Daniel Ericson skrev:
Tack P-G.

imported_AX: Jag håller med dig att väldigt många startar en business utan att veta vad det innebär. Jag kan ju återkomma om ett år och berätta om min första miljon är på debit eller kreditsidan ;)
Du kvalkar in i den kategorin om du inte snabbt inser att din första miljon kommer att hamna på både debit och kredit, oavsett om det är röda eller svarta siffror i bokslutet. ;)
 
Om du tror att du kommer tjäna en miljon på ett år så tror jag vi kommer se dig som ett fall för Lyxfällan om något år.
 
Hej, ville bara ge dig ett tips!

Kontakta en revisor på en av dom 4 stora och diskutera detta. Kräv att få prata med någon som har erfarenhet av byggbranschen boka ett möte och be dom ta med en skattperson.

Det kanske kostar ett par tusenlappar, men på så sätt får du en relativt "billig" insikt i vad du ger dig in i och förhoppningsvis förklaringar på dina frågor och eventuellt ett upplägg som skattemässigt är optimalt!

Du kommer vilket som behöva en revisor om du startar ett AB och på detta sätt gör du fler flugor på smällen! :p

Lycka till!
Hälften vågat är hälften vunnet!
 
joflopp skrev:
Du kvalkar in i den kategorin om du inte snabbt inser att din första miljon kommer att hamna på både debit och kredit, oavsett om det är röda eller svarta siffror i bokslutet. ;)

/Daniel
Jag vill nu uppmuntra dig, eftersom jag beundrar personer som är berädda att jobba för att skapa sig sin egen lycka istället för att bara sitta på röven och vara beroende av att ens arbetsgivare gör det åt dig men jag citerar joplopp för han satte liksom huvudet på spiken med sitt inlägg

Då jag själv kunnat tjäna pengar på fastigheter så är mina råd detta.

1/ Ge inte upp drömmen bara för att någon annan säger att det är omöjligt.
2/ Ge inte upp drömmen bara för att någon annan som kanske är mer erfaren inte ger dig på inte ger dig de svar du kanske VILL höra.

Som någon poängterade är det mycket att ta ställning till för att lyckas på det här området. Dela därför in DITT mål i delmål. Se det som ett 500 meters hål på golfbanan. Jag var likadan själv när jag började och till en början slå golfbollen i hål redan på första slaget. Det går inte! ... .nä det är helt säkert och en läxa man bara måste lära sig.. priset för den lektionen kan dock variera en hel del har jag fått erfara.

Börja med företagandet, lär dig det. Skit i hus och fastigheter och dyra projekt. Ta något enkelt som inte kan gå så illa. Sälj jordgubbar, t-shirts eller snickarkurser för hemmafruar. Sätt inte som mål att tjäna några stora pengar utan bara att driva det som ett lönsamt företag. Lär dig företagandet först och lär dig att GILLA det för det kommer att genomsyra allt du gör och ta mycket av din tid! LÄR DIG ATT SÄLJA!!!!

Det finns tonnvis med personer som "bara" vill snickra, sy eller måla blommor och som kanske kokar världens godaste lingonsylt men som hatar företagandet och är kapitalt värdelösa på att sälja. Oavsett om du kommer fortsätta som ett bolag eller privatperson måste du ändå tänka som en företagare.

Lär dig byggnad. Ta jobb hos en byggfirma och lär dig hur man bygger hus. Ska man förädla ett hus måste det göras smart, rätt och snabbt och det är sällan en uppgift för en amatör.

Lär dig fastigheter. Ring och prata med mäklare. Skapa realationer och lär dig matemeatiken bakom husaffärer. Titta i tidningarna och lär dig. Be någon tex ta fram alla detaljer från 5 objekt på Hemnet och se till att mäklarens utgångspris är borttaget från dessa. Gör en egen värdering av dessa objekt genom att leta titta och jämföra (utan att då se vad mäklaren kommit fram till) och se hur hur nära du kommer. Gör även en värdering av försäljningspriset och kolla hur nära du km där genom att ringa inskrivnignsmyndigheten.

