Hej,

Vi får snart tillgång till ett trähus från 70-talet. Det har platta på mark, byggt på det gamla felaktiga sättet (isolering på plattan istället för under). En besiktningsman har uppmätt för höga fuktvärden under golvet i köket medan det är bra värden i andra rum. Troligen beror det på att det ligger en plastmatta ("korkmatta"?) i köket medan de andra rummen har någon sorts trägolv. Plastmattan är nog limmad på spånskiva.

Nu vill vi förstås byta ut plastmattan (ja hela köket) så att vi förhoppningsvis kan sänka fuktigheten något under golvet. Frågan är förstås, finns det något bra golvskikt som "andas" bra? Är det riktigt trägolv man ska ha (fortfarande på spånskiva förstås)? Är det någon som vet?

Tacksam för tips!
 
till exempel linoleum "andas". trägolv funkar också, såklart. klinker bör också gå bra eftersom fogarna andas. plastmattor bör du undvika.

det viktigaste är hur man gör under, så att tex limmet också andas och inte är helt diffusionstätt. kolla med nån golvfirma så vet dom vad du ska ha under.

jag kan tänka mig att man även kan lägga en ångspärr på plattan och sen golv, då stannar ju fukten i plattan. men det är jag inte alls säker på hur bra det funkar i ett redan byggt hus så det får du nog dubbelkolla med någon.

men det är som sagt underskiktet som spelar roll, ett golv som andas är inte mycket till hjälp om limmet inte gör det. det är då man får problem med att lim släpper och golvet blir bubbligt.
 
Tack för svaret... ja det gäller förstås att få bort det gamla limmet och att trägolvet läggs dit på rätt sätt. Skruvar man fast trägolvet(?) så blir det i alla fall inget nytt spärrande skikt under det. Får nog ta det här med en golvfirma eller något.

Någon som vet om parkett och laminat andas lika bra som riktiga trägolv? Jag misstänker att stegdämparen som man lägger under dessa gör det för tätt igen... eller?
 
det beror på golvtyp. ett fiskbensparkettgolv limmar man tror jag. klick läggs löst. det finns säkert olika sorters foam också.

laminatgolv är ju belagda med en plastfilm så jag antar att dom är ganska täta. men det kan ju hänga på hur tätt man lägger plankorna.

brädgolv kan man skruva eller spika.

men snacka med en golvfirma som sagt, dom är ju trots allt experter.
 
Man kan lägga platonmatta också med golvet ovan på så andas fukten ut/upp genom sockeln.
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Om det är höga fuktvärden under golvet, dvs ovanpå betongplattan så har jag lite svårt att tro att ett byte till ett golv som andas hjälper. Som Jan-Å säger så kan platonmatta vara lösningen, vilket då innebär att riva golvet ner till betongplattan, behandla med antimögelmedel, ev spackla, på med platonmatta, isolering och golv.

Hade själv tidigare ett hus med den "gamla" konstruktionen och var tvungen att riva ner hela golvet (BPA) i nedervåningen, nästan 100 m2. Utöver platonmatta så ventilerades hela utrymmet under platon med en utsugsfläkt, men det kanske räcker med att ventilera genom sockeln om det bara är fråga om ett rum, köket.

Hursomhelst så är det en "otrevlig" konstruktion, men om inte besiktningsmannen har föreslagit sådan åtgärd så kanske det inte är så alarmerande fuktigt
 
Nja, besiktningsmannen tror att det kan bero på plastmattan eftersom det verkar torrt under andra golv i huset som har någon sorts faner på spånskiva. Samtidigt tycker han förstås att man köpa en fördjupad undersökning (han är anställd av Anticimex).

Jag tänker som så att huset har stått sedan 1976 utan problem (ingen mögellukt eller andra symptom), så det borde kunna fungera fortsättningsvis också bara vi inte gör det värre på något sätt. Visar det sig bli problem en dag så får vi väl ta tjuren vid hornen den dagen. Det är ett stort jobb att börja riva golv mm för att det KANSKE blir problem framöver. Låter det riskabelt att vänta och se tycker ni?
 
