Hej!
Undrar om någon vet vad det totalt kostar att få egen brunn borrad, ca?
Vi bor ca 10m över havet, på kalkstensberg.
Hur vet man att man stöter på vatten säkert. Kan man ta reda på vart man skall borra i förväg, eller blir man tvungen att borra flera gånger tills man lyckas, och således priset drar iväg? Vilka övriga kostnader tillkommer?
Mvh
 
Vi har fått en uppskattning på 35 - 45.000 med pump och vattengaranti, d.v.s att de borrar tills vattnet kommer och bjuder på ett flöde av minst 2.5 kubik per dygn, med marginal för strul tyckte de vi skulle kalkylera med 50.000, det som tillkommer är elen (att pumpen skall ha ström, koppling och nedgrävning av kabel alltså)
 
Tack för info, då förefaller hustillverkaren gjort en rimlig kalkyl i det avseendet!
 
Hemmakatten
När vi borrade brunn så stod det i ALLA offerter vi fick att de garanterade ett vattenflöde på si och så många liter per timme. Med ingenstans stod det att de garanterade att vattnet var drickbart, dvs. ingen garanti på saltvatteninnehåll eller annat.
 
Är det inte så att kommunen på något sätt skall godkänna att man borrar, och således på ett eller annat sätt garanterar vatenkvaliteten? Kan man installera någon form av vattenrening annars, och vad kostar det i så fall? Antar att jag måste göra något på kalkhalten i vattnet i vårt fall.
 
kobban skrev:
Är det inte så att kommunen på något sätt skall godkänna att man borrar, ...
Nej, kommunen bryr sig inte om man borrar efter vatten. Tips är att kolla in på SGU's hemsida där man kan leta i brunnsarkivet hur djupt grannarna borrat. Djupet säger en del om vad man kan förvänta sig för kvalitet. Är det skifferlager, speciellt alunskiffer, så är det stor risk att det inte blir såvärst vatten.

http://www.sgu.se/sgu/sv/service/kart-tjanst_start.htm#brunn
 
anlita en borrare ansluten till geotec. Det bärgar för ett seriöst företag. Jag borrade själv för ett tag sedan och bor nära havet. Min borrare garanterade 80l/min dvs ca 2kbm/dygn och en kloridhalt motsvarande drickbart sötvatten. dock får du ingen att garantera en god vattenkvalitet i övrigt, tyvärr.
 
Vi bor i Nacka Sthlm och här blev vi tvugna att ansöka för att borra för vatten kan vara från komun till komun. Här är det även uppdelat i olika områden om du behöver tillstånd eller ej. Angående filter kan priset skifta väldigt mycket beroende på vad du vill filtrera allt från 200-20000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.