Läs en bok "Ritch Dad Poor Dad av Robert Kiyosaki" och när du gjort det, läs en till "The Advanced Guide to Real Estate Investing: av Ken McElroy och om du inte vet vad du ska göra därefter så läs dom en gång till.

Varför inte börja att fixa ett jobb hos en byggfirma som bygger villor så du har något att betala hyran med. Säg att du vill lära dig företagande och därför vill ha en frima vid sidan om där du hittar något område som arbetsgivaren tycker är ok som att snickra lister, och sätta upp lampor hos gamla tanter. Bygg upp det företaget, och få det att fungera.

Lycka till
 
Redigerat:
Jag håller med föregående talare. Som jag nämnde tidigare känner jag till en snickare som bygger ett hus om året "privat" och tjänar bra med pengar på det. Han började med att köpa en tomt i ett lite dyrare område, byggde ett stort garage där han och frugan bodde medans han byggde ett hus på tomten (modell lite lyxigare). Sålde sen allt, vilket finansierade en "vanlig" villa till honom och frugan, samt en ny tomt att bygga nästa hus på. Nu har han hållt på med detta ett antal år, och låter billig arbetskraft göra grovgörat.
Om jag förstått saken rätt har en en arkitekt som hjälper till med att rita kostnadseffektiva hus (alltså mycket hus så billigt som möjligt). Han bygger som privatperson, men gör vissa saker via sin egen byggfirma. Gäller väl att ha koll på hur man får bästa ekonomin på detta, och hålla tungan rätt i mun när man gör bokföringen :).
 
Bara att gratulera den som vill bo i ett garage eller halvfärdigt hus med sin familj i flera år för att generera pengar. Inget fel med det, men det passar inte alla.

Ska man göra pengar på att köpa, renovera och sälja behövs några viktiga ingridienser.

Pengar (lån eller eget kapital)
Tålamod (renovera eller bygga hus tar tid)
Uppoffring (ska du bo i det själv eller i husvagn så krävs en familj som orkar bo så som människorna "Arga snickaren" besöker. Dvs i kaos.
Tur (med starka vändningar på marknaden spelar ingen roll hur bra du planerat dina affärer)
 
Tack för alla svar. Många bra synpunkter som jag skall ha med mig.
"Donald Trump": Jag har läst "Därför vill vi att du skall bli rik" av Kyosaki & Trump och även "Så blir du rik" av Trump. Jag kan inte säga att de är några faktaböcker på hur du blir rik men jättebra motivationsböcker till den som har eget företag. Nackdelen med att läsa utländska böcker är att deras skattesatser och skatteregler oftast inte stämmer med våra.

Efter mycket sökande har jag äntligen hittat en bra byggutbildning som jag skall gå nästa år. Därmed har jag tid på mig att läsa på mer och kanske mjukstarta mitt företag.
 
När du väl ska till att starta så har Skatteverket massor med informationskvällar och informationsdagar som underlättar för den som vill starta eget. Allt från heldagar med sex olika myndigheter som informerar, till tretimmarssittningar efter jobbet där de informerar om moms eller väldigt grundläggande bokföring.

Skatteverket lider av ett oförtjänt dåligt rykte ibland. Min uppfattning är att de är väldigt hjälpsamma och har massor med bra handläggare och informatörer som arbetar för att ge dig svar på dina frågor.

http://www.skatteverket.se/kontaktaoss/informationstraffar
 
@ Daniel Ericsson

Har ju gått ett tag sedan du skrev i denna tråd, men då har det kanske hänt en del?
Tänkte höra hur det gått för dig då jag har börjat fundera på samma sak.

Hade verkligen varit tacksam för lite info.

Mvh Niklas
 
D
Gammal tråd. Bara en detalj jag tänkte på. Om nu verksamheten är att köpa och sälja hus och hus ej är momspliktiga så har du antagligen inte heller rättt att dra av för moms du betalat. Enbart vid momspliktig försäljning så har du rätt att dra av för moms du betalar. Det ärdärför vissa brancher kämpar för att bli momspliktiga (med låg momssats) då de räknar med att få tillbaka mer moms än de betalar,
 
Jag anser mig ha god koll på dessa saker och vill gärna förtydliga något.

