponerad av mig själv... Har väl ingen hantverksutbildning sen tidigare, men minns att det hela började med attt jag skruvade ner alla handtagen i lägenheten vid 10 års ålder, bara för att jag kunde. Jobbar som servicetekniker och anser mig vara ganska händig, med god slutledningsförmåga och förståelse för orsak verkan. Ibland tänker man lite på hur andra måste ha det som måste ta hem elektriker, bara för att sätta upp en lampa och rörmockare bara för att byta ett vattenlås... Det är just det som är lite lustigt, för ingen har någonsin visat mig hur man gör de olika momenten, men ändå gör jag det utan problem. Roade mig med att byta tvättställ och underskåp, inklusive avloppsrör, vattenlås och blandare. Monterade upp ny belysning, lite hyllor osv, ås att vår gästtoalett under två dagar fick en uppfräschning.
Har aldrig gjort det tidigare, men ändå flyter det på smärtfritt, tack vare lite mod och logiskt tänkande. Tänk på de som inte har den möjligheten...
 
Mikael_L
kakelmannen skrev:
Man blir ganska förundrad här på forumet över människor som har noll koll och noll erfarenhet och ändå ska genomföra en badrumsrenovering samt dessutom ska gå direkt på överkurser med flytspackling och plattsättning på högnivå ang. storlek på plattor och mönster osv. Jag blir ganska imponerade över viljan och att de vågar måste jag säga men det blir nog en och annan sömnlös natt för dem kanske.
...
Undrar om folk kalkylerar med att saker och ting kan gå åt helvete eller bara kör på.
Ähhh, man lär sig ju under resan .... :D

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.258353-20-000-hemmafixare-skadade-forra-aret


Sitter här med sårtejp på vänsterhanden, efter att kört kniven djupt i handflatan igår, när jag skulle avmantla EKLK. :blushing:

edit: Jag blev ingen del av statistiken själv, ingen sjukhusbesök behövdes, långt ifrån ...
 
Redigerat:
Köpte renoveringskåk 1998. 1 1/2 plan 40-tals trävilla med källare i sluttning. Hade bott i lägenhet några år med sambo och liten son. Arbetar inte alls som hantverkare, men är allmänt händig. Enda gången hantverkare varit i kåken var under tredje veckan då de drog skorstenspipan. Jag har:

Tilläggsisolerat runt om, byggt ny stor balkong, renoverat alla gamla fönster när de ändå var urtagna ett och ett. Installerat ack-tank med allt rörpul. Helt nytt kök med klinker och golvvärme, nästan samtliga rum helrenoverade med tapetsering, målning, golv, listning mm. Även gett mig på bärande stommen uppe med avväxling av takkonstruktionen för att kunna skippa kattvindarna till förmån för två nya barnrum (tillskott i familjen =o). Nytt badrum i källaren med avloppsstamsbyte, gjutarbeten, vattenburen golvvärme och kakel/klinkers. Nytt badrum uppe är det senaste, med allt arbete själv inklusive flytspackling och fallbyggnad. Jag har även dragit om all el och fått jordat överallt, som då och då avsynats utan anmärkning av en behörig vän.

Framtida jobb på listan är nytt tak med nya takstolar uppepå bjälkarna, papp och läkt och tegel. Ny utbyggnad framåt farstun, med nytt gästrum uppe ovanpå. Ny farstukvist. Relax (nåja en liiten) i källaren, med liten bastu. Ny panna.

Jag har egentligen aldrig byggt in mig i någon återvändsgränd, eller när det skitit sig ordentligt. Enda gångerna sambon klagat ordentligt, var när köket började rivas ut strax före jul, och julskinkan tillagades ute på broa i minus 15 grader... Och när skithusstolen inte var på plats under några dagar...

Vi har bara tagit ett litet extra lån under renoveringen, kanske 10% av ursprungslånen, annars har det skett på löpande hushållskassa.

Jag tror att många kan mer än de vågar tro. Och att några färre kan betydligt mindre än de tror... Men god långsiktig planering är guld värd, och att slutföra projekt innan man går vidare. Det finns många tappade sugar ute i landet. Men man lär sig medan man lever, börja smått, och utvecklas, och ta hjälp och fråga mycket, då går det oftast bra. :)
 
Man hör alltför ofta att folk gjort saker själva och tyvärr så syns det också på resultatet...
 
Vi har ett grannpar som också köpte en äldre kåk samtidigt som vi i byn. De är också svensonrenoverare, men där blir jag ledsen när jag går in. Han bygger överallt, samtidigt. De sover fortfarande efter 8 år i samma rum som barnen, efter att han rivit mellanbjälklaget till övervåningen. Nere har de byggt ett nytt badrum, men tänkt tidigt 90-tal vad det gäller val av kakel och strukturer, med dagonaler på väggarna, bröstbård mm. Och där diffar det fyra cm på varvet runt! De har byggt ut och gjutit ny platta för en tvättstuga, men ingen golvbrunn, bara avlopp. Jag menar, varför TÄNKER man inte efter FÖRE?? Nocken på utbyggnaden dippar för övrigt någon dm mot gaveln...

