Det finns lite gamla trådar här i forumet om virkestorkning och Saunos torkar (plano.se och logosol.se) och jag är själv i byggartagen för att skapa en billig virkestork och tänker göra den enligt samma princip som sauno, dvs med basning i grunden.

Nu undrar jag dock hur torkprocessen bör se ut eftersom jag bara kan få tag i sågat och torkat virke typ från brädgårn. Som jag förstått så torkar de flesta virke som de sågat upp själva, dvs med en högre fuktkvot än det man köper från byggvaruhandlarn.

Jag vill åtminstone komma under 10% men inte lägga ner massor av pengar och kW-timmar på att torka. Så, konkret tips: är det fortfarande basning och torkning i 2 veckor som gäller trots att det inte är nysågat eller räcker det med en simpel torkning några dagar bara?
Det känns som "overkill" att torka enligt konstens regler när sågen/ hyvleriet redan gjort det en gång, eller varierar torktekniken mellan olika sågverk?

Någon som testat och har erfarenhet? Jag har så små utrymmen att jag inte kan lagra brädor i åratal, dessutom kommer fukthalten inte ner lägre än 10-12% även om det legat i 2 år i mitt ouppvärmda snickeri...
Snarare är hela mitt problem att jag bygger fina träalster ute i snickeriet och när dom sedan kommer in i normal rumsmiljö så blir det alltid någon deformation...

Min tanke är att bygga exakt enligt saunos instruktion men med en egen torkfläkt typ 2 kW byggfläkt och annan termostat för att få upp tempen, pallar fläkten det eller blir det droppfuktigt inne i torkkammaren under basningsfasen?
 
Torkning och ventilation är en hel vetenskap. Nu har jag aldrig torkat virke, bara papper. Det som är viktigt är fukthalten som i sin tur påverkar daggpunkten ( den temperatur till vilken luft måste avkylas, utan ändring av lufttryck eller innehåll av vattenånga, för att kondensation av vatten ska påbörjas, dvs dropp ) Fukthalten styr du med ventilationen i din torkkammare.

Ökad ventilation minskar daggpunkten vilket ger minskad risk för dropp.
Dropp påverkas också av hur bra torkkammaren är isolerad.
Även temp i kammaren påverkar.

Kolla ett Mollier diagram så klarnar det nog lite.
Du kan även kolla denna PDF.
 
J
Snorunge skrev:
Kolla ett Mollier diagram så klarnar det nog lite.
Du kan även kolla denna PDF.
Tack bra länkar!
 
Grejen är nog till att börja med att värma upp verkstan lite.
Om du torkar virke efter konstens alla regler så kommer det ändå att suga i sig fukt igen när det hamnar i den kalla verkstan.
 
Det gäller att förvara virket som du ska använda för att snickra med i en miljö som är så lik slutmiljön för virket som möjligt. Alltså gör du ett mindre utrymme som du kan förvara virke i för den närmaste tidens arbete och värmer upp det till nånstans strax ovanför 20 grader och håller en låg fukthalt med en avfuktare, men inte lägre än det är normalt i ett uppvärmt hus vintertid.

Du behöver inte basa och torka som om virket var färskt. Det är en helt annan torkprocess och behöver inte upprepas när virkets naturliga fukthalt torkats bort. Går du på med 2kW värmeeffekt så kommer ditt virke bara vrida sig och spricka. Tålamod och tid är det som gäller för att minska fukthalten den sista biten. Kan vara bra att ha möjlighet att spänna fast virket med några metalltvingar för att förhindra vridning.