Mitt resonemang nedan förutsätter att vi pratar om inköp av befintligt hus, renovering av detta i egen regi och sedan försäljning.

1. Köpa sälja hus är INTE momspliktigt. Köpes/säljesumman är alltså helt utan inblandning av moms, oavsett om du kör detta i privat regi eller i ett företag.

2. Det innebär att alla kostnader du tar på huset, inklusive hantverkare, material m.m. är inklusive moms, det vill säga du har INGEN rätt att dra moms på detta utan hela summa inkl. moms måste du se som en kostnad.

3. Du kan ta in hantverkare som hjälper dig till viss del, är en kostnad som vilken annan som helst.

4. Räknat i kronor som du till slut får stoppa i den privata plånboken och konsumera för så lönar det sig helt klart att göra detta i privat regi.

5. Dock, som någon skrivit förut, det är inte tillåtet att göra detta i stor skala och försöka påstå att det är privat, det fungerar inte mot myndigheterna. Men att köpa ett enda hus som du "tänker ha som sommarstuga", som du renoverar och sen ångrar ni er och säljer, det kan ingen anmärka på. Men att köpa in 10 hus om året och ha en massa polacker som renoverar åt dig och som du sedan säljer allihopa, det går inte.

6. Vinsten efter avdrag för alla kostnader måste du skatta för. För varje 100-lapp i vinst gäller som följer:

7. I privat regi: 22 % i reavinstbeskattning, alltså 78 kronor kvar.

8. Om du kör som företag så kan man självklart spara undan pengarna med mindre skatt som följd. Men för att jämföra rättvist så är frågan hur mycket du får stoppa ner i den privata plånboken, och då bör man räkna på att ta ut det som lön.
Lönen minskar vinsten i firman så man skall inte räkna på BÅDE företagsbeskattning och övriga kostnader.
Tar du ut lön mindre än gränsen för marginalskatt, så börjar du med att dra bort sociala avgifter, 31.25 på lönen (eller om man räknar baklänges så dra bort ca 25 %). Sen skatta av lönen med kommunal skatt på ca 32 %. Lägger man ihop detta så så får man behålla ungefår 50 %, alltså 50 kr på varje 100-lapp.

9. Skillnaden blir alltså att du antingen får behålla 50 kr eller 78 kronor på varje 100-lapp i vinst.

// Martin, som själv letar efter den där "sommarstugan" för att sätta igång med liknande upplägg som TS efterfrågar.
 
martinradbo en fråga.... även om tråden nu är lite gammal.

Som företagare: Är du säker på att man inte har rätt att dra av ingående momsen när man renoverar sin fastighet även om försäljning av fastigheten inte är momspliktig??

Som sägs tidigare i tråden "Byggverksamhet är en momspliktig verksamhet men det är ingen moms på försäljning av fastigheter." Man måste väl kunna få bedriva en verksamhet som kombinerar "Byggverksamhet" och "husförsäljningsverksamhet"...? Och då måste man väl kunna få tillbaka den ingående momsen?

martinradbo skrev:
Jag anser mig ha god koll på dessa saker och vill gärna förtydliga något.

Mitt resonemang nedan förutsätter att vi pratar om inköp av befintligt hus, renovering av detta i egen regi och sedan försäljning.

1. Köpa sälja hus är INTE momspliktigt. Köpes/säljesumman är alltså helt utan inblandning av moms, oavsett om du kör detta i privat regi eller i ett företag.

2. Det innebär att alla kostnader du tar på huset, inklusive hantverkare, material m.m. är inklusive moms, det vill säga du har INGEN rätt att dra moms på detta utan hela summa inkl. moms måste du se som en kostnad.

3. Du kan ta in hantverkare som hjälper dig till viss del, är en kostnad som vilken annan som helst.

4. Räknat i kronor som du till slut får stoppa i den privata plånboken och konsumera för så lönar det sig helt klart att göra detta i privat regi.

