E
BBR 2434 säger:

8:2434 Skyddsanordningar mot fallandeis och snö
Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer
om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö
från taket. (BFS 2008:6).
Allmäntråd
Vid byggnadersentréer kansärskildarisker för personskadorfinnas
– när byggnadens fasadhöjd ärhögre än8 meter eller
– när byggnadens taklutning ärstörre än1:3( 18º).
Exempel på utformning av snörasskyddfinns i SS 8313 35.
(BFS 2008:6).


I mitt fall har inte KA krävt något snörasskydd trots att taklutningen är större än 1:3 (1 1/2 plans villa). Därmed står det heller inte i beställningsunderlaget.
Kan lokala föreskrifter gälla istället för BBR?
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Det är väl ingen affärslokal du skall bygga, där allmänheten har tillträde ?
 
E
Jag har inte sett något i BBR som antyder att detta inte skulle gälla bostadshus och villor. Däremot säger följande länk såhär (frågor och svar på boverket):

Är inte regeln om snörasskydd onödig, eftersom snöras regleras i Ordningslagen?
Det finns en regel i 3 kap. 3 § Ordningslagen (1993:1617) om att snö och is som kan rasa ned och skada personer eller egendom på offentlig plats utan oskäligt dröjsmål ska avlägsnas från tak, rännor eller liknande anordningar. Regeln tar sikte enbart på snö och is som kan falla ner på offentlig plats. Den nya regel som finns i avsnitt 8:2434 BBR gäller krav på skyddsanordning mot fallande is och snö vid byggnaders entréer oavsett var entréerna är belägna.

Ordningslagen är alltså begränsad till offentliga platser medan BBR:s krav även gäller entréer som vetter mot tomt. Dessutom är Ordningslagens regler inriktade mot att avlägsna snö och is som kan rasa ned och skada både personer och egendom. BBR:s krav gäller särskild skyddsanordning för att tillgodose personsäkerheten. Ordningslagens regler och BBR:s regler kompletterar varandra.



http://www.boverket.se/Kontakta-oss...nsregler/sakerhet-vid-anvandning/Taksakerhet/
 
Aha! Nya regler alltså.
Blev lite förvånad eftersom jag aldrig har sett snörasskydd på en villa förut.

För övrigt var det länge sedan jag såg någon snö överhuvud taget. :D
 
E
haha ja då är det ju kanske mindre risk...

Den här villa ligger dock i Norrland och jag hoppas allafall på snö. men vem vet i dessa tider...


Men det kan alltså vara så att det här är något helt nytt som inte existerat, innan denna utgåva av BBR? Det kan ju förklara ett och annat.
 
Men det spelar väl ingen större roll för dig huruvida din KA har krävt detta? Du kan ju beställa det ändå om du vill ha det.
 
E
Njea det är inte riktigt det som är problemet.

Slutbesiktning är någon vecka bort bara och detta är något jag inte var medveten om när beställningen gjordes. Det är således inte beställt. Men om det är BBR 8:2434 som reglerar detta utan förbehåll spelar det ju ingen roll vad som beställts, det ska ingå i ett nyckelfärdigt hus. (enligt tex konsumenttjänstelagen).

Jag försöker ta reda på vad som gäller rent generellt eftersom jag fått olika besked.

Nu verkar det dock som att 1:a juli 2009 var datumet då BBR 2008 måste användas för nybyggen och vår bygganmälan gjordes innan det.
 
Redigerat:
Jag har sökt på nätet efter vad som menas med "särskilda risker för personskador" i detta sammanhang. Hittade då en konsekvensutredning på boverkets hemsida:
http://www.boverket.se/Global/Bygga...ingar/2008/konsekvensutredning_bbr_15_3_8.pdf

Där det står bl. a.
..."I avsnitt 8:2434 BBR finns en regel om skyddsanordning på tak för att förhindra fallande is och snö. Regeln innebär att skyddsanordningar ska finnas vid byggnadens entréer när det finns särskild risk för skador av fallande is och snö. Normalt kommer regeln inte att omfatta småhus.Regeln i BBR tar till skillnad från ordningslagen inte sikte på var snön/isen faller (där handlar det om skydd för personer och egendom på offentliga platser) utan det handlar om krav på säkerhetsanordning på taket ovanför entréer oavsett var entrén är belägen. Boverket ser den nya regeln som ett komplement till ordningslagen. Om entrén är belägen nära offentlig plats, t.ex. trottoar, kan den nya regeln bidra till ökad säkerhet för den som vistas på offentlig plats."...

Efter vad jag förstår har regeln inte förstärkts efter denna utgåva.
Då skall det väl till mycket speciella skäl för att gälla villor?
 
erimos skrev:
Slutbesiktning är någon vecka bort bara och detta är något jag inte var medveten om när beställningen gjordes. Det är således inte beställt. Men om det är BBR 8:2434 som reglerar detta utan förbehåll spelar det ju ingen roll vad som beställts, det ska ingå i ett nyckelfärdigt hus. (enligt tex konsumenttjänstelagen).

Jag försöker ta reda på vad som gäller rent generellt eftersom jag fått olika besked.
Om ditt hus besiktigas av en besiktningsman som utsetts av Gar-Bo så brukar de ta upp det som ett fel som skall åtgärdas antingen av husfirman eller entreprenören beroende på hur avtalen ser ut.

Nybyggda villor idag skall ha snörasskydd vid entréer. Detta behövs dock inte om entrén är placerad på en gavel eller om det finns ett skärmtak/förstukvist som skyddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.