Nu var det snart dags för inflyttning och då har jag hört lite olika bud på hur huset värderas.

Vi har finlir kvar på garaget, som jag har sparat för att det är så mycket enklare att göra när man bor 2 meter bredvid, plus att tomten är ännu inte klar.

Min fråga till er är:

Alt 1: Hur många har hus har värderats som det står på värderingsdagen?

Alt 2: Hur många har hus som har värderats för hur det
kommer att se ut
inom en rimlig tidsaspekt.


 
Vårt hus blev värderat som det såg ut på värderingsdagen.

Värderingsmannen var inte intresserad av hur det kommer att se ut framöver utan då får det bli en ny värdering.
 
För vem är värderingen till för? Måste man värdera huset om man inte har några lån?

/Jörgen
 
joen1 skrev:
För vem är värderingen till för? Måste man värdera huset om man inte har några lån?

/Jörgen
För de allra flesta är det i första hand banken som är intresserad. De vill ju veta hur stor säkerhet huset kan ge. Behöver man inte ha huset som säkerhet för något lån så finns det heller inte någon anledning att värdera det.
Även om man inte måste värdera kan det ju vara intressant att veta vad huset är värt. Det kan ju vara någon form av trygghet om man vet att man inte står på bar backe den dagen man blir tvingad att sälja.
 
GF! Tack för svaret! Jag tänkte nämligen att skattemyndigheten var intresserad. Men vill de ha reda på värdet får de bekosta detta själva.

/Jörgen
 
Mr Beach: mitt hus blev värderat efter hur det skulle komma att se ut inom en rimlig tid (några månader).
 
Vi fick båda värderingarna på en gång, dvs en på hur huset såg ut vid värderingen, och en annan hur det kommer att se ut. (Om en 60-70 år sådär... :p)
 
Med andra ord verkar det vara olika beroende på vilken värderingsman man har.
 
Jag kan tänka mig båda fallen.

Banken vill som GF skrev veta: Hur mycket är det värt just nu när du belånar huset.

En rimligare approach är ju: Hur ska det se ut när det är klart? Är det rimligt att du får till det inom x månader? Hur är värdet då?

Vanligen har man lite småfix kvar. Framför allt trädgården är svår att göra så här års. Men det kan ju inte vara så att man ska springa till banken för varje spik man slår i garaget, för att värdet har höjts 1 spänn. Då kan det bli många svängar... :surprised:

I ett fall har jag hört att det var banken som krävde att huset skulle värderas som det stod. I ett annat fall ställde värderaren frågor om hur man skulle göra tomten och altanen och värderade fastigheten efter hur den skulle se ut efter sommaren (i det fallet).
 
Ja usch då! Men jag tror inte banken kan förbjuda dig att göra en ny värdering, däremot måste du kunna visa att du verkligen bekostat värdehöjande åtgärder sedan den förra värderingen som kan höja värdet på huset beaktansvärt. Och självklart ska värderingsmannen godkännas av banken (som vanligt). Om man inte vill ha tidspress kanske det lönar sig att bara få huset värderat "som det står"? I så fall kan man ta den tid man behöver för att färdigställa huset i den grad man vill och sedan välja att värdera när det ser lämpligast ut på marknaden (det kan vända på kort tid ex är våren bra att värdera på då det finns fler köpare). Samtlig info har jag fått av värderingsman och mäklare.
 
Snappen skrev:
Ja usch då! Men jag tror inte banken kan förbjuda dig att göra en ny värdering, däremot måste du kunna visa att du verkligen bekostat värdehöjande åtgärder sedan den förra värderingen som kan höja värdet på huset beaktansvärt.
Varför det? Om bostadspriserna i ditt område går upp med säg 20% på de följande 6 månaderna så är det väl bara att värdera om oavsett om man har vidtagit värdehöjande åtgärder.

Fluffes bank skulle då inte jag vilja ha att göra med.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.