5. Dock, som någon skrivit förut, det är inte tillåtet att göra detta i stor skala och försöka påstå att det är privat, det fungerar inte mot myndigheterna. Men att köpa ett enda hus som du "tänker ha som sommarstuga", som du renoverar och sen ångrar ni er och säljer, det kan ingen anmärka på. Men att köpa in 10 hus om året och ha en massa polacker som renoverar åt dig och som du sedan säljer allihopa, det går inte.

6. Vinsten efter avdrag för alla kostnader måste du skatta för. För varje 100-lapp i vinst gäller som följer:

7. I privat regi: 22 % i reavinstbeskattning, alltså 78 kronor kvar.

8. Om du kör som företag så kan man självklart spara undan pengarna med mindre skatt som följd. Men för att jämföra rättvist så är frågan hur mycket du får stoppa ner i den privata plånboken, och då bör man räkna på att ta ut det som lön.
Lönen minskar vinsten i firman så man skall inte räkna på BÅDE företagsbeskattning och övriga kostnader.
Tar du ut lön mindre än gränsen för marginalskatt, så börjar du med att dra bort sociala avgifter, 31.25 på lönen (eller om man räknar baklänges så dra bort ca 25 %). Sen skatta av lönen med kommunal skatt på ca 32 %. Lägger man ihop detta så så får man behålla ungefår 50 %, alltså 50 kr på varje 100-lapp.

9. Skillnaden blir alltså att du antingen får behålla 50 kr eller 78 kronor på varje 100-lapp i vinst.

// Martin, som själv letar efter den där "sommarstugan" för att sätta igång med liknande upplägg som TS efterfrågar.
 
Äger företaget fastigheten så hamnar ju försäljningspengarna där och måste tas ut som lön. Utöver det så menar Skatteverket att du skall betala moms på värdet av eget arbete. Men skattereglerna kring fastigheter är snåriga som attan, beror bl.a. på vilken typ av verksamhet ditt företag bedriver.

Från Skatteverkets hemsida:
Du ska redovisa moms med 25 procent av beskattningsunderlaget. Beskattningsunderlaget vid uttagsbeskattning är
nedlagda kostnader
beräknad ränta på eget kapital
värdet av eget arbete.
 
2wire skrev:
martinradbo en fråga.... även om tråden nu är lite gammal.

Som företagare: Är du säker på att man inte har rätt att dra av ingående momsen när man renoverar sin fastighet även om försäljning av fastigheten inte är momspliktig??

Som sägs tidigare i tråden "Byggverksamhet är en momspliktig verksamhet men det är ingen moms på försäljning av fastigheter." Man måste väl kunna få bedriva en verksamhet som kombinerar "Byggverksamhet" och "husförsäljningsverksamhet"...? Och då måste man väl kunna få tillbaka den ingående momsen?
Entreprenörer / husföretag som köper tjänster av andra entreprenörer / husföretag kan efter godkännande från Skatteverket omfattas av omvänd skattskyldighet. Då är det bara det företag som säljer till slutkund / fastighetsägaren som redovisar momsen. Info finns på Skatteverkets hemsida.
 
Redigerat:
Larsa, vet inte om jag blev så mycket klokare. Menar du att jag har rätt att få tillbaka den ingående momsen som företagare på utförd renovering av fastigheten även om jag renoverar för att sedan sälja fastigheten (dvs momsfri försäljning)...?

Och menar du att jag ska betala moms på mitt utförda arbete även om det är jag själv som har gjort det inom mitt eget företag (AB)? Och syftar du på att moms ska betalas på av mig utfört arbete (dvs uttagen lön) ...?
Och hur blir det om jag utför arbetet i mitt företag men inte tar ut någon lön (Aktiebolag)...?
Kommer momsen att påföras vid ett senare tillfälle när jag väl tar ut min lön alternativt utdelning??

Jag kanske snurrade till det då jag inte riktigt var med på vad du menade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.