Snailman
inte vet jag, men man innehåller väl en del pengar tills besiktningen är gjord?

om man då gör en överbesiktning och de hittar ett antal fel och gör en uppskattning av kostanden för åtgärden, så är det väl bara att innehålla de pengaran och ge älvsbyhus chansen att åtgärda om de inte gör det inom stipulerad tid så tar man de innehållna pengarna och låter någon annan åtgärda felen...

jag förstår att det inte är så lätt då älvsbyhus verkar följa detta citat från wikipedia

Som fan läser bibeln. -- Någon tolkar en text på ett medvetet felaktigt sätt, negativt sätt för en annan
 
fsn skrev:
Problemet är att dom antagligen följer lagen, ARN är bara en rekommendation.
Visst är det så. Men i en stämningsprocess brukar domstolarna fästa väldigt stor vikt i utlåtandet från ARN. Det är inte lätt för företag att vinna en rättsprocess mot privatpersoner som har ARN med sig.
 
F
kungkokos skrev:
Visst är det så. Men i en stämningsprocess brukar domstolarna fästa väldigt stor vikt i utlåtandet från ARN. Det är inte lätt för företag att vinna en rättsprocess mot privatpersoner som har ARN med sig.
Håller jag med om till 100%. Men faktum kvarstår, dom gör inget olagligt. Det handlar knappast om att vinna nån enstaka rättprocess. Bara det faktum att dom inte ger sig utan process får antagligen 9 av 10 att ge upp. Den 10:e envetna hjälten sänker dom genom att dra ut på det i flera år.

Företag som blivt fällda av ARN utan att göra rätt för sig skulle ha gräddfil till tingsrätten med snabba, effektiva processer.
 
Snailman
Kan inte låta bli att länka in den här tidningsartikeln.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4111535

Enl uppgift är personens bolag "älvsbyhus egen KA" dvs det anlitas ofta som den "obligatoriska" KA som älvsbyhus i strid med lagen prackar på sina husköpare.
 
fsn skrev:
Men faktum kvarstår, dom gör inget olagligt.
Enligt konsumenttjänstlagen har beställaren rätt till att själv utse besiktningsman. Därmed
följer de ju inte lagen om de tvingar kunderna att låta Älvsbyhus utse besiktningsman.
 
flindra skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen har beställaren rätt till att själv utse besiktningsman. Därmed
följer de ju inte lagen om de tvingar kunderna att låta Älvsbyhus utse besiktningsman.
De tvingar ingen. Man får fylla i en ruta i avtalet där man får välja om de ska utse en eller om man själv vill ordna fram nån...

Men det borde naturligtvis vara så att man inte ska behöva göra det valet utan att man självklart alltid ska få välja sin egen besiktningsman.

/ Magnus
 
Men då kostar det extra, vilket inte lockar så många köpare. Eftersom Älvsbyhus redan bakat in kostanden för besiktningsmannen i priset så borde man få prisavdrag om man valde en annan.

Väldigt smart och passande upplagt från deras sida. Fult om man frågar mig.
 
kungkokos skrev:
Men då kostar det extra, vilket inte lockar så många köpare. Eftersom Älvsbyhus redan bakat in kostanden för besiktningsmannen i priset så borde man få prisavdrag om man valde en annan.

Väldigt smart och passande upplagt från deras sida. Fult om man frågar mig.
Eller så drar dom av kostnaden helt från priset och låter alla välja sin egen!

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
Eller så drar dom av kostnaden helt från priset och låter alla välja sin egen!

/ Magnus
Ja, helt klart det bästa upplägget! Men det har dom ganska medvetet valt bort.
 
Troligt framtida scenario är väl att priset står fast men att man får välja och betala sin egen besiktningsman... Förmodligen ändå värt det!

/ Magnus
 
F
Med tanke på att husfabrikanter i allmänhet är vana husleverantörer och hussäljare och att den generella kunden är en privatperson som gör sitt livs största och viktigaste affär och att detta antagligen är första och sista gången dom gör det så borde det vara olagligt för hussäljare och leverantörer att erbjuda, förmedla och rekommendera kvalitetsansvarig och besiktningsman.
 
Jaaa, definitivt. Min första nyproduktion skedde redan 1983 i Mälardalen. Byggde ett 1½-plans hus med oinredd vind. Inga problem med, besiktningar fukt mm. Känner ej igen mig som byggherre och programmet, Kalla fakta. Mycket har naturligtvis ändrat sig, men två av mina barn har också valt att bygga Älvsbyhus. Det sista byggs just nu. Man får otroligt mycke hus för pengarna, man fixar till lite själv med kakel, klinkers etc. Hushållsmaskinerna e grymma, topp-poäng hos vita varor kedjor. Sen e de väl tråkigt att andra "torskar" till även hos dom. Nyckelhus på 70- och 80-tal var skit stora, men e borta. Keep going on, de e klart att ni vågar. Lycka till, och se till å fixa till det med besiktningar o dyl. En sak e säker, mycke hus för pengarna !
 
Elnoek skrev:
Jaaa, definitivt. Min första nyproduktion skedde redan 1983 i Mälardalen. Byggde ett 1½-plans hus med oinredd vind. Inga problem med, besiktningar fukt mm. Känner ej igen mig som byggherre och programmet, Kalla fakta. Mycket har naturligtvis ändrat sig, men två av mina barn har också valt att bygga Älvsbyhus. Det sista byggs just nu. Man får otroligt mycke hus för pengarna, man fixar till lite själv med kakel, klinkers etc. Hushållsmaskinerna e grymma, topp-poäng hos vita varor kedjor. Sen e de väl tråkigt att andra "torskar" till även hos dom. Nyckelhus på 70- och 80-tal var skit stora, men e borta. Keep going on, de e klart att ni vågar. Lycka till, och se till å fixa till det med besiktningar o dyl. En sak e säker, mycke hus för pengarna !
d^_^b lite grann av att kasta bensin på brasan va...
 
Det spelar väl egentligen ingen roll hur många nöjda kunder man har, så länge man har några kunder som man har misslyckats kapitalt hos och sedan vägrar ersätta kunden eller åtgärda felen. Så länge som det finns sådana fall som visades i Kalla fakta borde ägarna förses med näringsförbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.