http://www.nt.se/default.asp?Target...oryID=290&ArticleStateID=2&ClientID=0

I en artikel i dag i Norrköpings Tidningar kan man läsa följande:
------------
Polska arbetare upprör facket
Polska byggarbetare som kommit till Tåby tjänar hälften av vad de svenska kollegorna gör. Det har fått facket att agera direkt.
I Tåby samhälle växer ett nytt bostadsområde upp. Åtta gedigna stenhus håller på att byggas. Utsikten är mot
ett vackert skogsbryn.
Ett av husen är redan inflyttningsklart och de övriga sju snart klara. Samtliga är redan sålda.
Runt byggarbetsplatsen jäktar ett tiotal byggarbetare i den kladdiga leran. Några bär på stegar, andra på långa plankor. Ytterligare några sitter uppflugna på stommarna till ett tak.
Samtliga är polska arbetare, som under ett antal veckor har bytt ut livet som arbetslösa i hembyn mot ett mycket välbetalt jobb i Sverige, ur polska ögon sett. Flertalet av dem bor i en hyrd villa en bit bort, andra i några husvagnar intill bygget.

Nöjd med konceptet
Bakom uppförandet av villorna i Tåby står företaget Avexa. Mats Lundahl är ägaren och han är nöjd med konceptet.
- Jag har köpt hela husproduktionen från Polen, där såväl arbetare som material ingår, och det är minsann inga dåliga hus, säger han och visar de rejäla stenväggarna.
Han säger att han begärt offerter även från svenska företag, men att det var det polska företaget Kormal, som drog det längsta strået. Exakt vad han får betala för varje hus vill han inte säga. Han har heller ingen aning om vad de polska arbetarna tjänar.
- Nej, det har jag inte fått veta, men arbetskraften ingår jul liksom i den här produkten, säger han.
Men enligt uppgifter till NT rör det sig om runt 12 000-13 000 kronor brutto i månaden. Hur det förhåller sig med skatt är oklart.

1.8 miljoner för ett hus
1,8 miljoner kronor har köparna fått betala för det färdiga husen. Mats Lundahl tycker att de därmed gjort en god affär.
- Jag tror att ett sådant här hus annars skulle gå på runt 2,3 miljoner kronor, säger han.
Han sticker inte under stol med att den polska firman är billigare än vad de svenska är. Han har dock inte närmare funderat på om han genom sitt val av husproducent missgynnar den svenska byggbranschen.
- Jag vet inte, för mig handlade det om att jag just ville ha den här typen av hus, säger han.
Och den polske platschefen, Roman Macij är också nöjd, där han sitter i en sliten barack och skriver på sin bärbara dator. Bredvid honom ligger ett polskt-svenskt lexikon.

EU öppnade dörren
Genom Polens medlemskap i EU i maj i år, öppnades dörrarna mot Sverige. Och Migrationsverket har redan sett en tendens. Statistik sammanställd från maj till augusti i år visar att alltfler utanför Sveriges gränser söker jobb här. Och det är polackerna som dominerar bland de nya EU-länderna. Ser man tillbaka på ett år har antalet arbetare från de länderna ökat med 74 procent.
- Vi hade aldrig kunnat genomföra det här om vi inte gått med i EU, säger Roman Macij på knackig engelska.
Han berättar kort om arbetarnas hårda villkor i hemlandet, om hur svårt de har att få jobb i sina hembyar, hur de gärna ger sig i väg från hemmet sex veckor i sträck till Sverige för att bygga. Och tjäna pengar. Men hur mycket de tjänar vill dock inte Roman Macij avslöja.
- Nej, den informationen ger jag inte, men jag kan säga att de är jättelyckliga.
Men lönefrågan har fått facket, Byggnads att reagera.
- Vi har varit ute på byggarbetsplatsen och lagt fram ett förslag till kollektivavtal, för något sådan avtal arbetar inte de här byggarbetarna under, säger ordförande för Byggnads i Norrköping, Lars Karlsson.
Han redogör för den genomsnittliga lönen för en svenska byggarbetare, som ligger på runt 135 kronor i timmen och en månadslön på runt 23 000 kronor i månaden brutto.
- Och polackernas låga löner är givetvis inte bra för oss, de måste jobba på lika villkor som vi. När de jobbar i Sverige måste de följa de avtal som gäller här, anser han.
Något svar på förslaget till kollektivavtal från det polska företaget Kormal har Byggnads ännu inte fått.
-----------

Det börjar bli intressant att se sig om för bättre och billigare boende!
 
När det gäller kläder och tex. japanska bilar så ställs också svenska arbetare mot andra. Detta reagerar ingen mot! Ingen diskuterar Köp svensk Teko eller stöd svenska varv. Att folk kommer till Sverige och jobbar borde vi - verkligen - vara glada över! För övrigt tror jag inte mängden arbete att utföra i Sverige inte är begränsad, så att någon tar jobb för någon annan stämmer inte! Däremot pressas priser neråt, något jag inte ser något fel med!

Då skulle jag hellre ta en debatt om logiken att frakta honung från Nya Zeeland eller flyga in äpplen i kylda containrar från Brasilien. I dessa fall tycker jag att man kan köpa varan närmare ifrån. . .
 
Sett rent ekonomiskt så kommer den nya billigare byggarbetskraften innebära högre priser på obebyggda tomter och samtidigt lägre priser (eller minskad prisstegring) på redan byggda villor. Speciellt roligt lär det bli för artiketer som nu kommer se en ökad efterfrågan på sina tjänster. Sämre kommer lönsamheten vara för våra modulhusfabrikanter.

