knekten skrev:
Nej! En pump håller i regel längre än 5år..d^_^b
En lambdasond och elektronik med. Min far har en 31år gammal mikrougn som han fortfarande använder dagligen. Funkar perfekt. Finns också säkert miljontals bilar bara i Sverige med lambdasonder äldre än 5år.
 
Redigerat:
_ap_
Tycker ni borde ta med tryck klass på pannorna, ex en panna klassad 3bar borde ju vara "rejälare" byggd än en som är klassad 1,5bar. ;)

Vi har faktiskt startat en SH 40kW i Skellefteå idag och ägaren tyckte den var värd varenda kr, svärfar har en Orlan.


Ps. 70,000: - är + moms. Ds. ;)
 
Med andra ord så går ju ETA fetbort från listan på prisvädra pannor. Tycker jag. Eller är den så jävla bra så att man helt slipper vedhanteringen?

Om man, på grund av höga tryck, har nytta av en panna i högre trycklass så måste man ju välja en sån.
Vet inte om tryckklassen annars är relevant för om en panna är prisvärd eller ej. En panna med högre trycklass än vad som egentligen behöver kanske bara är onödigt dyrare?
 
Redigerat:
Kompletterad lista:

Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:-
Effecta lamda 60 (42900kr)
Effekta lamda 35 (39500kr)
Calmar V65 (43900kr)
Calmar V33 (32300kr)
Baxi 50 (48500kr)
Baxi 30 (41990kr)
Orlan (22000kr)
Värmebaronen vedolux
Mollepannan
Ctc
Maga turbo (nya modellen med sugfläkt) (29500kr)
Nibe
ETA SH 60 (70000kr+moms)
Ladan 40kW 24900:-
Atmos DC 59S (42000kr)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (nyhet)
Viadrus P1 75kW (från finland)
Vidarus Hef P1 (43750kr)
Viadrus Hef P1 75 kW 60000:- (lindquistheatings)
Arca 90
Attack

Nån som vet övriga priser?
 
Redigerat:
Anledningen till att jag startade med att göra exceldokumentet var att precis som så TS, lista ut vilken panna som var mest prisvärd. Problemet tror jag dock är att vad som är mest prisvärt bedöms av varje enskild kund utifrån deras förutsättningar, objektiva såväl som subjektiva. Det som är viktigt för en är oviktigt för en annan.

T.ex. kan ju en 30kW panna vara hur prisvärd som helst, men om jag har ett behov av 70kW spelar det ju ingen roll. På samma sätt kan ju kunden ha ett enormt behov av att kunna se pannans status när han sitter i fåtöljen i vardagsrummet och då är det väl bara Fröling S4 och ETA som är aktuella. Lite överdrivna exempel måhända men jag tror att Ni förstår poängen.

Jag skulle därför föreslå att istället för att leta efter den mest prisvärda panna så borde vi se om man kan hitta den panna som bäst utifrån individens behov. Idealet vore om man som ny kund kunde knappa in sina behov och ut spottas förslag på ett färdigdimensionerat system...
 
Enligt prislista 2008-09-01. så kostar Arca 90 90kw,med kylslinga.105625;- Attack 75kw kostar 52812:-,Attack 45kw kostar 36250:-. pris är inklusive moms.:)
 
roke skrev:
Aha, det visar sig att baxi inte är dyrare än vissa andra. Shit, jag kanske måste ändra uppfattning?
Misstänker att det är Rinkabys priser, det är rena nettopriset, listpriset är betydligt högre...
 
Tigger skrev:
Anledningen till att jag startade med att göra exceldokumentet var att precis som så TS, lista ut vilken panna som var mest prisvärd. Problemet tror jag dock är att vad som är mest prisvärt bedöms av varje enskild kund utifrån deras förutsättningar, objektiva såväl som subjektiva. Det som är viktigt för en är oviktigt för en annan.
Jo jag fattar att prisvärdhet är högst individuell. Vad väger du in?

