Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu när jag har använt mig av en gäng med hantverkare tycker jag mig se hittat en bra regel. Anlita aldrig en hantverkare under 30 år. På forumet har jag sett andra inlägg som hävdar samma sak.

Min fråga är: Ligger det något i ovanstånde? (ja ja jag vet att det alltid finns undantag som bekräftar regeln.)
 
30 är bra, viss mognad och ansvarskänsla och inga ålderskrämpor som dålig syn eller fylla som man varit med om....
 
En tanke som kommer till mig är att äldre hantverkare redan har lärt sig av sinna misstag. När dom då vill göra något så blir det i regel som dom tänkt sig. Nackdelen kan på samma sätt som att en äldre hantverkare kan det han gör vara av en äldre tankesätt som inte är "rätt" längre, lite som att man inte kan lära en gammal hund nya trix.
Att välja en mer erfaren hantverkare kan vara fördelaktilg framförallt vid VVS där det är synliga rör längs väggarna. unga kanske gör fortare men i slutändan går det lika fort men dom måste i regel göra om för att dom har tänkt fel vid en böj.
 
Har själv helt annan uppfattning då jag har erfarenhet från att en hel del av de gamla inte hänger med i dagens utveckling riktigt.
T.ex
En VVS-are med 40år i branschen kunde knappt montera en Grohe-blandare i ett kök utan det tog 1½ timme och en massa läsande i anvisningarna...
Han hade aldrig sett något liknande...
 
C
Njae gamla är nog inte så bra om det inte är ett speciellt jobb,typ byte av bottenstock i timmerhus eller liknande.Med gamla menar jag då folk i min egen ålder, 60 plus.

Min erfarenhet,vi bor i vårt 10:e hus, är nog att "medelålders" är bäst, alltså mellan 35-55.

De unga har för bråttom och för lite erfarenhet o de gamla har inte hängt med i materialutvecklingen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har själv helt annan uppfattning då jag har erfarenhet från att en hel del av de gamla inte hänger med i dagens utveckling riktigt.
T.ex
En VVS-are med 40år i branschen kunde knappt montera en Grohe-blandare i ett kök utan det tog 1½ timme och en massa läsande i anvisningarna...
Han hade aldrig sett något liknande...
Det tror jag du har en bra poäng i. Man gör som man alltid har gjort och det är inte alltid rätt.

Däremot inbillar jag mig att yrkesstoltheten och ansvarskänslan är större hos äldre än hos yngre i snitt men det är knappast en regel som alltid gäller.....

Jag skulle nog välja hantverkare efter andra kriterier än ålder.
 
Många unga ser ju ut att jobba fort men ofta blir det mycket fel också. En gammal räv kan se sölig ut och mäta både en och två gånger men så blir det rätt på första försöket.
 
MathiasS skrev:
Det tror jag du har en bra poäng i. Man gör som man alltid har gjort och det är inte alltid rätt.

Däremot inbillar jag mig att yrkesstoltheten och ansvarskänslan är större hos äldre än hos yngre i snitt men det är knappast en regel som alltid gäller.....

Jag skulle nog välja hantverkare efter andra kriterier än ålder.
Håller jag fullständigt med dig om, men visst...ingen regel utan undantag.
Dock har oftast inte den yngre generationen samma tillvägagångssätt och synsätt på saker och ting tyvärr...
 
Nej, det är knappast åldern som styr, men chanserna att träffa rätt är nog störst om man anlitar någon i medelåldern som carra skriver.
 
Jag tycker man kan se på klädseln om dom är bra.Unga hantverkare har ofta dom rätta märkena och ser ut att kunna göra ett bra jobb .Äldre klär sig mer slafsigt med gamla skjortor och trätofflor vilket kan visa sig i slutresultatet.
Sen tycker jag att namnet har en viss inverkan.
En Andersson tycker jag borde ha en mer kvalifiserad CV än en Svensson.

Skämt o sido..... så kan man nog inte dömma hunden efter håren oavsett ålder.
 
Ok, här kommer iaf ETT säkert varningstecken:

När jag skulle få en ny elmätare kom det en väldigt ung kille i en kritvit sprillans ny bil (inte en vattenfläck på den ens), iklädd svarta helt nya och fläckfria kläder. Han tar med sig sitt sprängfyllda splitternya verktygsbälte innehållandes sina sprillans nya verktyg som inte såg använda ut.

Gissa om jag bevakade att han drog åt allt ordentligt.....
 
MathiasS skrev:
Ok, här kommer iaf ETT säkert varningstecken:

När jag skulle få en ny elmätare kom det en väldigt ung kille i en kritvit sprillans ny bil (inte en vattenfläck på den ens), iklädd svarta helt nya och fläckfria kläder. Han tar med sig sitt sprängfyllda splitternya verktygsbälte innehållandes sina sprillans nya verktyg som inte såg använda ut.

Gissa om jag bevakade att han drog åt allt ordentligt.....

:D:D:D

Ja, man kan bli skrämd för mindre.
 
Nackdelen med äldre kan vara: Så här har jag gjort i 40år Alltså dom hänger inte med i utvecklingen alla gånger

Nackdelen med yngre är nog att kommer det till järnrör som ska gängas och liknande så blir det fågelholk....:confused:
 
P
Det finns alla typer och de värsta är den färske tjugonånting-åringen som tror han kan allt redan och den gamle som tror att ingenting nytt hänt under de senaste tjugofem åren. Förutom att han gått upp fyrtioåtta kilo och inte orkar med att jobba böjd framåt mer än två minuter innan det är fikadags...

Gamlingar gör fel, inte på samma sätt som färskingar. Det finns ju den gamle typen som inte fattar att de inte gör ett bra jobb - men i en del fall kanske de aldrig gjort det?

Jag tillhör närmare-medelåldern-kategorin och fattade tidigt att man aldrig blir klar och att man ska våga fråga. Jag jobbar idag med en duktig timmerman som är tio år äldre och med dryga trettio år i yrket och jag lär mig något nytt nästan varje dag - och har kunnat lära honom någon liten sak mellan varven eftersom vi gjort mycket olika jobb mellan varven. Han gör fel han med - det är inte speciellt ofta dock - jag gör fel oftare. Det som är bra är att han kan inse när han har fel och då kommer man ju vidare i livet.

Klart man kan göra fel, men jag säger som min gamle forsränningsinstruktör sade: "It's not a fuck up until you can't fix it".

Men ibland är det bäst att tänka efter före. ;)

Vad gäller klädsel så tycker jag man ska vara hel och ren - de flesta kunder uppskattar det. Men man ska inte vara rädd att ta i. Hantverkare som är fulla av fläckar med fog, färg och bruk ser mer ut som Hafsverkare. Även om de kan vara duktiga.
 
Redigerat av moderator:
MathiasS skrev:
Ok, här kommer iaf ETT säkert varningstecken:

När jag skulle få en ny elmätare kom det en väldigt ung kille i en kritvit sprillans ny bil (inte en vattenfläck på den ens), iklädd svarta helt nya och fläckfria kläder. Han tar med sig sitt sprängfyllda splitternya verktygsbälte innehållandes sina sprillans nya verktyg som inte såg använda ut.

Gissa om jag bevakade att han drog åt allt ordentligt.....
Fick ögonen på mig en gång...pga av helt nya oanvända verktyg...
Alla verktygsväskor med verktyg blev nämligen stulna...bara o handla allt nytt !!
Fick frågan....e du ny eller ?? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.