Här är en sak vi alla är rörande överens on att färdig isolerade tankar inte alls är färdiga. Och jag håller med roke om tjocklekarna, 100 kan tyckas överdrivet men har man möjlighet så är det bara att klippa på. 50 duger förstås hyfsat men ju större tank desto mer isolering är vettigt. Egentligen kan jag tycka att det är ett krav i den här diskussionen när alla rekommenderar stora tankar.
 
wodda skrev:
Här är en sak vi alla är rörande överens on att färdig isolerade tankar inte alls är färdiga. Och jag håller med roke om tjocklekarna, 100 kan tyckas överdrivet men har man möjlighet så är det bara att klippa på. 50 duger förstås hyfsat men ju större tank desto mer isolering är vettigt. Egentligen kan jag tycka att det är ett krav i den här diskussionen när alla rekommenderar stora tankar.
Hej!
Instämmer, själv har jag byggt väggar runt om och fyllt med lösull, med tillgång till röranslutningarna. 50 cm på sidorna och drygt 100 cm på toppen känns ok. / Peter
 
roke skrev:
Vad du väljer för panna spelar egentligen mindre roll. Elda och hantera ved och aska, med allt vad det innebär, måste du göra oavsett vilken färg det är på pannan.
Själv skulle jag påstå att det är stor skillnad mellan en liten panna (30kW) mot en dubbellt så stor mätt i arbetsinsats.

Det är även stor skillnad mellan en panna där man bara tänder och stoppar in ved och en där det ska mixtras för att det ska brinna bra och tex veden hänger sig.
 
wodda skrev:
ju större tank desto mer isolering är vettigt..
Gör man en formel för isolertjocklek och återbetalningstid ser man att volymen inte påverkar!! (nu har jag stuckit ut hakan...)

Jag påstår att lönar det sig att isolera en stor tank 500 mm så lönar det sig på en 500 liters burk också. Eller skulle det löna sig att isolera större hus mer? Alternativt "mitt hus blir så litet så jag behöver inte isolera det så mycket".
 
Själv har jag dragit på 200mm på tunnast stället annars snittar det väl 300-400mm på sidorna, och 500-600mm på topparna, totalt är det 4700 Liter jag isolerat så

På vintern kommer eventuellt läckage huset till godo iallafall, så eldar man bara på vintern kanske man inte behöver vara så hysterisk

Men jag räknar med att på sommaren när jag eldar för varmvatten vill jag inte ha varmare inne än nödvändigt om man kan slippa läckage på tankarna
och att eldningstillfällena blir mer sällan

Så det är väl egentligen bara fläska på om man har utrymme och planerar för det, isolering är billigt på byggmax, och det är snabbt intjänat om man ska elda på sommaren för den extra kostnad i material speciellt om både diskmaskin och tvättmaskin är anslutna på varmvattnet

Ingen förlorad kilowatt där jag inte vill ha den när jag inte vill ha den :)

/R
 
Matss skrev:
Själv skulle jag påstå att det är stor skillnad mellan en liten panna (30kW) mot en dubbellt så stor mätt i arbetsinsats.

Det är även stor skillnad mellan en panna där man bara tänder och stoppar in ved och en där det ska mixtras för att det ska brinna bra och tex veden hänger sig.
Håller helt med om andra paragrafen, men inte första.

Arbetsinsatsen är väl tämligen likformig om veden brinner i en 30kW eller en 60kW. Man behöver ju inte utföra något arbete medan det brinner, brinna klarar ju veden själv. Man måste ju bära fram lika mycket ved, och lägga i lika mycket ved. Enda skillnaden blir ju att man eventuellt behöver lägga i 2 istället för 1 gång, om den större pannan verkligen har 2x större vedförråd.
 
Matss skrev:
Gör man en formel för isolertjocklek och återbetalningstid ser man att volymen inte påverkar!! (nu har jag stuckit ut hakan...)
Gör du en formel så tror jag du ser att mantelyta / volym minskar med ökande volym. Därmed går också kostnaden i isolering/volym ner.
Sen är det rimligt att anta att ett större kärl ska behöva hålla värme längre tid än ett mindre.

Därmed inte sagt att du har fel i att man även ska isolera små kärl bra. Det ska man naturligtvis. :)

Edit: Hmm, vid närmare eftertanke, du har kanske rätt angående små tankar, eftersom de har högre förlust/volym kan det nog tom bli än viktigare att de isoleras väl (om man ser läckage som förlust). Tål nog att räknas på faktiskt.
 
