Hej

Jag undrar om någon här har ett Hjältevadshus med den "nya" grunden. Den med cellplast och luftspalt.

Hjältevadshus pratar om väldigt låga uppvärmningskostnader, 5000kr/år med dagens elpris.

Hur bra fungerar deras Energi smart system egentligen?

Övrig information, tankar och erfarenheter av Hjält.hus mottages också tacksamt.

Ha det gott
 
Vi skall bygga ett "Björken" med Hjältevadshus.

Vi har fastnat för dom fina klassiska husen Hjältevad har, Björken har många planlösningsmöjligheter, men vi kör i princip standard med några små ändringar, det nya byggsystemet som du beskriver med grunden motsvarar ungefär en traditionell platta på mark.
Givetvis ett ämne för diskussion, läs mer här

http://www.byggahus.se/forum/referen...nya-grund.html

Huset är uppbyggt med masonitebalkar och cellplast under panelen som bryter köldbryggan, på insida är det standard OSB och Gips.
Jag upplever att ingångsstandarden är hög, har jämfört med tex: smålandsvillan och Älvsbyhus, även A-Hus, givetvis finns det mycket tillbehör att välja till.

Rent generellt tror jag att Hjältevadshus är duktiga och sköter sina åtaganden mot kunden, jag har även kollat runt med andra som byggt och dom har gott att säga.

Runt 5000 kvh är beräknat på Björken som är deras storsäljare, Ny värmepump från Nibe pågång, vårt hus kommer tex inte att ha en F360p utan efterföljaren.

Lycka till att välja hus, och leverantör det är svårt jag lovar. ;)
 
Jag tycker också att ingångsstandarden verkar bra. Håller med dig om den klassiska hustypen, den lockar mig med.

Tyvärr hittar jag inte så mycket färskt att läsa om dom här på forumet.

Lycka till!
 
Om cellplast och masonite balkar hade varit det bästa på marknaden hade nog alla använt det....oavsett huspris. Det är nog väl dokumenterat och konstaterat att hjältevad är helt ok för det priset, men det finns bättre..... Beträffande värmekostnaden så är det inte några fantastiska siffror, högst vanliga med ett modernt hus. Dock är de väldigt bra till det priset.....

Summa summarum Hjältevad är prisvärt och helt ok om man gillar deras hus eller har en begränsad ekonomi så att man är begränsat till att bara gilla denna typ av hus.
 
Så är det ju Havsutsikt, man får helt enkelt bestämma hur mycket man vill lägga på sitt boende, i princip kan det kosta hur mycket som helst.
Du beskriver ditt Götenehus med Plusmeny, jag bygger mitt Hjältevads med Plusmeny.

Det finns alltid något bättre! :rolleyes:

Det finns flera saker som avgör vilken husleverantör som man väljer, och masonitebalkar med cellplast är inte dåligt i min mening.
Björken tilltalar oss, det är ett klassiskt fint hus, med bra planlösning och material.
dessutom har vi en bra kontakt med säljaren, där har Hjältevad ett bra rykte jämfört
med flera andra husleverantörer.

Läser man av forumen där det står något om Hjätevadshus, är det till stora delar
positivt, dom sköter sina åtaganden och husen håller vad dom lovar.
 
Jag vill inte på något sätt smutskasta hjätevadshus, men för egen del så har jag förtvivlat svårt att förlika mig med deras och andras modulbyggande, skarvar och låsta bredder på rum. Men Svärfar har ett Hjältevad och det är kanonfint, men jag ville inte bygga ett sådant hus. Denna modulbyggnation är väl det som gör att jag inte går i spinn på Hjältevadshus.
 
robbanh skrev:
Jag undrar om någon här har ett Hjältevadshus med den "nya" grunden. Den med cellplast och luftspalt.
Denna grunden har funnits för kort tid på marknaden för att någon skall kunna ge något relevant svar på den frågan. Både avseende uppvärmingskostnader och fuktsäkerhet.
 
Deras grund är väl inte häller P-märkt av SP va så som Smålandsvillans är?
 
kungkokos skrev:
Deras grund är väl inte häller P-märkt av SP va så som Smålandsvillans är?
Grunden är framtagen i samarbete med SP, om det innerbär P-märkning beskrivs inte i dagsläget.
Varför så negativ till denna grunden Kungkokos?? Hjältevadshus har en god tradition att sköta sina kunder och bygga bra hus, tror du att Finndomo med sina tre husserier i sverige
Smartstart, Modulenthus och Hjältevad skulle satsa helhjärtat på ett system som inte fungerar ??
 