Ska du få det riktigt bra så använd inte virke som är nedrotkat till snickartorrt i eltork på några dygn utan skaffa virke som torkat under lång tid utsatt för regn och sol och efter en tid inflyttat luftigt under skärmtak. Då kommer de dåliga bitarna redan spruckit/vridit sig och du får ett mer formstabilt virke kvar.
Istället för att bygga en tork se till att bygga ett skärmtak där du kan förvara ett par kubikmeter virke för närmaste årens produktion och värm upp verkstaden så du kan hålla det torrt där och ta in virke i lagom mängd så det får aklimatisera sig en vecka eller två innan du börjar använda det. Det finns inga genvägar till det perfekta virket ;)
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
cem77 - det du skriver låter väldigt vettigt och det är så jag hittills gjort, men jag har inte tänkt på utomhusförvaringen :) Jag ska nog tillämpa den metoden för de stora kvantiteterna och försöka varmhålla så gott det går.
Det är väl så de flesta hobbysnickare gjort de senaste decennierna antar jag?
Blir nog överarbetat enligt den plan som jag tänkt mig.
Tack som sagt för tipset!
 
Om du håller dina alster små går det att torka i mikrovågsugnen du har i köket.
 
Har nu beställt ett Sauno-aggregat på 2 kW och ska bygga upp en 3 meters virkestork. Ska bli intressant! Målet är att få fram möbelvirke med 8% fuktkvot max.
För min del blir det lösningen på alla problem jag haft under åren med speciellt limträskivor som varit så snygga ute i det kalla snickeriet och som sedan slagit sig när de väl kommit in i huset.
 
Just det kom nu på att jag ska skriva ner de fakta som gäller om basning+torkning:
dvs att virket torkas inifrån och inte tvärsom, vilket tyvärr är fallet när virket får torka av sig själv i förråd. I ett kallförråd eller utomhus kommer man aldrig ner till möbeltorrt, det är i det närmaste omöjligt, min 10-15% fuktkvot.
Ska man lägre (6-8%) måste det till en virkestork och virke MÅSTE torkas inifrån, annars spricker det och slår sig. Så helt rätt, det går inte att köra på med en värmefläkt enbart, för den torkar bara på ytan vilket skapar spänningar i virket.

Läs mer om detta på logosols hemsida (eller Saunos/ Plano)

Det ska tydligen ta allt mellan 2-7 år att torka virke till möbeltorrt på "naturlig väg", dvs det är helt ohållbart för mig som varken har utrymmen eller tid att vänta :p
Så virkestorken är enda lösningen för mig. Och, det är okej att förvara basningstorkat virke (även 6-8%) i ett kallförråd/ dåligt uppvärmt snickeri. För den lilla fukt som virket tar åt sig även under 1 års tid blir i princip bara ytligt och det är lätt att konditionera virket i rumstemperatur inomhus ca 2 veckor innan det ska användas, så återgår det till 6-8% som det ursprungligen torkats till.

Saunos torkmetod bygger på samma torkprocess för färskt nysågat såväl som redan "fabrikstorkat" (det där lät som en reklamtext...) dvs man basar virket och fuktar m a o genom det helt och hållet även om det håller 18% från sågen, så man kör dvs hela processen oavsett ursprunglig fuktkvot.

Ska bli spännande! Införskaffat en kontaktlös fuktkvotmätare också, de enkla probmätarna med stift går bara 1-2 mm in i virket och den fuktkvoten är långt ifrån vad som finns mitt inne i virket.
 
Gruvberget skrev:
Just det kom nu på att jag ska skriva ner de fakta som gäller om basning+torkning:
dvs att virket torkas inifrån och inte tvärsom, vilket tyvärr är fallet när virket får torka av sig själv i förråd. I ett kallförråd eller utomhus kommer man aldrig ner till möbeltorrt, det är i det närmaste omöjligt, min 10-15% fuktkvot.
Ska man lägre (6-8%) måste det till en virkestork och virke MÅSTE torkas inifrån, annars spricker det och slår sig. Så helt rätt, det går inte att köra på med en värmefläkt enbart, för den torkar bara på ytan vilket skapar spänningar i virket.

Läs mer om detta på logosols hemsida (eller Saunos/ Plano)

Det ska tydligen ta allt mellan 2-7 år att torka virke till möbeltorrt på "naturlig väg", dvs det är helt ohållbart för mig som varken har utrymmen eller tid att vänta :p
Så virkestorken är enda lösningen för mig. Och, det är okej att förvara basningstorkat virke (även 6-8%) i ett kallförråd/ dåligt uppvärmt snickeri. För den lilla fukt som virket tar åt sig även under 1 års tid blir i princip bara ytligt och det är lätt att konditionera virket i rumstemperatur inomhus ca 2 veckor innan det ska användas, så återgår det till 6-8% som det ursprungligen torkats till.