Så här tror jag att jag tycker att en prisvärd panna i tur och ordning ska vara:

Pannan ska hålla länge utan att krångla eller gå sönder. (förresten, hur länge borde man förvänta sig att en panna håller? 20 år? 30 år?)
Helst ska pannan vara beprövad. Det känns tryggare.
Lättillgängliga reservdelar och service. Support som begriper sig på pannan.
Pannan ska vara enkel att sota.
Billig keramik som inte måste bytas ofta. (om den nu måste ha keramik?)
Pannan ska brinna bra. Och absolut Inte ryka in (=ett måste med Sugande fläkt?)
Hög pannverkningsgrad.
Låga utsläpp.
Miljögodkänd.
Inte för dyr i inköp.

hux flux, nu när jag tänkte efter, så kom inte priset på första plats. Men allt på listan MÅSTE (?) vara uppfyllt om priset ska tillåtas bli högt, tycker jag. Tror jag? (Fasiken, det här var inte så enkelt egentligen.)
 
Redigerat:
Matss skrev:
Misstänker att det är Rinkabys priser, det är rena nettopriset, listpriset är betydligt högre...
Då väljer nog jag, som köpare, rinkabys pris före listpriset. Men men, jag förstår att det förmodligen innebär vissa saker? Då gäller det ju att göra jobbet själv, eller ha känningar. För jag förstår att det även ingår en viss trygghet och support i listpriset?
 
Redigerat:
roke skrev:
Pannan ska brinna bra. Och absolut Inte ryka in (=ett måste med Sugande fläkt?)
Självklart förstår jag att det ryker in när en lucka är öppen då pannan brinner och går, man ska ju inte heller försöka stiga ur bilen på motorvägen i 120km/h ,det blir inte så bra, och jag tror inte heller biltillverkaren ser ett sådant beteende som något man ska ta i beräkning vid konstruktion :rolleyes:

Hur är det egentligen med detta, jag vet inte men brukar pannor med självdrag och framförallt med tryckande fläkt ryka in om man stängt alla luckor och ställt alla reglage och spjäll enligt anvisningar vid upptändning och full drift? :rolleyes:


roke skrev:
hux flux, nu när jag tänkte efter, så kom inte priset på första plats. Men allt på listan MÅSTE (?) vara uppfyllt om priset ska tillåtas bli högt, tycker jag. Tror jag? (Fasiken, det här var inte så enkelt egentligen.)
Man måste väl göra ett typ poängsystem för olika features och options som man sedan använder i en beräkningsformel te.x tillsammans med effekt och pris? :confused:

/R
 
Calmar har en panna som heter retro med, ved inte pris.
Effecta har även Worry utan lambda, 32.000 inkl frakt enligt uppgift i Orlantråden.
Baxi har en 20kW panna med
Gaselle har väl 2-3 modeller till?
Orlan minst lika många till.

Vi har väldigt många pannor som saknas än. :)
 
Roke. Instämmer i Dina punkter även om jag inte skulle ha rangordnat dem. Skulle vilja lägga till följande

Total tidsåtgång för skötsel/hantering under pannans livstid. Vilket skulle kunna brytas ner i:
Vedlängd, uppstartstid, justeringar, sotningstid, vedmagasin

Användarvänlighet (Kan vem som helst få varmt i huset eller är det beroende av en specifik person är hemma?)
 
rog_ohl skrev:
Hur är det egentligen med detta, jag vet inte men brukar pannor med självdrag och framförallt med tryckande fläkt ryka in om man stängt alla luckor och ställt alla reglage och spjäll enligt anvisningar vid upptändning och full drift? :rolleyes:






/R
Nej,det behöver inte ryka in ens när du öppnar luckan.bara öppna primär luckan fullt innan man öppnar vedinkast luckan..:)
 
rog_ohl

Kolla på mitt exceldokument....
 
Tigger skrev:
rog_ohl

Kolla på mitt exceldokument....
Hemskt gärna, men var hittar jag det? d^_^b

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.