Eftersom alla organiska golv, trä, linoleum, parkett, fanér och laminat skall läggas med ångspärr så är du ju tillbaka på ruta ett och stänger in fukt i undergolvet igen...dessutom är alla ovanstående golv för tröga vad gäller genomsläpp så man kan inte se dem som golv som "andas".
Däremot, om du monterar platon så kan du välja vilken golvtyp du vill, t,o,m klinkers om du nu skulle vilja det., det är inte ens säkert att du behöver mekanisk frånluft trots fuktkvoten.
En sak till som talar för platon...allt tyder på att vi kommer att få mycket fuktigare väder under lång tid framöver, och har man en byggkonstruktion som inte är fördelaktig så kan det nog vara idé att tänka en gång extra nu när du ändå skall göra ett stort ingrepp.
Det finns en nackdel med platon, det låter en aning ihåligt även om man använder ventitexnät.
 
I golvet ser det ut så här (nedifrån och upp): Betongplatta - impregnerade träreglar - plastfolie - isolering (RockWool?) - Spånskiva - plastmatta.

Är det tänkt att man ska lägga platonmattan på spånskivan men under ytskiktet (faner el. dyl.)? Det vore ju vässentligt mycket lättare än att börja riva bort spånskivor, isolering, plastfilm och reglar. Besiktningsmannen sa även att man bör vara försiktig så att man inte punkterar plastfolien eftersom den håller eventuella lukter borta.
 
Som sagt, jag är amatör och kan bara tala utifrån min egen erfarenhet. Så vitt jag vet så lägger man alltid platon närmast betongen så att en luftspalt bildas, som då kan ventileras bort. Nu hade vi cellplastisolering, du har ju tryckimpregnerade träreglar (tveksamt med tanke på att de kan ge ifrån sig stark lukt när de blir fuktiga, det var kanske det besiktningsmannen menade om att inte punktera plasten?) med Rockwoolisolering? Jag tror att cellplast är bättre just med tanke på ev fukt. Ovanpå cellplasten tror jag att BPA lade vanlig lumppapp, (kanske bättre med foam) sedan spånskiva och plastmatta i köket och hall, eklamellbräder i vardagsrum och sovrum.

I alla fall blev slutresultatet bra, vi bodde 14-15 år innan vi flyttade.
 
Mikael_L
Problemet med huset är alltså en betongplatta som antagligen alltid är lite fuktig och sen organiska material ovanpå.

Riskerna är framförallt väggarnas syllbräder, golvens undersida (eller hela ifall de är täckta med täta material på ovansida), regelkonstruktioner i mellanrummet, ev ingjutna bräder/reglar, ev isolering (ber på mat) och ev kvarlämnad byggskräp.

Så att bara byta ytskikt på övergolvet är inte alls någon garanti för att allt är frid och fröjd. :(

Den helt säkra lösningen är att riva upp allt.
Avlägsna alla ingjutna träbitar (vanligt i hus från den här tiden)
Byta allt tryckt virke till vanligt.
Fuktisolera all syll från betongplattan.
Bygga upp nytt ventilerat golv med t.ex. nivellsystemet.
Förbereda för ev framtida fläktdriven ventilation under golvet.

Och till detta se över eller förbättra husets utvändiga dränering.

Allt till en kostnad på 200-400.000 om man lejer ut.

Detta är en sak som alla som står i begrepp att köpa ett sådant hus borde ha i åtanke, dvs det bör avspeglas i köpesumman.

Sen ska man givetvis inte direkt börja göra allt detta jobb.
Har man inga eller lindriga problem ska väl åtgärderna motsvara behovet.
Att riva ut plastmattor och ersätta med olackade trägolv t.ex ökar fukttransporten dramatiskt från utrymmet mellan betongen och golv, dvs rH sjunker ett antal procent.
Att förbättra husets dränering kan också vara en åtgärd som förbättrar situationen, så är det på marginalen kommer man ju på rätt sida sen.

Har ni redan köpt huset så får ni väl sitta lugnt i båten ett tag medan ni tar reda på mer.
Ni kan t.ex låta borra en del små hål och mäta rH på olika platser ett tag.
Fråga runt mer här och kolla lite vad andra experter har att säga.
Ni kan t.ex. kolla vad några olika besiiktingsföretag föreslår som nästa (undersökande?) åtgärd.

Har ni inte redan köpt bör väl egentligen köpeskillingen bli några 100' lägre ifall nuvarande bud är baserat på ett helt friskt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.