jag skall flytta kök till vardagsrum som är ca 25 kvm istället nu typ industrikök med knappt 90 cm arbetsyta mellan bänk och kyl/frys..
och det är andra rummet så man "flyttar" avlopp och vvs cirka en meter, men frågan är bara om man ska bila upp lite hela vägen och förlänga eller göra en ny anslutning i rummet under golvet (jag har källaren), avlopp och vvs nere kan man se, alltså inte inbyggda i väggen.. så vilken tycker ni bäst? bila och förlänga och gjuta ny de jag bilat upp men då måste jag göra ny golv och sånt bla bla eller borra ny och göra ny anslutning till avlopp och sen vvs kan jag koppla från tvättstugans vvsrör som ligger andra rummet nere, inte långt dit så slipper jag göra ny golv uppe.. men vad rekommerar ni, eller hur hade ni gjort?
 
Hej,
jag skulle göra det som är lättast. D v s inte bila ;), om du kan komma åt avlopp och kall och varmvatten i källaren under det nya köket. Det kan vara svårt att bila bort tillräckligt med betong och armering för att få bra fall på avloppsröret.
 
ja jag tycker också det.. hur mycket fall måste det vara på avloppsröret?
 
Hade också dragit det nerifrån om det går. Inga problem med fall då :)
Man brukar säga 1cm/m. På den meter du ska flytta det skulle du i princip kunna lägga det rakt då vattnet får lite fart från diskbänken. Men att bila och få till en snyggt dike är inget man vill göra.
Jag hade borrat hål, dragit ned det i källaren. Kapat av det gamla röret innan det går upp i golvet. Satt vikenl där och sedan kopplat ihop. Så istället för att göra ett dike lägger du 1m rör i källar taket istället. Vad dålig jag är på att förklara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.