Skall lägga 5 mm skumplattor som underlag och ekparkett 14,5 mm på det i ett stort rum med råspont golv. JAg skall i detta rum bygga 2 gå-in-garderober vilket medför att jag måste bygga en innervägg som avdelar det stora rummet.

vad är vettigast - lägga parketten först och sen bygga innerväggen på denna? Fördel med detta är ju att (om man inte skadar parketten, hur man nu skall kunna undvika det) kan ta bort innerväggarna ngn gångi framtiden om man skulle vilja och då ha ett helt parkettgolv över hela rummet.

Eller bygga innerväggen först direkt på råsponten, och sedan lägga parketten runtomkring?


Om jag lägger parketten först - kan jag på ngt sätt undvika att skada parketten med innerväggen jag bygger?
Kan innerväggen bli "svajig" om den står på parkett med 5 mm skumplatta under?

Tacksam för svar.
 
Jag tror inte att du kommer få några problem med svajig innevägg. Det enda problemet är, som du själv säger, att man måste undvika att skada golvet.

Är det en väldigt lång innevägg kanske det kan bli problem, för om du gör inneväggen först så fäster du regeln längst ner i golvet, men nu kommer du bara att klämma fast den med lodräta reglar. Med sätter du lite vinkeljärn så blir det nog stabilt nog.
 
Om jag bygger innerväggen ovanpå den nya parketten så vill jag undvika att skruva i parketten (undvika vinkeljärn). Jag pratade med en snickare precis som ansåg att det gick att klämma fast väggen genom att göra de lodräta reglarna lite för långa och så banka in dem. Och dessutom sätta ngn slags gummilist mellan parket och den liggande väggregeln.

Och blir detta för svajigt får jag väl krypa till korset och skruva fast reglarna i parketten.
 
Jag menar att du förutom att slå in reglarna även sätter vinkeljärn mellan liggande regel vid golvet och de stående på den. Inga vinklar som skruvas i golv.
 
Om jag vill göra tvärt om: Dela ett rum i två med en innervägg, men ta bort golvet just där väggen skall stå. Hur gör jag då? Tanken är att väggen skall bli stadigare, och att det skall gå att byta golv i rummen var för sig i framtiden.
 
Skogsbullen skrev:
Om jag vill göra tvärt om: Dela ett rum i två med en innervägg, men ta bort golvet just där väggen skall stå. Hur gör jag då? Tanken är att väggen skall bli stadigare, och att det skall gå att byta golv i rummen var för sig i framtiden.
Cirkelsåg och såga bort en remsa golv där du ska bygga vägg? Mät noga bara...
 
Gurravasa skrev:
Cirkelsåg och såga bort en remsa golv där du ska bygga vägg? Mät noga bara...
Glöm inte att kolla tjockleken på golvet du vill ha bort, och ställ in sågdjupet på tjockleken + ngn mm.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Inte så lätt att komma in till vägg med cirkelsåg..
Varför inte bygga väggen först, sedan lägga golvet,
Att bygga vägg på parketten kan vara olämpligt, den ska ju vara "flytande"
 
Mäster skrev:
Inte så lätt att komma in till vägg med cirkelsåg..
I fallet där cirkelsågen var inblandad så var ju iofs inte väggen byggd än.

Håller med om att det kan bli problem att klämma en vägg på ett flytande golv. Dessutom tror jag inte på att funktionen att ta bort väggen och kunna använda golvet efteråt. Det kommer att vara färgskillnad och märken och kräva omslip för att bli snyggt och vem orkar det.
 
Hmm, jag antar att det redan finns fyra väggar i rummet, varav spåret för den nya väggen skulle sågas mellan 2 av dem, det var den sista decimetern när man är framme vid befintlig vägg jag tänkte på.;)
edit: Missade att han ville ha möjligheten att ta bort väggen,
 
Om inte väggen blir allt för tung bör det gå bra, om du lägger foam under stålregeln så kanske du slipper knarr och smällar när golvet rör sig...man räknar trots allt 1,5mm rörelsemån per breddmeter parkett :)
Om du sedan river väggarna så kommer du ha en missfärgning som beroende på träslag återhämtar sig olika bra, det kan ta några månader.
Skulle det inte fungera så står du ju inför samma problem ändå om du skulle riva väggarna och ha glipor där du inte lagt golv = nytt golv :)
 
Hmm, jag hade inte tänkt på problemet med att parketten rör på sig. Hur är det nu, rör parketten sig mest i längsled eller tvärled?

Tyngden på väggen - planeras bli en 47x70 reglad vägg med 13 mm gips på båda sidor. Längd 5 meter med en dörr på mitten. Höjd ca 2.20 m på ca 2,5 meter, sedan snedtak på resterande 2,5 meter. Eventuellt så blir det även OBS skivor under gipsen.

Spelar tyngden på väggen så stor roll egentligen?
 
Om du tar reglarna lite för långa och inte har stöd direkt under en takstol (om du har den konstruktionen) kommer taket och glesen att böjas uppåt du får en "buckla" i taket.

Jag skulle stifta genom bottenregeln ner i golvet så för att förhindra att väggen kan glida iväg.
 
peter.holm skrev:
Om du tar reglarna lite för långa och inte har stöd direkt under en takstol (om du har den konstruktionen) kommer taket och glesen att böjas uppåt du får en "buckla" i taket.

Jag skulle stifta genom bottenregeln ner i golvet så för att förhindra att väggen kan glida iväg.
OK. Hur "stiftar" man på bästa sätt? Med minsta möjliga åverkan på parketten?

I taket har jag gips på 22 mm råspont så det skall hålla tycker jag. Men visst, bäst är förstås att sätta väggen precis under en hanbjälke.
 
Mäster skrev:
Hmm, jag antar att det redan finns fyra väggar i rummet, varav spåret för den nya väggen skulle sågas mellan 2 av dem, det var den sista decimetern när man är framme vid befintlig vägg jag tänkte på.;)
edit: Missade att han ville ha möjligheten att ta bort väggen,
Nja, trådskaparen ville kunna ta bort väggen, jag var mer inne på att såga spår i mitt befintliga golv för att fästa en ny vägg. Om jag absolut vill ta bort väggen i framtiden (inte speciellet troligt) får jag väl lägga ett nytt golv.

Jag håller med din synpunkt där. Cirkelsåg fungerar nog, men längst in mot befintliga väggar blir det svårt.

Finns det någon typ av styskena som man kan sätta cirkelsågen i så att det blir ett rakt snitt? Det handlar om ca 330 cm längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.