Lagom tvångsneurotisk är man, har inte bättre sedan vi fick tillökning:surprised:

Har därför kommit fram till att något mätdon för att kolla så det verkligen är 220 volt i vägguttagen är ett måste, varken mer eller mindre! Nydragen (och besiktigad) elanläggning är inte trygghet nog.

Det hela började med att jag själv fick smaka 220 volt igår, för vilken gång i ordningen vet jag inte:blushing: Sedan kom tankarna, tänk om det hade varit grabben som fått det:(
Han hade förmodligen inte varit så slarvig som jag dock:rolleyes:

Tips på lämpligt fabrikat (inte nödvändigtvis den billigaste, mest pålitliga smäller högre) för denna syssla, så man kan gå runt och kolla spänningen utan att ta in en elektriker varje gång? Alltså inte bara för att kolla huruvida det finns ström eller ej, jag är ute efter varianten som visar mer eller mindre exakt spänning.

Tack på förhand.

(Och ja, som den numera förståndiga person man ska likna så blev det en sväng inom sjukhuset för EKG...)
 
Redigerat:
Fluke är bra grejor. Tångampéremeter är bra om man skall försöka lista ut hur trådarna går i huset. Det finns kombinationsinstrument. Det viktiga är att du alltid kollar instrumentet på en säker spänningskälla innan du mäter på ditt mätobjekt. Alltså:
1) mät på säker 230VAC
2) mät på ditt mätobjekt. Om detta är spänningslöst så,
3) mät på säker 230 VAC igen.

Om du får
1) 230 VAC
2) 0
3 230 VAC,

Så kan du vara ganska säker på att ditt mätobjekt är spänningsfritt.

Fluke finns på Elfa. Det finns säkert andra bra instrument, men jag vet att Fluke är bra.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Vilken multimeter som helst duger i princip till att mäta den spänningen.

Lite synpunkter dock:

Spänningen är inte längre 220V, jag tror man har bestämt sig för 240 V som norm men det varierar beroende på last, tid på dygnet och var du bor.

Om du tänker gå runt å vara oförsiktig/och eller har barn så skulle jag starkt rekommendera en jordfelsbrytare! Att du säger att du vid ett flertal gånger fått en kyss gör min rekommendation ännu starkare!

Är det ström eller spänning du vill mäta?
 
Clas Ohlson art.nr 36-2915 pris 149:- Digital multimeter tillräckligt noggrann för nätspänning.

Men eftersom det antingen är 230 V i vägguttagen eller ingenting alls (inkopplat/ urkopplat) så tycker jag du ska köpa en enkel spänningsprovare Clas Ohlson Artikelnummer 36-3699 pris 79:-, dvs det är onödigt att se spänningen i sifferform.
Med spänningsprovaren är det dessutom omöjligt att göra fel, med multimetern kan du sätta sladdarna fel och bränna multimetern.

Spänningsdetektorer typ "penna" med lysdiod i spetsen ska du inte använda för ditt syfte, dom är opålitliga eftersom även små magnetfält kan få dom att tändas, dessutom är dom batteridrivna och kan av den anledning sluta fungera.

Liten kommentar :) Jordfelsbrytare löser inte ut om det rör sig om öppna eluttag där man kan komma åt nolla och fas, typ om man tapetserar om (jag uppfattar det som att det är vad handlar om?)

Fluke är state of the art men kostar 1500-2500 kr...

Ps. Det är ca 230 V i vägguttagen Ds.
 
Redigerat:
Micke184; jodå, jordfelsbrytare finns och jordade uttag överallt. Ligger längre tillbaka i tiden när man fick stötar mer ofta, var fastighetsskötare i bl a en 50-talsfastighet vars elanläggning lämnade mycket i övrigt att önska.

Ström eller spänning? Helst bådadera om det inte innebär att man kommer in i priskategorin 5000+.

Att jag vill veta mer exakt spänning är att få reda på så att man inte bara har el, utan huruvida den "svajar" eller inte, det borde väl vara en mer säker indikator på om någonting knasar? Eller är jag helt fel ute? (Om det inte redan framgått så kan det sägas att jag är duktigt körd i huvudet när det kommer till el ;-)

Tack för snabba svar, skall ge mig ut och sondera terrängen.

En sak till; inbyggt petskydd på kontaktuttag, är det standard på nya uttag? Har som sagt jordade, den ovala lite retromodellen som jag inte minns namnet på just nu. Snygga men dyra...
 
Eljo Renova? :)

141788-4-displayimage.jpg
Ser ut att vara petsäkra, och kan inte tänka mig annat.
Svajar spänningen borde det snarare bero på leverenatören än fel hos dig - skulle jag TRO.

<edit>
IKEA har bra petskydd om man vill komplettera uttagen - billigt dessutom om du är IKEA Family medlem.
 
Redigerat:
Att spänningen skulle svaja pga fel i din elanläggning är ju tämligen otroligt. Faktum är att det inte är speciellt troligt att den svajar i din leverantörs anläggning heller. Dessutom spelar det väl väldigt liten roll om den svajar säg +/- 20% (vilket är _mycket_, så mycket att det syns ordentligt på lampor och liknande), den spänningen är ju fortfarande dödlig om man inte har turen med sig.
 