Saunos torkmetod bygger på samma torkprocess för färskt nysågat såväl som redan "fabrikstorkat" (det där lät som en reklamtext...) dvs man basar virket och fuktar m a o genom det helt och hållet även om det håller 18% från sågen, så man kör dvs hela processen oavsett ursprunglig fuktkvot.

Ska bli spännande! Införskaffat en kontaktlös fuktkvotmätare också, de enkla probmätarna med stift går bara 1-2 mm in i virket och den fuktkvoten är långt ifrån vad som finns mitt inne i virket.
Ibland läser man om de som torkar virket genom att bara lagra det, utomhus med luftspalter, under ett år, och sedan bara acklimatisera det inomhus ett par veckor.

Siktar de på något annat, eller vad är anlendingen till att detta rekommenderas? Det förefaller som de som rekommenderar metoden faktiskt ägnar sig åt möbeltillverkning.

--- Mats ---
 
Utan att kunna siffrorna rätt så tar väl lufttorkat i storleksordningen år och ugnstorkat veckor. Det är väl ett skäl. Lufttorkat skulle vara sådär 1 år per tum + ett till har jag sett. Dvs 50-100 ggr snabbare med ugn. Sedan kan aldrig lufttorkat bli torrare än omgivningen. Ugnstorkat kan bli torrare än luften utanför ugnen genom värmen. Med tiden stiger naturligtvis fukthalten i ugnstorkat virke till jämvikt med omgivningens fuktighet. Så för resultatet kan det väl egentligen inte spela någon roll om det är ugnstorkat eller lufttorkat.
 
  • Gilla
Tiwatz
  • Laddar…
Som jag nämnde i en annan tråd som rörde fuktmätare, har jag funderat på att bygga en egen torkanläggning. Nu har jag surfat rund och funderat och räknat och kan konstatera att det enklaste och billigaste blir att bygga en med Saunoaggregat och enligt Saunos beskrivning.

Jag är lite nyfiken på hur ni som har byggt en Saunotork har löst vissa detaljer, tex hur har ni löst det med uppläggen, var fick ni tag i aluplåt till luftkanalen och eventuella andra tips och tricks. Var får man tag i de där specialskruvarna och var köpte ni aggregaten? Kan man hitta aggegaten billigare någonstan? Priserna i Sverige är alltid samma, och med tanke på att jag köpte mina planopressar 20 % billigare från UK gör ju att man funderar.
 
edvinf skrev:
Utan att kunna siffrorna rätt så tar väl lufttorkat i storleksordningen år och ugnstorkat veckor. Det är väl ett skäl. Lufttorkat skulle vara sådär 1 år per tum + ett till har jag sett. Dvs 50-100 ggr snabbare med ugn. Sedan kan aldrig lufttorkat bli torrare än omgivningen. Ugnstorkat kan bli torrare än luften utanför ugnen genom värmen. Med tiden stiger naturligtvis fukthalten i ugnstorkat virke till jämvikt med omgivningens fuktighet. Så för resultatet kan det väl egentligen inte spela någon roll om det är ugnstorkat eller lufttorkat.
Förstår det inte kan bli torrare än omgivningen tillåter. Men luftfuktighet och träts fuktighet är inte så direkt jämförbara, trä kan lufttorka också i fuktig luft vad jag förstått, vet inte hur beroendet ser ut, även om värme är en viktig faktor.

--- Mats ---
 
För några nummer sedan av fine woodworking testade de fuktmätare. I samband med den artikeln publicerade de en tabell på hemsidan med träs jämviktsfukthalt sfa omgivande relativa luftfuktighet. tabellen finns på finewoodworking.com/extras
Jag roade mig lite med att stoppa in siffrorna i excel, och rita diagram. Man kan konstatera att jämviktsfukthalten i trä är relativt oberoende av temperaturen. Naturligtvis når man jämvikt snabbare vid högre temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.