Hmm, inser när jag läser detta att mina två 500-literstankar med 60mm nätmatta kanske inte är optimalt isolerade? Ska jag bara linda runt ett par varv till med sån matta eller vad är bäst?
 
BiFuel skrev:
Hmm, inser när jag läser detta att mina två 500-literstankar med 60mm nätmatta kanske inte är optimalt isolerade? Ska jag bara linda runt ett par varv till med sån matta eller vad är bäst?
Beror ju på vad du har för möjligheter. Kan du tex bygga in dem i en vägg och fylla med lösull runt och ovanpå så blir det så blir det svårslaget isolermässigt. I vilket fall ovanpå är den viktigaste sidan, så glöm inte bort den även om du bara lindar.
 
Matss skrev:
Trist ;)
Om jag nu tvunget inte får hålla med :)D) så blir det under följande förutsättningar:

Vinter, stor tank står i ej uppvärmd friggebod, liten tank står inomhus.

Viktigare att man har tjock isolering på stora tanken då eftersom allt läckage = förlust medan lilla tankens läckage blir husuppvärmning. :p
 
Lustigt att se hur det resoneras runt värmeanläggning i nybygge :)
Här diswkuteras JÄTTE tankar/pannor till hus på 200-300 m2, Isoleringen på tank 50-100 cm mm mm.. Kanske ide att isolera huset oxå ordentligt så behövs inte några jätteanläggningar då man även vid nybygge kör med golvvärme så får man ut mer från varje eldning genom större diff i tanken..

Ett bra isolerat hus på 250 m2 ska inte behöva mer än 16-17000 kWh/år, Det tycker jag är en självklarhet om man ska bygga nytt annars finns det ju gott om billiga oisolerade gammla hus..
Finns en på forumet som byggt nytt på 250 m2 som behöver 20W/m2 vid -26°, Det är en vettig förbrukning anser jag.. Även vid -30° går det max 144 kWh/dygn..
Länk till hustillverkare http://www.besta.se/passivblock.html
Även en flitig forumdeltagare från umeå som har ett villavarm på 250 m2 klarade sej med 16000 kWh/år så att ett nytt hus i storlek 200-300 m2 skulle behöva 15 kW vid dut är bara löjligt att påstå som en skrev..
Jag har ett hus på 215 m2 byggt -73 med 125 mm isolering i väggarna, Värmesystemet är högtemp med dimesionerad effekt på 10100W vid DT 50, Som max efter shuntstyrning installerades gick det ut 58° då det var minus 28° i 4 dygn i sträck.. Jag önskar bara att huset haft 3 ggr så mycket isolering ;)
Syrran har ett hus från början av 1900 på 230 m2 men inga problem där med värmen vid -30° o 13 kW elpatron
 
2an skrev:
då man även vid nybygge kör med golvvärme så får man ut mer från varje eldning genom större diff i tanken..
Faktum är att ju varmare framledning i ett radiatorsystem, desto lägre returtemp. Skickar man ut 70-80C till radiatorerna kan man får ca 25C tillbaka. Du lär inte få lägre retur med golvvärme heller. Däremot kanske du kan sänka 1C i temp för du inte fryser om fötterna, och på det sättet spara energi.

Ett bra isolerat hus på 250 m2 ska inte behöva mer än 16-17000 kWh/år, Det tycker jag är en självklarhet om man ska bygga nytt annars finns det ju gott om billiga oisolerade gammla hus..
Ja, men vari ligger det ett motsatsförhållande till stor acktank?
Är det en nackdel att bara behöva elda 1gång var 14de dag under vintern mot att behöva elda var 3dje dag?
 
stedevil skrev:
Faktum är att ju varmare framledning i ett radiatorsystem, desto lägre returtemp. Skickar man ut 70-80C till radiatorerna kan man får ca 25C tillbaka.
hmm. teori och praktik är väl inte riktigt samma sak när det gäller detta påstående?
Jag är med på det teoretiska, men.
Får du max 25 tillbaka om du kör ut 80?
 
Redigerat:
2an skrev:
Ett bra isolerat hus på 250 m2 ska inte behöva mer än 16-17000 kWh/år, Det tycker jag är en självklarhet om man ska bygga nytt annars finns det ju gott om billiga oisolerade gammla hus..
Ja, om man tycker hela idén med ett nytt hus är hur tjock isolering det är...
Knappast just därför jag bygger. Jag orkar inte mura dubbla 300 LBblock. Vill inte ha aluminium eller plastfönster (eller 3-glas öht). Skiter fullkomligt i FTX. Fula solpaneler har aldrig ens vart på tal.

Jag bygger ett hus för att få det precis som jag vill. Då, och endast då, kommer jag att vara helt nöjd. Mycket snack om miljötänkt i ena stunden och pooler, takduschar, bubbelbad, bastu mm i det andra.

Jag har full respekt för de som vill bygga energisnålt, men måste jag välja mellan energisnålt eller större panna är valet enkelt.
 
När jag projekterade nytt hus ( 2008) fanns inget val,
energisnålt enligt byggnorm.

