Nja Värmetillförseln till huset är ju skillnaden på tillopp och retur gånger vattenflödet

Värmeavgivningen beror av temperaturskillnaden mellan elementet och luften så i princip kan man räkna med medeltempen.
 
Ok nu litar jag på er att den här metoden(hög temp o lågt flöde) stämmer:surprised: Så nu var jag nere och vred upp kurvan så jag får en högre stigar temp(från 35° till 42° på stigaren)(returen låg vid den lägre stigren var på 26°). Alla termostater för värmegolven står på 21°.
Jag har en tryckstyrd pump "Alpha" på anläggningen så den ska ju reglera flödet till det minimala och bara öppna eller öka cirkulationen när en slinga vill ha värme. Frågan är ska den stå så?På automatik så att säga. Eller ska jag låsa den i lägsta hastighet?
Jag loggar både stigare o retur så det ska bli kul och se om jag kan få fram en lägre returtemp. Jag antar att det tar ett par dagar innan jag hittat rätt men pröva kan man väl göra.
Min förhoppning är nu att komma ner till perfekt och mysig golvtemp alltså 22°C.
 
Redigerat:
Golvvärme kan man inte styra på det sättet, om man vill ha jämnvarma golv kan man inte ha större skillnad än typ 5 grader mellan framledning och retur...
 
Håller med Matss, golvvärme kräver relativt högt flöde och låg tilloppstemp för att inte skillnaden skall bli för stor och därmed govltempen ojämn. Så lågflöde och golvvärme passar inte ihop, tyvärr.
 
Nja jag är inte så säker på det längre.
Jag har nämligen 2 olika golvvärmesystem i två olika delar av huset så jag lär se om det funkar eller kanske vilken som funkar. 5° diffen tror jag kommer från att man får områden där det är varmt eller kallt. Mitt pexrörsystem ligger djupt begravet i betong och är väl det systemt jag tror minst på. Det andra ligger dock direkt under klinkern men har bara 10cc mellan slangarna. Systemet är ett relativt höghastighetssystem pga liten diameter på slangen (8mm)kopplat via en vvx till det vanliga värme systemet.När värme behövs till golvet öppnar en ventil på samma sätt som till en radiator och värmer vvx:en och värmen går ut i golvet.
Med pex systemet hoppas jag på att djupet på slangarna kommer att utjämna temperaturen någorlunda.
Om inte annat så får man det bevisat att det inte funkar precis som ni säger.
 
Redigerat:
Ok jag får inte riktigt till det med värmegolven på grund av att jag får inte ner flödet tillräckligt på wirsbo(PEX) systemet. Dock kan jag meddela att gränsen för när jag börjar känna(förnimma) skillnad mellan kallt o varmt område låg på ca 20°K diff. Dock nådde jag ganska nära med returen på 27,6°C(Stigare 47°C) den gamla returen var ju på 26°C(Stigare 35°C).
Kanske ska öka flödet och sänka kurvan till lägre framledning om det nu ska va 5° diff:confused:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.