Har en cylinda kondens-torktumlare från 2001 (TT 37-41). Den har nu tyvärr slutat att avge värme, fast felet kommer och går sporadiskt. Jag har försökt få hit Cylinda service att komma hit men de ringde och tyckte inte att det var någon idé att försöka laga en så gammal tumlare.

Jag har fått hjälp att kolla att värmeelementen fungerar som de ska och att termistorn också fungerar. Inga felmeddelanden dyker upp i displayen. Finns det något jag kan göra eller är det bara att skriva av den? Den känns ju inte som om felet kan vara så jättestort eftersom den fungerar ibland (typ 1 gång av 5 som jag testar).

EDIT: Det här är nog fel avdelning för detta ämne, har lagt det i "vitvaror" istället.
 
Redigerat:
(tror att det rör tekniken så du är nog delvis rätt i vilket fall)
Har en annan cylindamodell som jag nog haft de flesta problem med utom just det du nämner.
Funderar på hur matningen till dina värmeelement går. Sitter det någon kontaktor där? isf skulle man kunna börja där för att se den slår till som den ska.
 
Nja jag är lite osäker på det elektriska. Jag hade farsan över som mätte och hade sig och han konstaterade att det inte kom fram ström från styrkortet i värmeelementet när maskinen inte funkade, men medans han höll på att greja så kom plötsligt strömmen fram igen och allt började funka.

http://www.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup.aspx?rid=63825

Kan man se på el-schemat här om det är någon kontaktor inblandad så ska jag be el-pappa kolla det;)
 
Låter som glappkontakt nånstans. Inte ovanligt i torktumlare eftersom det blir varmt överallt. Kolla alla kontakter och kabelskor. Kolla lödningarna på styrkortet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Låter som glappkontakt nånstans. Inte ovanligt i torktumlare eftersom det blir varmt överallt. Kolla alla kontakter och kabelskor. Kolla lödningarna på styrkortet.
OK ska kolla detta. Trodde på nåt sätt att glappkontakt skulle resulterat i sprak och säkringar som går mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.