BJohan skrev:
Kravet på 50 cm till vägg från centrum wc uppfyller jag. Likaså fritt utrymme framför wc och handfat. Det är duschplatsen han vill underkänna. Han har svårt att se att fritt utrymme framför duschen kan mätas diagonalt. Min sakkunnige anser att det är ok att mäta så.
Snedställ bilden 45 grader! :D
 
Som jag fattat det här med tillgängligheten måste det inte uppfylla alla krav från början. Det räcker om det enkelt går att bygga om badrummet i efterhand. Man kan i så fall förbereda genom att ha ett extra avlopp för wc så man kan flytta toastolen dit om det skulle behövas.
Någon hade löst det genom att dra 110-rör till allting, så det gick att byta plats på handfat, toastol och dusch i efterhand.
 
Nu har jag haft samråd med kommunen. Handläggaren tog sitt förnuft tillfånga och släppte igenom duschrummet. Han trodde väl inte att jag skulle kunna visa ett utlåtande som stödde min planlösning. Han höll inte med men kände sig tvungen att godkänna den.
 
BJohan skrev:
Jag har en tvist med handläggaren på Vaxholms kommun. Jag har ritat en planlösning i dusch/wc som handläggaren anser inte uppfyller tillgänglighetskraven. Jag menar att den uppfyller kraven. Jag vet dessutom att man godkänt ett likadant duschrum i Vaxholm för några år sedan. Min hanläggare menar att man då gjorde fel. Han sa till mig på ett möte att om jag skaffar ett intyg från en sakkunnig i tillgänglighetsfrågor så godkänner han planlösningen.

Jag kontaktade en arkitekt som tidigare ledde gruppen på Planverket som skrev tillgänglighetsreglerna i BBR. Han har även jobbat med dessa frågor på Boverket. Han skrev ett utlåtande att duschrummet väl uppfyller de funktionskrav som tillgänglighetskraven.

"Min sammanfattande bedömning är således att rummet väl uppfyller de funktionskrav som anges i BBR och därmed bör kunna godtas. Det bör även observeras att standarden är frivilligt tillämpbar och att hänvisningen till standarden sker i form av ett allmänt råd. Det enda exempel på duschrum som finns i en bilaga till standarden är också enbart ett exempel av många möjliga."

Handläggaren på kommunen verkar nu inte vilja stå för sitt ord, utan vill underkänna planlösningen trots utlåtandet. Får han göra det? Får han göra en bedömning som går emot en av de tyngsta namnen i branschen?

Hälsningar
Bengt

ditt badrum uppfyller inte tillgänglighetskraven då det måste finnas mer fri bredd bredvid wc-stolen så att en rullstol kan ställas bredvid för att sedan förflytta sig över till wc-stolen.

om du däremot har ett annat badrum på samma plan som uppfyller kraven kan denna toaletten vara hur liten som helst. vet inte handläggaren det får han läsa på. jag läser själv till arkitekt och har typ 5 hp i tillgänglighetskurser... du får gärna hänvisa till mig om du vill.
 
Jag är också i renoveringstaget och ska bygga nytt badrum. Mina frågor till min kommun var om jag skulle söka bygglov eller göra bygganmälan för projektet. Svaret jag fick var att om det inte väsentligt ändrar planlösningen i huset skulle varken eller behövas. Jag har skickat en planlösning till nån i kommunhuset där som jag hoppas kan skicka vidare till nån som svarar. Nån som har nån uppfattning om vad som menas med "väsentligt ändrad" lösning? Badrumsfirmans inställning när jag ville ha ritningar till rören att skicka in var att det inte skulle behövas nån anmälan eller lov. "Då skulle vi inte få göra annat än rita..." Kan ju spela dum förstås och tuta på men vafan man är ju laglydig svensk ändå :D

Hur som helst så kommer ju tankarna om det här med handikappanpassning eftersom det ju är så som någon skrev att allt som kräver bygglov eller anmälan ska följa normen. Jag tror badrummet jag ritat ska följa måtten, men för att klargöra för mig själv lite;

-110 cm från en vägg
-80 cm från motstående vägg
-130 cm svängdiameter nånstans i rummet för att vända (var som helst? Är i direkt anslutning till toastol på min ritning men vad gäller?)
-Fritt framför handfat

Rätt så?
 
kan inte riktigt se det framför mig, men kan man vända med rullstol så borde det vara lugnt.

tänk på att det faktiskt är okej att ha mindre plats än så, om du tex har badkar längs en vägg och toastol bredvid måste du inte ha platsen där från början. bara det blir tillräckligt med plats bredvid toastolen genom att ta bort badkaret.
 
Förstår hur du menar. Jag gjorde en skalenlig ritning och gjorde en cirkel stor som rullstolars vänddiameter och kom fram till att det skulle fungera utan problem och utan att flytta på, eller ta bort, något alls så jag känner mig rätt trygg med min bygganmälan trots allt.
 
simon_isacsson skrev:
ditt badrum uppfyller inte tillgänglighetskraven då det måste finnas mer fri bredd bredvid wc-stolen så att en rullstol kan ställas bredvid för att sedan förflytta sig över till wc-stolen.

om du däremot har ett annat badrum på samma plan som uppfyller kraven kan denna toaletten vara hur liten som helst. vet inte handläggaren det får han läsa på. jag läser själv till arkitekt och har typ 5 hp i tillgänglighetskurser... du får gärna hänvisa till mig om du vill.
Jodå, duschrummet uppfyller kraven. Utrymmet bredvid wc-stolen uppfyller kravet med marginal. Observera att kraven är funktionskrav. Det är därför de är så svåra att hantera. Man behöver alltså inte alls följa dom exempel och mått som finns angivna i standarden. De är bara exempel på lösningar som uppfyller funktionskravet.
 
Gäller det här handikappanpassningstjafset bara när man bygger nytt? Jag vet att det inte gäller när man bygger om ett befintligt badrum men nu ska jag göra om ett stort garage till bla badrum. (alltså ändrat användningsområde) Behöver jag tänka på att anpassa planlösningen efter dessa regler?
/jeppe
 
Mikael_L
Har du redan (minst) ett befintligt badrum som klarar reglerna så ska det väl räcka.

Bygger man nytt med två badrum på nedre plan ska det räcka att ett klarar tillgänglighetskraven, såvitt jag förstått.
 
Glömde ju givetvis att nämna att jag har ett sutterränghus och det här blir enda badrummet på nedervåningen som dessutom är entrévåning. Badrummet uppe är inget problem som jag ser det.
 
Jag tror det är så att om din ombyggnad kräver bygglov måste tillgänglighetskraven uppfyllas. Om det räcker med bygganmälan tror jag inte du måste uppfylla kraven.
 
Ok, låter rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.