Jensen skrev:
Grunden är framtagen i samarbete med SP, om det innerbär P-märkning beskrivs inte i dagsläget.
Varför så negativ till denna grunden Kungkokos?? Hjältevadshus har en god tradition att sköta sina kunder och bygga bra hus, tror du att Finndomo med sina tre husserier i sverige
Smartstart, Modulenthus och Hjältevad skulle satsa helhjärtat på ett system som inte fungerar ??
Tror du att alla de som byggde med vanlig torpargrund förr i tiden gjorde det med vetskapen om alla problem? Nej självklart inte, man trodde då att det var en bra lösning, men med facit i hand så var det ingen höjdare. Hjältevadshus basunerar ut en ny lösning som de enligt beräkningar hävdar vara överlägsen allt annat, men där har vi ännu inte facit. Det är möjligt att det i teorin är en alldeles utmärkt lösning, men som inte fungerar i praktiken, det är även självklart en möjlighet att det är en alldeles utmärkt lösning även i praktiken, time will tell, men tills dess så är det väl ganska så självklart att man kan vara lite skeptisk?
 
jhenrikj skrev:
Tror du att alla de som byggde med vanlig torpargrund förr i tiden gjorde det med vetskapen om alla problem? Nej självklart inte, man trodde då att det var en bra lösning, men med facit i hand så var det ingen höjdare. Hjältevadshus basunerar ut en ny lösning som de enligt beräkningar hävdar vara överlägsen allt annat, men där har vi ännu inte facit. Det är möjligt att det i teorin är en alldeles utmärkt lösning, men som inte fungerar i praktiken, det är även självklart en möjlighet att det är en alldeles utmärkt lösning även i praktiken, time will tell, men tills dess så är det väl ganska så självklart att man kan vara lite skeptisk?
Självklart har du rätt, man skall vara lite skeptisk, tiden får utvisa hur denna grund presterar
gentemot traditionell platta eller Hjältevads, gamla torpargrund.

Jag får helt enkelt ställa mitt hus på grunden och avvakta, :D
 
Jag intstämmer precis i det som jhenrikj skriver. Jag är inte negativ till grunden, utan vill bara lyfta fram att det alltid finns risker med nya konstruktioner. Då är det iaf en fördel om man har stödet från en P-märkning. Hjältevadshus har jag aldrig hört något negativt om och våra egna kontakter med dom var bara positiva. Ditt hus blir säkert bra! Har konstruktionen utformats i samråd med SP så bådar det ju gott. Se bara till att vara extra noga med utförandet av grunden så att det verkligen blir tätt (inte uppstår några hål i fuktspärren). Detsamma gäller ju även för andra delar av huset. Ingen konstruktion som på pappret är bra, funkar om utförandet är dåligt. Som det nämndes i en annan tråd så kör Hjältevadshus med totalentreprenad numera, även för grunden. Bara det tycker jag ökar trovärdigheten.
 
Får man sparka liv i den här gamla tråden?

Det finns ett Hjältevadshus (Mogården 2, byggt 2007-2008) till salu utanför Uppsala som jag och tjejen tittat på.
Problemet är bara att nuvarande ägare inte använt värmesystemet till mer än att värma varmvatten. Han har inte kört golvvärmen och förmodligen inte värmt grunden heller.
Det kan väl inte vara bra för den grunden att inte värmas upp om det är tänkt, eller?

För uppvärmning har han istället eldat i kamin och sen hängt upp elradiatorer i de rum där han vistats. Han har dessutom vanliga glödlampor för de alstrar värme..... :)

Vi håller på med en plus- och minuslista för det huset men skulle uppskatta input på grundproblemet. :)
 
Mickeviking skrev:
Får man sparka liv i den här gamla tråden?

Det finns ett Hjältevadshus (Mogården 2, byggt 2007-2008) till salu utanför Uppsala som jag och tjejen tittat på.
Problemet är bara att nuvarande ägare inte använt värmesystemet till mer än att värma varmvatten. Han har inte kört golvvärmen och förmodligen inte värmt grunden heller.
Det kan väl inte vara bra för den grunden att inte värmas upp om det är tänkt, eller?

För uppvärmning har han istället eldat i kamin och sen hängt upp elradiatorer i de rum där han vistats. Han har dessutom vanliga glödlampor för de alstrar värme..... :)

Vi håller på med en plus- och minuslista för det huset men skulle uppskatta input på grundproblemet. :)
Hej

Det borde vara är samma grund typ som Smålandvillan använder från tidigare Cellplast Direkt. Har bara frånlufts fläkten i grunden varit påslagen så borde det inte vara något problem. Frånlufts fläkten ska dra ned varmluft från huset och på det visset håll ett bra klimat i grunden.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.