Jag håller på med badrumsrenovering och har efter många om och men kommit fram till att bygga en fast vägg i stället för att sätta in en duschörna.

Just nu ligger det fukttrög golvspånskiva på golvet och ovanpå det kommer 2 lager golvgips (ett lager i duschhörnan), golvvärme, flytspackel och sedan våtrumsmatta. Väggarna ska kläs med luxskivor, fuktspärras i vanlig ordning och sen kaklas.

Nu till mina funderingar:

Ska jag bygga den nya väggen direkt ovanpå golvspånskivan, eller lägga gips över hela golvet först och sen regla upp väggen? Som det är nu är golvet redan stumt, reglarna under golvspånet är 70 x 145 på cc 500.

Hur gör man genomföringen för rördragning på det nya duschväggen? Kan man lämna ett kvadratisk hål i hörnet intill väggen som man sedan fuktspärrar och kaklar? Eller ska man kakla hela badrummet först, förutom den nya duschväggen. Sedan låta rörmockaren dra rör igenom väggen så att man kan sätta rörmanshetter mm ordentligt och sedan kakla väggen efteråt?

Hängde ni med? :)
 
pelops skrev:
Jag håller på med badrumsrenovering och har efter många om och men kommit fram till att bygga en fast vägg i stället för att sätta in en duschörna.

Just nu ligger det fukttrög golvspånskiva på golvet och ovanpå det kommer 2 lager golvgips (ett lager i duschhörnan), golvvärme, flytspackel och sedan våtrumsmatta. Väggarna ska kläs med luxskivor, fuktspärras i vanlig ordning och sen kaklas.

Nu till mina funderingar:

Ska jag bygga den nya väggen direkt ovanpå golvspånskivan, eller lägga gips över hela golvet först och sen regla upp väggen? Som det är nu är golvet redan stumt, reglarna under golvspånet är 70 x 145 på cc 500.

Hur gör man genomföringen för rördragning på det nya duschväggen? Kan man lämna ett kvadratisk hål i hörnet intill väggen som man sedan fuktspärrar och kaklar? Eller ska man kakla hela badrummet först, förutom den nya duschväggen. Sedan låta rörmockaren dra rör igenom väggen så att man kan sätta rörmanshetter mm ordentligt och sedan kakla väggen efteråt?

Hängde ni med? :)[/QUOTE


I vilken ordning du bygger väggen spelar ingen roll gör det som är smidigast för dig. Ang. rördragningen så tycker jag du ska låta rören komma uppifrån eller att röris fäller in avsättningar för blandaren i den nya väggen när du har reglat och gipsat på ena sidan. Så slipper du synliga rör till blandaren.
 
Ett lager gips på golvet gör det ju stumt och därmed också stabilare att regla upp en ny vägg på, eller?

Bifogare en skiss på badrummet, rörgenomföringen kommer till höger, igenom den nya väggen. Man kan även göra som kakelmannen föreslår, ta rören över väggen och sen ned till duschblandaren. Jag tycker kanske bara att den lösningen inte blir lika estetiskt tilltalande.
 
Jag tycker att du ska sätta duschen på den nya väggen så du slipper synliga rör!
 
Du kan inte fräsa in rör/slang i väggen för duschblandaren?
Alltid skönt att slippa rör utanpåliggande.
 
Synliga rör verkar inte vara populärt? :p Inkommande vatten kommer redan vid hörnet bredvid toastolen och är tänkt samt förberett att dras vidare därifrån utanpåliggnade så det får det bli.
 
Ingen som har fler åsikter om man ska regla direkt på golvspånet eller om man kan fästa väggen på golvgipset?
 
Det spelar ingen som helst roll i vilken ordning du gör det.
Varför ska du lägga golvgips?
 
Golvgipset för att få ett absolut stumt golv då det är ett gammalt trähus och badrummet ligger på övervåningen. Däräv våtrumsmattan i stället för klinkers också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.