Kom igen nu i det som antagligen kommer bli pajkastartråden nummer Ett!

Baxi är ju erkänt stabila och bra pannor? Men, är de inte liite dyra?
Sen har vi ju några andra, Tyska, (eller vilket land de nu kom ifrån) alternativ som kan hända är superbra, men jävligt mycket för dyra, tycker jag.

Calmarpannan då? Har Ingen lamdatjafs som kan krångla. Superhög verkningsgrad. Ganska enkel keramik. Är den prisvärdast?

Effekta?
Orlans nya med sugfläkt? Men hur var det nu igen med service till den? Svarade någon i telefonen?
Gaselle utan spröd keramik då? Kan den vara prisvärdast?

Vet inte riktigt varför, men jag tror jag lägger min röst på Gaselle. Och det utan att jag har sett den så noga i verkligheten. Magkänsla.

Hjälp mig. Kan vi inte, en gång för alla, enas om vilken panna som idag är prisvärdast.
 
Redigerat:
Den billigaste och mest prisvärda är väl den pannan med minsta kvoten ur pris och effekt ?

Generellt tycker jag alla pannor är alldeles för tok-dyra i förhållande till vad det är man betalar för q(;^;)p

Det krävs ju inga raketforskning för att åstadkomma blålågeförbränning, det klarade man ju av redan på yngre järnåldern. Så något revolutionerade och kostsamt utvecklingsarbete är väl det inte läge med att dra till för att motivera kostnaden :surprised:

Hur svårt kan det va?, det ju är bara en vattenkokare trots allt ! :rolleyes:

/R
 
Nej det måste ju vara superenkelt att få till en optimal panna. Kolla bara på tråden om vattenvolym i pannan så ser man hur alla är ense om den enda rätta vägen:p

Ska TS få svar på sin fråga måste han nog börja med att klargöra vilka faktorer som ska tas med i beräkningen.

Total livslängdskostnad, användarvänlighet (hur kvantifierar vi det?) total arbetskostnad under livslängden (längre ved ger mindre hantering/kbm) t.ex....
 
Ja, man kommer ju minst få 2 bekvämlighetskategorier.

1) Helt manuella pannor (alla spjäll ställs manuellt både före, under och efter eldning).

2) Automatiska (alla spjäll ställs automatisk under hela processen, dvs lambdapannor).

Rent ekonomiskt kommer ju grupp 1 att vinna över 2, men 2 lär ju vinna både i användarvänlighet och miljöpåverkan ronden. Så det blir ju väldigt mycket en fråga vad man prioriterar i prisvärt.

PS Vad menar du med "Gasell utan spröd keramik"? Vilken gasell är det du menar som inte har keramik?
 
Redigerat:
Dum fråga roke?:) Det vet alla redan att den panna med mest gjutgjärn,minsta möjliga keramik,elektronik o pannvatten volym vinner i längden...d^_^b
 
stedevil skrev:
PS Vad menar du med "Gasell utan spröd keramik"? Vilken gasell är det du menar som inte har keramik?
Har inte gaselle nån sorts eldskål i järn, eller vad det nu är för material?
 
knekten skrev:
Dum fråga roke?:) Det vet alla redan att den panna med mest gjutgjärn,minsta möjliga keramik,elektronik o pannvatten volym vinner i längden...d^_^b
Nja, jo, eller njae.
Fasiken nu blev jag osäker. Calmarpannan har ju inget gjutjärn? Eller? ;)
 
Om vi skulle försöka vara lite seriösa och strukturera upp alternativen på prisvärdra pannor i en lista till att börja med.
Jag börjar på en lista med tänkvärda alternativ till prisvärda pannor. Jag gör listan helt utan inbördes rangordning. Det tar vi sen.
Vi måste helt enkelt först bena ut vilka pannor som hamnar på listan. Sen rangordnar vi.
Annars kommer vi nog aldrig få någon ordning på det här.

Okej?

Jag börjar.

*Gaselle.
*Effekta.
*Calmar.
*Baxi. (för dyr kanske?)
*Orlan (den med sugfläkt)

Tveksamma(?) utmanare som kanske kan hamna på listan över prisvärda pannor:

*Värmebaronens vedpanna (kommer inte ihåg nu vad den heter)
*Mollepannan
*ctc (hade inte de en bra vedpanna?)


Kan ni hjälpa mig att komplettera listan om jag mot förmodan har glömt någon. Rangordningstjafset tar vi sen.
 
Redigerat:
knekten skrev:
Dum fråga roke?:) Det vet alla redan att den panna med mest gjutgjärn,minsta möjliga keramik,elektronik o pannvatten volym vinner i längden...d^_^b
Så typ en huskvarna kamin från 1850 då? 100% gjutjärn och inget annat.
 
stedevil skrev:
Så typ en huskvarna kamin från 1850 då? 100% gjutjärn och inget annat.
Nej! Förlåt! Utan att alla ska behöva bli osams så är ju ändå keramik o elektronik rörliga o förslitningsbara delar som förr eller senare behöver bytas ut? :)
 
roke skrev:
Nja, jo, eller njae.
Fasiken nu blev jag osäker. Calmarpannan har ju inget gjutjärn? Eller? ;)
Nej! Helt korekt,men den har lite pannvatten volymen o lite keramik.Hur man en vänder o vrider på det så är keramik o plåt en förbrukningsvara.Mens gjutjärn är outslitbart...:)
 
knekten skrev:
keramik o elektronik rörliga o förslitningsbara delar som förr eller senare behöver bytas ut? :)
Jo, precis som laddomat, cirkpumpar, radiatorventiler och termostater. Ska vi plocka bort allt det med för att det med tiden kan gå sönder?
 
knekten skrev:
Nej! Helt korekt,men den har lite pannvatten volymen o lite keramik.
Det har den inte alls. Varför fortsätter du sprida den lögnen? Flertalet andra pannor har mindre i båda.
 
stedevil skrev:
Det har den inte alls. Varför fortsätter du sprida den lögnen? Flertalet andra pannor har mindre i båda.
Helt korrekt! Värför håller du Effecta lamda om ryggen?Trots det att den har lamda så har den stora problem att placera sig i toppen på Sps lista....:)
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Jo, precis som laddomat, cirkpumpar, radiatorventiler och termostater. Ska vi plocka bort allt det med för att det med tiden kan gå sönder?
Nej! En pump håller i regel längre än 5år..d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.