Hej,
vi ska bygga ett två plans hus och funderar på att lägga tvättstugan på ovanvåningen. Finns det några nackdelar med det förutom ev. störande ljud till sovrum och nedvåning.

Tanken är att vi ska ha en lite groventré på nedanvåningen så att det är förberett för tvättstuga där (ett måste som jag har förstått). Vi vill även ha föräldrasovrum på nedervåningen samt kombinerat arbetsrum/gästrum på nedervåningen och då blir det ju lite tajt med tvättstuga också (framför allt om man vill ha en ganska stor tvättstuga :D)

Mycket tacksam för alla kloka svar d^_^b
 
Vi har tvättstuga på ovanvåningen, dock i ett hus från slutet på 1800-talet. Toppen tycker jag då all klädhantering sker nära sovrum, barnens klädbyten mm. Den enda nackdel skulle väl vara vibrationerna från tvättmaskinen som kanske inte är de bästa för ett stenhus samt att en ev läcka skulle vara betydligt värre här än på nedanvåningen/källaren! + att du inte kan ha ett tvättnedkast (som är så coolt!
 
Vi skall göra precis likadant, dvs bygga tvättstuga på övervåningen.

Man måste självklart se över så att maskinerna inte vibrerar eller låter för mycket.
Vibrationer får ju till påföljd ett ljudproblem men det är inte bra för anslutningen av vattnet heller.

Någon som har tips på hur själva isoleringen kan gå till, eller hur man dämpar vibrationerna? Det måste finnas någon matta att ställa maskinen på?
 
Det finns speciella konstruktioner som avvibrerar. Sedan finns det olika typer av "tassar" att ställa tvättmaskinen på.

Inga konstigheter att ha tvättstuga på övervåningen om man bygger rätt.
 
Jag tycker också att tvättnedkasten är coola, fast man kastar ned kläder, tvättar och sen tar man upp dem igen. Verkar som om man spar en del gående i trappan med tvättstuga på samma plan som sovrum.
Å andra sidan måste då tvätten tas upp från sovrum där nere.... hmm. Finns det tvättuppkast?
 
HakanJ skrev:
Finns det tvättuppkast?
tvätthis? :)
 
det hade ju varit trevlig om man hittat en maskin som inte vibrerar. vi köpte en cylinda och den VERKAR hålla sig på plats, benen skakar inte så mycket men överdelen gör det. Har tänkt att jag ska titta på den när den centrifugerar men glömmer varje gång.
 
Moderna maskiner med direktdrift står ganska still. Det var stor skillnad när vi bytte ut vår utarbetade elux mot en LG. Hade då tvättstugan i rummet bredvid sovrummet i på ovanvåningen i ett tegelhus och det var inga problem.

Nackdelen är för tvätt som man vill hänga ut, men i det huset hade vi närmare 50 kvadrat råvind som med en avfuktare blev en utomordentlig lösning för att torka lakan och liknande.
 
Göran.W
Tvättstuga på ovanvåningenq(;^;)p
Jag levererar och installerar vitvaror och anser det skulle vara straffbart att ha tvättstugan på ovan våningen.
Anledningen till det är att det är ganska knöligt att bära tvättmaskiner i en "normal" trappa med trapp räcken om den inte är rak.
Det var min åsikt som installatör som privat person anser jag man ska placera den där det är som mest praktiskt i förhållande till plan lösningen.
 
Låter superbra att inte ha tvättstugan i anslutning till groventrén. Vi hänger aldrig vår tvätt ute i alla fall så för oss skulle detta vara en superbra lösning. Tyvärr har vi inte plats för någon tvättstuga där uppe annars hade jag flyttat den direkt! Tänk så skönt att slippa se alla kläder som är på tork och på väg in i skåpen där nere!!! När man har gäster är det inte så kul om man har tvätt på tork och måste hämta något i tvättstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.