Hej !

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mej med några frågar.

Skall montera in en kamininsats (typ keddy) i öppen spis som det inte har eldats i på 20 år.

Jag tänkte montera någon form av rör i skorstenen direkt och provtrycka endast efter.
Eller borde jag provtrycka innan och hoppas på att skorstenen är tät och slippa dra rör hela vägen ? Hur vanligt är det att skorstenen är otät ? ?(huset byggt 1956) Vill ju komma undan så billigt som möjligt men ändå gör det ordentligt.

//Håkan
 
Du kan ju börja med att provtrycka själv. Blir ju klart billigast om du slipper göra nått på skorstenen.
 
kanske ska prata med sotaren och beskriva din situation. Han (eller hon) kanske kan ge råd. Jag menar, det är väl ändå sotaren som, i praktiken, bestämmer i slutändan?
 
Jag är lite partisk men jag rekomenderar dig starkt att ringa sotaren först. Är han duktig så kan han även förutom provtryckningen ge dig goda råd om hur du ska göra med ditt bygge så du slipper otrevliga överraskningar senare (vissa skorstenar klarar tex 350 grader andra 450 grader) han kan ge dig råd om detta så du inte installerar något du inte senare får använda.
 
Vill du provtrycka själv så köp en rökpatron, täta skorsten uppe, tänd rökpatron nere i skorsten och blås med en kraftig varmluftspistol med värmen avstängd. Var noga med att täta runt varmluftspistolen.Gå runt med en kraftig lampa och lys runt skorsten om du ser någon rök. Sotare har ofta sponsorkontrakt med någon tillverkare så då rekommenderar dom bara en produkt. Hos Soliduct kan du köpa insatsrör och alla tillbehör för montering till riktigt bra pris.b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.