Till råga på eländet har frun i husets pappa egen såg och hyvleri, så HELA huset får furupanel i taken plus bröstpanel i kök och hall... Det blir fint det, se... :D Men de är som tur var trevliga grannar d^_^b
 
Tar man det bara lugnt och har tiden så är det mesta inget problem. Jag har tur som har ett fritidshus att öva på och i somras kaklades det nya badrummet. Med tanke på att det finns två nivåer på golvet att det finns två utstickande duschväggar var jag ganska nöjd när kakelraderna möttes perfekt efter ett varv runt rummet. Fuskade inte ens med krysslaser. ;)

Visst, detaljnivån är inte lika hög som om en bra hantverkare hade gjort jobbet. Men å andra sidan hade det aldrig blivit av eftersom jag inte vill lägga de pengarna på stugan.
 
TOKE 1
Nä, jag håller med arga snickaren, försök att leja bort det mesta i alla fall.

En normalsvensson grejar nog inte att renovera en lägenhet och ännu mindre ett hus.
 
peter.holm skrev:
Man hör alltför ofta att folk gjort saker själva och tyvärr så syns det också på resultatet...
När jag var i de mentala startgroparna för att börja bygga mitt badrum så föll det sig alltid så att man grundligt inspekterade varenda detalj av offentliga toaletter vid besök på varuhus, restauranger och så vidare. Fogar, passning mm
Det jag med all säkerhet kan konstatera är att det i de flesta fall såg riktigt illa ut med ständigt återkommande fusklösningar med mjukfog osv. Gjort av hantverkare och dessutom har det passerat besiktningen...

Titta efter själv när ni besöker en offentlig toalett som man med all säkerhet vet är gjord av ett sk. "proffs"

Men visst finns det hemmapulare som gör saker som får en att tvivla på mänskligheten. Har själv ett sånt badrum i huset där jag bor nu :)

http://www.byggahus.se/forum/badrum/129350-badrumsrenovering-och-roekheroin.html
 
TOKE 1 skrev:
Nä, jag håller med arga snickaren, försök att leja bort det mesta i alla fall.

En normalsvensson grejar nog inte att renovera en lägenhet och ännu mindre ett hus.
Jag är definitivt en normalsvensson.
 
TOKE 1
jeppeknaster skrev:
Jag tror precis tvärtom. Det är alldeles för många som inte tror att man klarar saker själv och därför låter bli.

Det är ingen raketforskning det handlar om och de moment som man verkligen inte bör misslyckas med, typ flytspacklingen kan man ju ta in erfaret folk.
Själv kunde jag inte ett smack innan jag började min totalrenovering av lägenheten men nu har man gjort allt förutom flytspackling i badrummet och eldragningen. Elektrikern tyckte att badrummet var väldigt proffsigt gjort och han trodde mig inte när jag sa att jag gjort det själv.

Med lite sunt förnuft, en gnutta självförtroende, gott om tid, ett stort intresse att lära sig, lite tålamod och ett forum som detta så går det mesta. Har nog sparat över 200 000kr på två år på att göra allt själv. Dessutom har jag lärt mig fantastisk mycket.

Nu har man köpt hus så nu börjar det om...

Och sen det här med arga snickaren, med tanke på hur mycket klåpare till hantverkare det finns så borde det snarare göras ett program som heter arga konsumenten :)
Nej ,det är inte normalsvensson som renoverar en lägenhet i två år. Du kan väl knappast haft ett förhållande under dom två åren? Att du hade det första månaderna kan jag förstå.
 
Jag förstår inte poängen med att argumentera för att köpa in alla hantverkstjänster på ett forum som byggahus.se. Detta forum är ju, min tolkning, i grund och botten till för den som vill klara sig själv.
 
TOKE 1
MathiasS skrev:
Jag förstår inte poängen med att argumentera för att köpa in alla hantverkstjänster på ett forum som byggahus.se. Detta forum är ju, min tolkning, i grund och botten till för den som vill klara sig själv.
Men du måste väl förstå att alla klarar inte att ta på sig uppgifterna som krävs i från alla möjliga håll.
Sen läser dom inlägg t.e.x. från dig eller jeppeknaster att det är så lätt. Att renovera en lägenhet på två år uppmanar väl inte du till heller väl?
Tycker du då det är fel att argumentera för att köpa in en del tjänster?
En som vill klara sig själv behöver väl inget forum?
 
TOKE 1 skrev:
Oftast så ser det otroligt bedrövligt ut när man kommer och tittar på objekt som hemmafixare har påbörjat
Håller med. Bilder som läggs upp på sidan visar inte så mycket, det är ungefär som när man ser bilder från Thailand från en gudomlig strand och sen när man är på plats så undrar man om det är samma plats snacka om blåst på konfekten.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.