Hej
Har idag ett FTX-system där kökskåpan är kopplad till FTX-systemet. Ska i samband med ombyggnad ändra detta så att en separat köksfläkt/imkanal installeras.

KRÄVS det då att ett separat frånluftsdon installeras för att tillgodose grundflödet i köket eller kan detta hanteras av övriga frånluftsdon i tex groventren som ligger "vägg i vägg" med köket. Eventuellt med en "slits-ventil" mellan kök och groventre, samt ett ökat frånluftsflöde i groventren. Blir en intrimmning av systemet såsmåningom då alla till/frånluftsdom skall bytas vartefter.

Om det inte krävs ett separat frånluftsdon kan jag nuttja befintlig spiro till den nya köksfläkten och bara kapa spirot på vinden och leda ut det i ett nytt takhuv.

Tips/tankar/synpunkter/idder mottages tacksamt.
/mats
 
Hus eller lägenhet?
 
Egen villa på 120m2, Öppen planlösning.

Tilluft i V-rum, s-rum*3 frånluft badrum, groventre, tvättstuga samt idag i köket via befintlig köksfläkt. Dörr mellan kök och groventre som oftast står öppen.
 
roterande eller platt värmeväxlare?

Nja , det krävs ingenting av dig egentligen. Det är ditt hus, du gör som du vill.
 
Platvärmeväxlare.

Jag kanske gör vad jag vill men vad är bra att göra för att få en funktionell ventilation.
Vad riskerar jag om jag endast har köksfläkten och ingen separat grundflöde från något frånluftsdon.
Blir det OK ventilation om jag inte har en separat frånluftsdon.
/m
 
Ja du kan använda röret som gick till gamla kåpan och kapa det på vinden. Glöm inte att brandisolera det bara (30mm brandmatta)

Angående din grundventilation i köket så hade jag nog personligen behållit ett frånluftsdon där.
Av den anledningen att det är så lite jobb när du ändå är där och rotar i systemet.
Det matoset som köksfläkten missar fångar frånluftsdonet upp galant, så slipper du dra det ut till groventren.

Kolla dock om den gamla kanalen till kåpan går igenom växlaren eller inte.
gör den det så använd kanalen, gör det inte det så koppla på frånluften till köket från någon huvudstam på vinden så du får återvinning på luften. Sparar ju någon krona på vintern.
 
Skall du göra det riktigt så skall du ha ett frånluftsdon i köket.
 
Efter samtal med ett par ventfirmor med specialitet inom villavent samt en som jobbat med att designa ventsystem i många år både för villor och större lokaler har jag kommit fram till följande.
Jag använder befintligt rör från FTX-kökskåpa och ansluter en ny fläktkåpa till det och kapar röret på vinden och går ut genom taket. I nuläget installeras inget separat frånluftsdon i köket. Däremot görs en justering av systemet för att, totalt sett för hela huset, få rätt luftomsättning. Om jag senare märker att det behövs separat frånluft i köket fixas det i samband med att övervåningen inreds.
/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.