Redigerat:
rog_ohl skrev:
isolering är billigt på byggmax
Fast det är miljöotrevliga klimattor de säljer. Blir inte direkt dyrare att köpa hem tex cellulosa lösull som tex warmcell. Bättre både för arbetsmiljön och naturen. :)
 
stedevil skrev:
Fast det är miljöotrevliga klimattor de säljer. Blir inte direkt dyrare att köpa hem tex cellulosa lösull som tex warmcell. Bättre både för arbetsmiljön och naturen. :)
Nej, prisskillnaden är inte så stor, och på tiden räknat som isoleringen ska ligga där och gossa med tankarna så spelar det ännu mindre roll

Den isoleringen jag köpte nu var "påkladdad" med nått "guck", så den var lite bättre, men jag vet vad du menar, den tidigare varianten dom hade var ett straff att hantera, damma var ju bara förnamnet :eek:

Däremot så måste lösull köras på med en sådan där maskin om det ska bli bra och lamda-värdet ska bli enl specifikationer

De finns att hyras så det är inga problem, men lite besvärligare och kostar lite mer

Det är valfritt hur man gör, bara det blir väl isolerat d^_^b

/R
 
Matss skrev:
Själv skulle jag påstå att det är stor skillnad mellan en liten panna (30kW) mot en dubbellt så stor mätt i arbetsinsats.

Det är även stor skillnad mellan en panna där man bara tänder och stoppar in ved och en där det ska mixtras för att det ska brinna bra och tex veden hänger sig.
Kan hända, men du måste elda oavsett vilken panna du väljer.
Sen kanske det finns så dåliga pannor så att de inte fungerar? Men det är väl inte så vanligt i så fall? Är man någotsånär insatt så väljer man en modern panna med omvänd förbränning, tycker jag. Och då finns det ju några att välja på. Vill inte börja rabbla pannor och rangordna då det bara brukar leda raka vägen till sandlådedebatt :)

Har man stor energiförbrukning och därmed stor vattenvolym är det jätteklokt att välja en bra panna med hög effekt. Det håller jag med om. Helt klart.
 
stedevil skrev:
Sen är det rimligt att anta att ett större kärl ska behöva hålla värme längre tid än ett mindre.
Det var lite så jag tänkte. Och det är lite av min åsikt att det just inte bara är att ta och göra en stor anläggning om man inte direkt har det behovet.
Exempel:
Om jag på en säsong gör av med 29000kWh så krävs en tank om 500 000 liter, pannan måste således vara på sisådär 3-4MW om jag på 8-10timmar ska ladda fullt.Nu ska detta räcka från september till april så jag måste isolera lite grann.:eek: Vakuum isolering räcker nog inte i det här fallet. Och gud förbjude att jag lagrar min energi redan i maj så att den får stå och gosa till sig över sommaren också.
Så om man har en förbrukning på 50kWh/dygn normalt sett vintertid men väljer att ha en anläggning som tillverkar 500kWh p.g.a. att det är lättare så bör man isolera mer än normalt också.
 
stedevil skrev:
Gör du en formel så tror jag du ser att mantelyta / volym minskar med ökande volym. Därmed går också kostnaden i isolering/volym ner.
Sen är det rimligt att anta att ett större kärl ska behöva hålla värme längre tid än ett mindre.
Du säger ju det själv, kvoten minskar och därmed håller en större tank värmen bättre med samma isolering. Rent praktiskt har jag upplevt det genom att en stor oisolerad tank håller värmen längre än färdigisolerade småburkar.

Sen har en bioenergiguru hittat på en regel som säger att man ska isolera lika många dm som man har m3, det är taget rätt ur luften utan eftertanke.

Så här kan man förenklat se det.

-En varm yta avger energi direkt proportionellt mot arean. Detta helt utan beroende av volymen innanför arean.
-En viss isolertjocklek minskar energiläckaget direkt proportionellt mot arean.
-Isoleringskostnaden är direkt proportionellt mot arean.
-Det är energiförlusten under ett antal år som skall täcka kostnaden för isoleringen.

Altså kan vi bryta ut arean ur resonemanget och ser att pay-off-tiden beror av energipris och isolertjocklek. Förhållandet pay-off och isolertjocklek är dock inte linjärt utan mer exponentiellt (orkar inte tänka ut hur men det innebär att fördubblad isolering ger mer än fördubblad pay-off-tid!).


Säg gärna mot, men kom med ett logiskt resonemang isåfall :)
 
rog_ohl skrev:
Däremot så måste lösull köras på med en sådan där maskin om det ska bli bra och lamda-värdet ska bli enl specifikationer

De finns att hyras så det är inga problem, men lite besvärligare och kostar lite mer
För de som ska blåsas, har man tillgång tex till en spånsug så kan man helt enkelt blåsa ner det i en säck och sen lägga ut för hand med fullgott resultat.

Sen finns det faktiskt varianter som är till för gördetsjälv som inte behöver blåsas alls.
 
Redigerat:
Matss skrev:
Säg gärna mot, men kom med ett logiskt resonemang isåfall :)
Jag håller med dig, la tom in en ändring i mitt inlägg 1h10min före ditt inlägg. :)
 
Trist ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.