Såg idag ABB uttag där petskyddet sitter i insatsen så det var skyddat även utan kåpa. (Dock fula som stryk, funktion före form)
 
P-G skrev:
Micke184; jodå, jordfelsbrytare finns och jordade uttag överallt. Ligger längre tillbaka i tiden när man fick stötar mer ofta, var fastighetsskötare i bl a en 50-talsfastighet vars elanläggning lämnade mycket i övrigt att önska.
Super! Det viktigaste!d^_^b

P-G skrev:
Ström eller spänning? Helst bådadera om det inte innebär att man kommer in i priskategorin 5000+.
Hmm.. tror att vi får köra lite ellära-grundkurs först.

Lite förenklat är det så att spänningen är något som finns i uttaget hela tiden. Strömmen däremot är beroende på vad du kopplar in. En spis drar mer än en lampa. Hur mycket ström det blir beror av motståndet - lite motstånd mycket ström och tvärt om.

Man kan göra en lite haltande liknelse med vatten. Tänk dig ett rör med vatten. Spänningen är vattentrycket. Gör ett hål - storleken på hålet är motståndet. Den mängd vatten som forsar ut är din ström.

Dvs vattentrycket (spänningen) är vad det är - strömmen (vattnet som forsr ut) beror som sagt på vad du kopplar in.

P-G skrev:
Att jag vill veta mer exakt spänning är att få reda på så att man inte bara har el, utan huruvida den "svajar" eller inte, det borde väl vara en mer säker indikator på om någonting knasar? Eller är jag helt fel ute? (Om det inte redan framgått så kan det sägas att jag är duktigt körd i huvudet när det kommer till el ;-)
Om den svajade så måste du bestämma dig för tidsintervallet - att spänningen går upp och ner över dygnet några volt är normalt. Med vattenanalogien så beror det på att folk vill ha olika mycket vatten på dagen och trycket varierar således.

P-G skrev:
Tack för snabba svar, skall ge mig ut och sondera terrängen.

En sak till; inbyggt petskydd på kontaktuttag, är det standard på nya uttag? Har som sagt jordade, den ovala lite retromodellen som jag inte minns namnet på just nu. Snygga men dyra...
Tror det, men vet ej.

Lycka till.
 
Om du vill ha ett instrument som täcker de flesta av dina behov så föreslår jag Fluke 322 på Elfa. 1300 SEK+moms är mycket pengar, men du kan lita på instrumentet, det kommer alltid vara möjligt att serva det, och du kommer inte att växa ur det, så länge du inte börjar labba med elektronik. Tångamperemetern är som sagt bra när man skall lista ut hur trådarna går mellan de olika dosorna. Jag har använt en 120W strålkastare som jag vet tar 0,5 A för att hitta vilken tråd som går till det uttag där lasten är inkopplad.
 
Tänk på att man då man använder högohmiga instrument lätt får syn på "spökspänningar". T ex kan man ibland avläsa typ 100V trots att man slagit av brytaren. De spänningarna är ofta inducerade och skapas i de fallen av närliggande ledare, går att avläsa men orkar inte driva något.
Finns nog en del som kliat sig i huvudet *ler*

En sak man skall tänka på är att instrumentet är avsäkrat och skyddat så att man inte står med ett exploderande instrument i handen för att man satt in mätsladdarna fel, där är Fluke att rekommendera medans en del i de lägre prisklasserna kanske inte är så hälsosamma att använda.

/Kent
 
Hmmm... blir nästan lite nervös när jag läser, jag rekommenderar att ta in en elektriker om det är sådana problem, "svajningar" kan vara latenta fel som gömmer sig i fuskskarvar och dosor alt. säkringscentralen, dvs risk för elbrand...

Som f d industrielektriker låter dessa hemmaexperiment som om jag som amatörsnickare skulle köra en stor 50-talskutter utan säkerhetsstål.... ajaj... :(

Köp en enkel spänningsprovare, lägg resten av pengarna på 2 timmar elektriker.

Sorry om jag är lite syrlig, men elfel hör till de vanligaste brandorsakerna så ta det försiktigt om ni inte har elbehörighet
 
Gruvberget skrev:
Sorry om jag är lite syrlig, men elfel hör till de vanligaste brandorsakerna så ta det försiktigt om ni inte har elbehörighet
Jag håller med dig i sak men detta påståendet är väl inte väldigt förankrat. Vad jag har förstått tillskrivs elfel ofta som brandorsak när man inte har lyckats reta ut vad som orsakade flet. Vidare är ju frågan om hur många elfel som uppstår i en anläggning och hur många som uppstår i en förbrukare.
 
T
För multimetrar skulle jag rekommendera Uni-T om man tycker Fluke är aningen för dyra. De är rätt ok, säljs bl a av Elfa (men köp dem inte där, Kjell&Co är mycket billigare).

Tror det är samma som Conrad säljer under namnet Voltcraft.


Fast om du inte redan har petsäkra uttag, jordfelsbrytare och jordat överallt i huset ska du nog lägga pengarna på det istället i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.