Hej alla

Har haft kontakt med en arkitektbyrå som skulle titta på vår tomt och sen göra en skiss samt en enkel kostnadskalkyl.
Vid besöket på tomten frågade vi vad kostnaden var men fick inget svar.
Efter många veckors väntan kom så skissen den var då fel ritat, huset var störe än byggrättens bredd. Dom rätade till detta. Sen väntade vi några månader på att kalkylen skulle komma. Vid flera tillfällen så kontaktade vi byrån via telefon och mail och frågade vad kostnaden var för att ta fram de vi frågat efter. Inget svar gavs.
Kalkylen kom och visade ligga skyhögt över vad vi ens kunnat drömma om.
Återigen så frågade jag via mail och telefon vad priset på deras tjänster var.
Så äntligen kom svaret dom ville ha ca:70 000 kronor för sitt jobb.

Vad tycker ni andra om det? Detta är inte ens i närheten av vad vi pratade om på första träffen.

När vi frågat andra arkitekter och husbyggare så har dom kunna ange kostnaderna direkt.

Jag behöver hjälp att sortera ut mina tankar......:mad::mad::eek::eek::eek:
 
Jag hade betraktat det som oacceptabelt. Dock hade jag sett till att få ett svar innan jag låtit dem göra något arbete. Inget svar, inget uppdrag.
 
Låter klokt. Men vad tycker du att nästa steg borde bli.
 
Det minsta ni ska begära är ju en specificerad faktura... vad finns i alla de där 70000?
Sedan - har ni nåt kontrakt eller en offert från dem? Eller körde de bara igång utan att ni kommit överens om nåt pris?
 
Har begärt en specad faktura, kommer troligen nästa vecka.
Dom har kört stenhårt och långt mer än vad vi kommit överens om muntligen.
Kontrakt skulle skrivas om vi gillade skisserna.
 
Jag tycker att du ska hävda sanningen - alltså det ni kommit överens om muntligt - och bara betala vad som är skäligt för det ni kommit överens om (om det är utfört på ett korrekt sätt). Stå på dig.
 
Låter väldigt oseriöst. Min arkitekt tittade på tomten efter att jag godkänt flygresa för detta. Ett par timmars diskussion. Därefter skrevs ett avtal innan de första skisserna gjordes innebärande att jag kunde bryta avtalet efter vissa delar och skulle då endast stå för upparbetad tid. Hela processen gick mycket smidigt.

Jag fick se första skissen ca 2 veckor efter att avtalet undertecknats.

Det är väldigt svårt för dig eftersom ni tydligen inte har något skrivet kontrakt. Du bör definitivt hävda det ni (tydligen ganska luddigt) överenskom vid första kontakten.
 
Detta är fullständigt löjligt, 70.000 för det jobb som du beskriver är helt fel.
 
Medeltimarvodet för arkitekter i Sverige 2008 låg kring 950 kr i timmen inkl moms. 70 000 motsvarar då knappt två veckors arbete. Om du med "skiss" menar några enkla streck på ett papper som reder ut hur huset skall ligga på tomten, och med "enkel kostnadskalkyl" menar en uppskattning av hur många kvadratmetrar ert programbehov genererar gånger en ungefärlig upskattning av byggkostnaden låter det rätt mycket med två veckors arbete. Om "skiss" betyder situationsplan, plan(er), sektion och fasader som med små justeringar blir ett bygglov, och "enkel kalkyl" innebär en närmare preciserad sammanställning över material- och arbetsåtgång, så låter två veckors arbete inte orimligt. Att ni sedan inte uppenbarligen kommit överens om ersättningsprinciperna innan uppdraget påbörjades är olyckligt.
 
Tack alla som komenterat. Skall kolla på detta under veckan som kommer. Det som stör mest är att man bara kör på utan att stämma av. Men dom är klart fartblinda sedan länge. Fins det någon som har erfarenhet av att pröva sådant här i någon form. Om det är en seriös byrå så borde dom reagerat på at det muntliga avtalet var luddigt för att slippa bekymmer senare. De flesta arkitekter har varit mycket tydliga med vad saker kostar och vad som ingår i begreppet skisser. Idag torde det vara vanligt att man skissar direkt i datorn så det ser jag inte som något märkligt. Vi har defenitivt inte kommit överens om att dom skall lägga ner två veckors jobb på projektet utan att presenterar någon som helst kostnads bild.
 
Bevisregeln i Konsumentjänstlagen säger att vad konsumenten påstår om priset och arbetets omfattning gäller, om inte annat framgår av ett skriftligt avtal.
Det är alltså upp till arkitekten att kunna bevisa vad ni kommit överens om, om han inte godtar vad du säger att ni beställt.

Ring konsumentvägledaren i din kommun för mera råd.
 
Redigerat:
Efter tips från detta forum kom jag i kontakt med en arkitekt som inte heller var särskilt ivrig på att ge ett pris. Efter tjat från mig kom iaf ett takpris, ca 200 tkr...
Detta för en villa på 170 kvm.

Hittade en annan lokal arkitekt där slutnotan hamnade på ca 25 tkr, och vi var jättenöjda med henne.
 
Det låter tyvärr som om du sitter i ett svårt läge.

Du har gett arkitekten i uppdrag att "fixa lite skisser och uppskattningar", utan att komma överens om ett pris. Första frågan är vad han egentligen gett dig för resultat. Om han har gjort mer än vad du hade tänkt, blir det nog svårt att komma överens om nedsättning av tiden, med så luddiga förutsättningar.

Det faktum att du har drivit på honom (ringt flera gånger och även rättat felaktigheter) visar att du har beställt något. När du fick den rättade skissen och även ville ha kalkylen visade du att du ville gå vidare.

Sedan är det timpriset. En säljare är i princip fri att sätta vilket pris som helst på sina tjänster. Om han fakturerar dig 7timmar x 10000kr, så har du implicivt godkännt det, genom att be honom börja innan du fick ett timpris.
Hur fick du tag i arkitekten? Hur ser hans övriga produktion ut? Är det prestigehus eller skolådor?

Jag önskar för din skull att jag kunde sagt något annat, men det ser mörkt ut :(

Du har redan beställt en specifikation av fakturan, ta med den till en advokat. Om den inte dyker upp innom en vecka, gå till en advokat ändå utan den.

Lycka till.

/ Fredrik
 
Låter ganska dumt att beställa en specificerad faktura. Du skulle bestridit fakturan då du inte beställt en vara/tjänst motsvarande det fakturerade beloppet.

Sen låter ju 70000 för deras jobb som att det är vad du skulle få betala om du vill ha ritningarna och bygga huset? När dom tagit fram alla detaljritningar för nu har dom väl bara gjort planritning på hur huset ska vara planerat? Sen tillkommer ju en massa med el/vvs fasadritningar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.