Är det någon som har aktuella priser på hjältevadshus röda paket? Såg en siffra på deras vinkelhus för 1,9 milj exkl inredd övervåning o med enklaste standard - låter ju hutlöst! För inredd övervåning + 440' till.
 
Tack för alla svar och tips! =)

Vi har inte bestämt något men just nu står vi och väger mellan Björkliden (villa Kavat) och Hjältevad (Alen 38), någon som har ris eller ros om dessa hus eller hustillverkare?

Malinwi, jag tror att Alen 38 (röda paketet) ligger på 1,4 - 1,5 milj. Vi fick även detta mailat från Hjältevad idag angående deras Eken 38:

Priset på Eken 38 är 1675000:- med vår nya grund, som inte är en Torpargrund, som flera av volymhustillverkarna har. Genom vår grund så riskerar vi inte fuktproblem i grund, som kan bli med torpargrund.
På din fråga om fönster i gavlar och invändig trappa ingår, så är svaret att det är tillval.
Tillval 4 st fönster i gavelspetsar vindsvåning 14750:-
Tillval invändig invändig trappa Typ Dixie 20000:-
 
vi bygger just nu med björklidenhus.villa ljuvlig.platta på mark och kanske lite annat som skiljer älvsbyhus från björkliden.fördel björklidenhus? vi tycker det.
 
almelind skrev:
Tack för alla svar och tips! =)

Vi har inte bestämt något men just nu står vi och väger mellan Björkliden (villa Kavat) och Hjältevad (Alen 38), någon som har ris eller ros om dessa hus eller hustillverkare?
Om ni tycker att priserna är jämförbara så skulle mitt val helt klart vara Björklidenhus. Platta på mark och totalentreprenad jämfört med en ny oprövad grund på delad entreprenad. Jättestor och viktig skillnad. Inget att fundera på om man har möjlighet att betala en eventuell merkostnad för Björklidenhus. Jag skulle bara bygga med någon som är beredd på att ansvar för hela husbygget, och som inte avsäger sig ansvaret för grunden, framförallt med en oprövad kosntruktion.
 
kungkokos skrev:
Om ni tycker att priserna är jämförbara så skulle mitt val helt klart vara Björklidenhus. Platta på mark och totalentreprenad jämfört med en ny oprövad grund på delad entreprenad. Jättestor och viktig skillnad. Inget att fundera på om man har möjlighet att betala en eventuell merkostnad för Björklidenhus. Jag skulle bara bygga med någon som är beredd på att ansvar för hela husbygget, och som inte avsäger sig ansvaret för grunden, framförallt med en oprövad kosntruktion.
Hjältevad avsäger sig inte ansvaret för grunden kungkokos, den produceras på samma sätt som Björkliden, en underentreprenör utför detta jobb ingen skillnad mellan Hjältevad eller Björkliden.

Jag gör affär med Hjältevad, dvs totalentreprenad! Hjältevad tar ansvar för hela husbygget
det är deras filosofi. du måste läsa på lite där.

Oprövad konstruktion, möjligen är det inte så många Hjältevadshus som uppförts med deras nya byggsystem, jag tror att det är en fullt fungerande välisolerad grund.
Framöver kommer det att bli fler och fler med denna lösning i och med att Modulenthus
inom Finndomo har samma upplägg.

Jag bygger ett björken nu under våren.
 
malinwi skrev:
Är det någon som har aktuella priser på hjältevadshus röda paket? Såg en siffra på deras vinkelhus för 1,9 milj exkl inredd övervåning o med enklaste standard - låter ju hutlöst! För inredd övervåning + 440' till.
Låter väldigt mycket, åk till säljaren och tag en dialog om priset.
 
Jensen skrev:
Hjältevad avsäger sig inte ansvaret för grunden kungkokos, den produceras på samma sätt som Björkliden, en underentreprenör utför detta jobb ingen skillnad mellan Hjältevad eller Björkliden.

Jag gör affär med Hjältevad, dvs totalentreprenad! Hjältevad tar ansvar för hela husbygget
det är deras filosofi. du måste läsa på lite där.

Oprövad konstruktion, möjligen är det inte så många Hjältevadshus som uppförts med deras nya byggsystem, jag tror att det är en fullt fungerande välisolerad grund.
Framöver kommer det att bli fler och fler med denna lösning i och med att Modulenthus
inom Finndomo har samma upplägg.

Jag bygger ett björken nu under våren.
Hej, jag kan inte någonstans på Hjältevads hemsida se att de erbjuder Totalentreprenad. Även om man gör "affären" med Hjältevadshus behöver det inte betyda att man får Totalentreprenad på köpet. Det brukar vara en utomstående firma som förbereder marken för grund och hus.
 