/snickarn
 
Håller med snickarn och vill tillägga att jag inte ser något fel i det utan det kanske är ett steg framåt?
Bort från likriktning och mot mer kreativitet?

//Markus
 
Jag förstår inte polska och baltiska arbetare som kommer hit. Dem arbetar för 50:-/timme när dem kan få 100:-/timme.. Dem låter arbetsgivare lura dem att dem kan leva på småsummor när dem kommer ht men när dem sedan ska hem så har dem fortfarnde inte ett öre på fickorna.
Facken bör informera dessa arbetare att om man kämpar tillsammans så kan man göra allt bättre för arbetarna och inte låta arbetsgivare (arbetsköpare är nog ett bättre ord) få bestämma hur mycket man ska tjäna. Vi är fler arbetare än arbetsköoare så vi borde vinna en dag. Men så länge det finns folk som låter sig luras så kommer vi ingenstans.

Hälsningar
Juha Mäntylä, 25, Göteborg
 
Lätt att glida in på politik här, Juha du har inte funderat över att det kanske är det svenska systemet det är fel på? En polsk arbetare som kommer hit och tjänar ur ett polskt perspektiv höga summor skall inte få göra det pga fackets protester?

Facket ser ju ett hot mot sin egen verksamhet här, att LO inte bryr sig om sina medlemmar visar med all tydlighet den hänsynslösa bostadskorruption som åtskilliga fackpampar ägnar sig åt i Stockholm.

Nej låt de stackars arbetslösa polska byggarbetarna få tjäna lite pengar och sätt press på att skattesystemet i Sverige förändras så att man inte skall behöva ta ut 26 000/månad för att överleva (normal bygglön enl deras statistik). Vi får ju i alla fall inte ut den service vi betalar flera gånger om för i form av sjukvård etc.

Vi som vill bygga hus är tacksamma för att priserna utsätts för konkurrens!
 
Juha skrev:
Facken bör informera dessa arbetare att om man kämpar tillsammans så kan man göra allt bättre för arbetarna och inte låta arbetsgivare (arbetsköpare är nog ett bättre ord) få bestämma hur mycket man ska tjäna. Vi är fler arbetare än arbetsköoare så vi borde vinna en dag. Men så länge det finns folk som låter sig luras så kommer vi ingenstans.
...problemet är ju bara att den verkliga "arbetsköparen" oftast, och speciellt när det gäller villabyggen, är vi konsumenter...

Och vad gäller min generella inställning till fackförbund, ja den ska nog inte tas upp här...lätt att glida in på politik som Calle sa ;).

Alter ego

 
Calle Anka skrev:
26 000/månad för att överleva (normal bygglön enl deras statistik).
Jisses!!! :surprised: Hur blir man snickare? Behöver man högskoleutbildning eller räcker det med gymnasium? Reflekterar över att jag läst till sjuksköterska (3 år) samt vidareutbildningar (ca. 2 år) och betalar ungefär 1000kr av skattade pengar varje månad i studielån. 26 000 i månaden, min chef skulle asgarva om jag föreslog det!!! Och inga löneförmåner har jag heller... ::) (det är sant, vi har inte ens gratis sjukvård)

Fast å andra sidan tycker jag mitt jobb är himla kul, så jag ska inte gnälla för mycket... ;) :D
 
Sophia skrev:
Och inga löneförmåner har jag heller...  ::) (det är sant, vi har inte ens gratis sjukvård)
::) Nä i sjukvården blir det väl aldrig något "över" som man ta hem. ::) För att inte tala om vad din man skulle säga, om du kom hem med en patient så där huxflux. ;) ;D
 
Om en svensk snickare tjänar 26.000 :surprised: i månaden är det med glädje som jag anlitar de polacker som vi skall ha ;D, när vi drar igång vårt husbygge om någon månad.
Vi har fått offerter från svenska hantverkare också och prisskillnaden är drygt 200.000 kr jämfört med polackerna.
Bara bra att hantverkarna utsätts för konkurrens, i princip alla andra områden är ju det.

En annan stor fördel med polackerna är att de kör på i ett högre tempo än vad svenska hantverkare gör, de är ju bara här en begränsad period för att arbeta. Och dessutom, man kan lita på att de kommer när de lovat. Det kan du inte göra med svenska hantverkare.

När bensinbolagen satte ett gemensamt pris kallades det kartellbildning. Men att hantverkarna ligger på samma nivå är det ingen som bryr sig om.

Återigen, på tiden att även denna yrkesgrupp utsätts för konkurrens.

Och för övrigt, lägg ner facken. De har spelat ut sin roll.
 
Flat fish - var skall ni bygga någonstans?
 
Utanför Göteborg
 
Gå in på www.byggnads.se och se deras hållning till EU och fri rörlighet av arbetskraft. Enligt deras lönestatistik är genomsnittslönen för en prestationarbetande arbetare 26400 i riket medan minimilön ligger runt 23 000. Det är dessa nivåer de försvarar.

Hoppas verkligen inte deras hotelsefulla agerande med blockader etc avskräcker fler gästarbetare från Polen och de baltiska staterna.
 
Håller verkligen med. Jag ger mitt fulla stöd till utländska gästarbetare och hoppas att fler kommer hit och arbetar.

Det är nästan så att man hoppas att någon försöker genomföra en blockad av vår byggarbetsplats...
Fast det är trist med de förseningar som kan uppstå. Men det hade varit intressant med en konfrontation av dessa bakåt strävare.
 
KVALITET kostar !!!???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.