Ni som inte har gort det, läs nya byggnormen så ser ni vad jag menar.

//
 
De gamla reglerna gällande energikrav gäller än, och dom är inte svåra att uppfylla. Det blir betydligt hårdare krav efter nyår då de nya reglerna träder i kraft.
 
Hoppar tillbaka till första inlägget och din grundfråga.
:)

Besluten får du ta själv men jag känner igen beslutsvåndan.
Så här resonerade/gjorde jag när jag installerade för några månader sedan...


Kollade runt på de flesta pannor och fastnade för Effectas Woody. Besökte skogsmässan (Elmia Wood) och när jag kollat på de olika pannorna(VB, Calmar, Baxi mfl) så ändrade jag mig och bestämde mig för Baxi Solo Innova. Det var en del detaljer jag inte gillade med Woodyn.

Efter mycket funderande och konsulterande av vedeldande kompisar så slutade det med 50kw-modellen. Priskillnaden var inte så stor och jag har räknat med att ha minst 3-4kbm acktank. Visst hade en 30kw fungerat också men jag vill inte springa ner i pannrummet för ofta och framför allt tycker jag den totala eldningstiden blir för lång...


I övrigt så ser installationen ut så här(just nu):
En 750 liters tank med dubbla vv-slingor, 90mm PUR. Solslinga finns för framtida bruk.... 4-vägs bivalent shunt för radiatorslingan och blandningsventiler så att de dubbla vv-slingorna plockar varmvattnet enbart från den nedre slingan (om tempen räcker). Denna tank är i sin tur kopplad till en 1500l tank med en Laddomat 5030. Just nu är den totala ackvolym 2,3kbm vilket man fyller på ett vedinlägg (från 30 till ca 90gr) Då är det granved, har inte hunnit testa med någon annan vedtyp än...
Kommer snart koppla in ytterligare en 750 alt 1000 liters tank och tänker testa testa den med den volymen, ca 3kbm, under vintern. Hade tänkt rulla in 4-5 pallar ved i pannrummet också så det är lite konkurrens om utrymmet... Just nu eldar jag en gång varannan dag, utetemp ca 5 grader, 30-tals hus, ca 200kvm varav ca 80kvm tillbyggt de senaste åren, tilläggsisolerat...


Är helnöjd med pannan. Jag funderade mycket på vilken storlek jag skulle ha men när jag nu eldat ett litet tag så känns det helrätt. Och man måste inte ha 5kbm ackvolym även om det går... :)


Teknikintresserad som man är så hade lambdastyrning varit intressant men enbart om det går att köra pannan manuellt om någon komponent skulle börja krångla(går tyvärr inte på Effectas pannor).
Nackdelen med Baxi är väl vikten... :). Sedan får man räkna med lite tid för att montera dit isolering och plåtar osv. Det ju andra pannor som är billigare men jag vill ha en relativt beprövad modell och en som jag med stor säkerhet blir nöjd med. Visst är ekonomi viktigt men de dyraste investeringarna är de som man inte är 100% nöjd med...




Sedan går jag lite OT,
ang isolering av tankar som har diskuterats här.
Jag och en kompis har testat lite varianter med 50/100mm isolering, byggfolie och aluminumfolie i olika lager och tycker att det har fungerat väldigt bra utan att ta för mycket plats. Känns som att rör/anslutningar/ventiler läcker mer värme än våra acktankar... 50 cm lös isolering känns lite orimlig i en källare...:)
 
_ap_
EKA skrev:
Visst är ekonomi viktigt men de dyraste investeringarna är de som man inte är 100% nöjd med...
mycket kloka ord..d^_^b
 
skerfe skrev:
Vill inte ha aluminium eller plastfönster (eller 3-glas öht).
Ett MYCKET bra alternativ är att kombinera gamla kunskaper med modern teknik, dvs 2 + 2 fönster.

Samma grundprincip som gamla 1 + 1 fönster (man sätter upp innanfönster på vintern och har en 10+cm luftspallt mellan inner och ytter) fast med nya moderna helslutna dubbelglas (eventellt med argon eller vakuum mellan rutorna).

Det både ser bättre ut än moderna 3-glas och är bättre isolerande den del av året det spelar roll.
 
EKA skrev:
Teknikintresserad som man är så hade lambdastyrning varit intressant
Men Baxi har ju lambdastyrning som tillbehör. Vad fick dig att avstå?
 
stedevil skrev:
Men Baxi har ju lambdastyrning som tillbehör. Vad fick dig att avstå?
Den är ju så dyr så att inte ens Baxi rekommenderar en att köpa den. En på Baxi som jag pratade med sade att han märkte ingen skillnad i ved åtgång heller.

Dom funderade på att tillverka en billigare variant på lamdalamda till innovan som kan eftermonteras.Fast det var nog ett år sedan dom sade det så det går nog trögt
 
Ja, jag har fått samma svar. Vet inte om det ens går att köpa lambdastyrningen i Sverige...
Ett enkelt eftermonterat system hade varit intressant...
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.