Jensen skrev:
Hjältevad avsäger sig inte ansvaret för grunden kungkokos, den produceras på samma sätt som Björkliden, en underentreprenör utför detta jobb ingen skillnad mellan Hjältevad eller Björkliden.


Framöver kommer det att bli fler och fler med denna lösning i och med att Modulenthus
inom Finndomo har samma upplägg.

Sist jag förhandlade med dom så fick man kontaktera grunden separat = inget juridiskt ansvar för grunden. Men förhoppningsvis har dom förändrat detta. Alltför många säljare lovar totalentreprenad - "vi fixar allt", men de ljuger om man måste skriva fler kontrakt. Har du läst på om olika entreprenadformer?

Viss blir det fler hus med den nya grunden eftersom Modulenthus , Smartstart och Hjälevad tillhör samma moderbolag. Det behöver dock inte betyda att den är beprövad i nuläget. Jag skulle gärna se att den var P-märkt av SP precis som Smålandsvillans nya.
 
kungkokos skrev:
Jensen skrev:
Hjältevad avsäger sig inte ansvaret för grunden kungkokos, den produceras på samma sätt som Björkliden, en underentreprenör utför detta jobb ingen skillnad mellan Hjältevad eller Björkliden.


Framöver kommer det att bli fler och fler med denna lösning i och med att Modulenthus
inom Finndomo har samma upplägg.

Sist jag förhandlade med dom så fick man kontaktera grunden separat = inget juridiskt ansvar för grunden. Men förhoppningsvis har dom förändrat detta. Alltför många säljare lovar totalentreprenad - "vi fixar allt", men de ljuger om man måste skriva fler kontrakt. Har du läst på om olika entreprenadformer?

Viss blir det fler hus med den nya grunden eftersom Modulenthus , Smartstart och Hjälevad tillhör samma moderbolag. Det behöver dock inte betyda att den är beprövad i nuläget. Jag skulle gärna se att den var P-märkt av SP precis som Smålandsvillans nya.
Tack för tipset där med entreprenadformen, jag tror dom ändrat sedan du förhandlade med dom, grunden ingår i mitt huskontrakt, dvs Hjältevad tar in grundläggare till husbygget precis som hos Björkliden. d^_^b

Jag skall kolla upp detta med P-Märkningen, och posta svar, alltid finns det någon som är intresserad.

Vad byggde du själv, blev det ett Björkliden för din familj ?
 
Vad bra! Det visste jag faktiskt inte. Nu blev de helt klart ett mycket intressantare alternativ! Vi byggde slutligen med Götenehus - en lång process som fick mogna och ju mer jag läste på desto mer ville jag ha. Man kan enkelt säga att min första kalkyl sprack rätt ordentligt :)
 
Är det ingen som har funderat på ett murat hus.
Klart det bästa alternativet. Ni kan glömma alla fuktproblem under byggtiden och en eventuellt framtida fuktskada leder till betydligt mindre problem (om ni ens märker den). Visst det är dyrare men mycket bättre.

Tittar men på hur dessa hus byggs så är marginalerna små, en liten skada blir lätt stora problem. kolla på takväven, fynfan, det är som att gå på lina mellan "Petronas towers".
Trä regelstomme är generellt små marginaler, det är bara titta på hur konstruktionen är uppbyggd. (glas/stenull, ångspärr, gipsskiva)q(;^;)p
 
scarface75 skrev:
Är det ingen som har funderat på ett murat hus.
Klart det bästa alternativet.
Visst är stenhus bra! Men jag tror inte att dom som i första hand funderat på att bygga med Älvsbyhus skulle välja stenhus som andra alternativ. Där pratar vi dubbla kostnaden.
 
jag vet, det är svårt att jämnföra. Sen finns det ju ingen motsvarighet till serieproduktion av sten hus, men det kommer alldrig bli billigare är dessa hus.
 
Vem är billigast som bygger med platta på mark och råspont?
 
Emma&Andreas skrev:
Synd att skiljer det 400-500tusen från älvsbyhus upp till närmaste konkurrent, hade skillnaden varit mindre hade man uteslutit dem från sina husfunderingar för länge sen.
Stämmer inte alltid vi har byggt med Björklidenhus, men tog in offerter från flera olika hustillverkare bland annat Älvsbyhus som var ca 200000 billigare än björkliden, men sen tillkom markarbete som skulle kosta 250000 så då var dom helt plötsligt inte ett dugg prisvärda med tanke på standarden, som är väsentligt lägra än hos Björklidenhus. Det som tillkom under markarbetet var lite extra fyllnad och en bit extra grävning för avlopp prislapp 18000 så hade vi valt Älvsbyhus så hade man så här i efterhand känt sig grundlurad. Vårt bygge har inte varit helt smärtfritt men det som strulat under bygget och det fel som varit efter har löst sig med bra bemötande och bra utfört arbete så vi är helnöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.