Springare skrev:
Låt säljaren veta det.
Och be att han för det vidare till VD:n.
 
v-g skrev:
Skidstahus brukar jag som vanligt rekommendera.
Skidstahus verkar bra! De funderade vi länge på!

/ Magnus
 
MIn bestämda uppfattning är att man får mest valuta för pengarna om man bygger LB-Hus Classic med totalentreprenad. Men då kostar det förstås lite mer. Ca 1,9 MSEK för Classic 154, helt inrett på båda våningarna. Dra bort 300 000 för övervåning (ganska realistiskt pris för att inreda en övervåning) samt 50 000 för totalentreprenaden (normalpris är 200 000 för en hel entreprenad) så är du nere på 1,65 MSEK vilket är det priset du skall jämföra med. Då får du ett mycket bättre hus. Alltså får man vad man betalar för, men visst blir det ganska mycket mer pengar om man inte vill ha denna höga standard och totalentreprenaden.
 
kungkokos skrev:
Hjältevadshus ligger också ganska nära prismässigt (dyrare än Älvsbyhus och Smålandsvillan men också högre standard enligt mitt tycke) och tillhör också segmentet hus på torpargrund.
Hjältevadshus har inte en torpargrund längre, dom har inte heller en ren betongplatta på mark utan ett mellanting, det går att läsa mer på deras hemsida.

Vi är i gång med att bygga ett nytt Hjältevadshus, och flera skäl har vägt in.

Bra/proffsigt bemötande från säljaren
Helt godkända materialval, Kärhrsgolv, Ballingslövkök, Kakel från Conradsson, Ytbehandlade Monierpannor, fönsterna är förvisso av egen tillverkning från Finland men känns riktigt robusta.
Flera personer har synpunkter på att Hjältevad använder Masonitebalk, men det har dom gjort i många år utan problem, OSB + Gips standard.

En avgörande sak har definitivt varit hur Hjältevadshus behandlar sina kunder under och efter byggprocessen, och i min mening är dom väldigt bra där.
Så vi ser fram emot vårt nya Hjältevadshus.
 
Vi har valt att bygga med Smålandsvillan, ej gjort slutbeställning ännu utan håller på med tillvalen. Vi har flera vänner som byggt med dem och är väldigt nöjda! De anser att man får mycket hus för pengarna?! vilket jag inte kan besvara än men tycker att de än så länge gett ett proffsigt intryck! men tyvärr tror jag att det är så att vi alla kan ha otur när vi väljer att bygga nyckefärdigt, mkt beror på vad det är för hantverksteam som kommer och färdigställer huset! lycka till!
 
magnuse74 skrev:
Ja vi har goda erfarenheter. Till skillnad från vissa andra som uttalar sig utan att ha några alls! :rolleyes:

/ Magnus

Du försvarar Älvsbyhus i tråd efter tråd. Tror det räcker nu vi fattar att du gillar ditt hus, det är lugnt. Personligen tycker jag det är tråkiga hus med dålig kvalitet rakt igenom och ja Magnus jag har varit inne och kollat noggrant i Älvsbyhus. Tycker Smålandsvillan är så där också. Jag har jämfört mitt första hus vi byggde som var ett Eksjöhus mot grannens Älvsbyhus med oinredd övervåning, prismässigt låg de bara ca 300000-400000 i skillnad. Tycker man får mycket för de slantarna. Jag skulle satsta på något lite bättre LB-hus som någon nämde är säkert ett bra alternativ, tror det är värt pengarna och att man blir nöjdare när man flyttar in.
 
Tror nog att magnuse74 precis som jag inte försvarar Älvsbyhus, det får dom göra själva.....och dom lär ha att göra... Men jag måste hålla med Magnuse74 att det vore lättare att föra en diskussion med dom som har en egen praktisk erfarenhet av Älvsbyhus. Jag har själv ett Älvsbyhus och har bara positiv erfarenhet av bygget, såväl företaget och bygglaget. Har full respekt för dom som är besvikna men jag valde Älvsbyhus efter en ganska lång process och flera diskussioner med grannar som själva byggt med företaget. Hade deras erfarenheter varit i närheten av alla påståenden på detta forum så hade jag valt ett annat företag, men nu var nästan alla nöjda.... Den här typen av trådar blir sällan bättre än pajkastning så jag uppmanar alla som vill bygga att prata med folk ute i verkligheten, gäller oavsett vilken husfirma du är intresserad av. Jag är övertygad om att folk fortsätter välja Älvsbyhus, helt enkelt därför att referenserna där ute är helt annorlunda än vad vi läser här.

Donald Johansson är en katastrof och hade han inte varit delägare i företaget hade han blivit sparkad för länge sedan, men detta har inget med husens kvalité att göra. Skilj på äpplen och päron i den här diskussionen.
 
bumpaberra skrev:
Du försvarar Älvsbyhus i tråd efter tråd. Tror det räcker nu vi fattar att du gillar ditt hus, det är lugnt. Personligen tycker jag det är tråkiga hus med dålig kvalitet rakt igenom och ja Magnus jag har varit inne och kollat noggrant i Älvsbyhus. Tycker Smålandsvillan är så där också. Jag har jämfört mitt första hus vi byggde som var ett Eksjöhus mot grannens Älvsbyhus med oinredd övervåning, prismässigt låg de bara ca 300000-400000 i skillnad. Tycker man får mycket för de slantarna. Jag skulle satsta på något lite bättre LB-hus som någon nämde är säkert ett bra alternativ, tror det är värt pengarna och att man blir nöjdare när man flyttar in.
...och ungefär lika glasklart är att majoriteten inte är av samma uppfattning. Tycker dock tonen kan nyanseras något gentemot de som bygger/bor i Ä-hus, man måste inte nödvändigtvis frossa i den enorma inkompetens som detta företag numera fått som sitt främsta signum.

Riktar mig inte enbart mot ditt inlägg Bumpaberra, men jag tycker mig ana en utbredd tongång som bygger på att alla andra hustillverkare är i princip felfria och allmänt seriösa?:confused:

Eller är det bara i jämförelse med Ä-hus?:blushing:;)
 
Vansjöhus bygger i lösvirke och där kan man få som man vill. Inte världens bästa hemsida men allt annat verkar bra. tjocka väggar och mkt isolering
 
Oj, vilken diskussion man drog igång. :) Jag vet att Älvsbyhus har många nöjda kunder (eftersom jag känner flera), men om just vi får problem skulle det kännas extra surt eftersom man visste vad man gav sig in på.

Ni som rekommenderar Hjältevadshus, tack för att ni hjälpte mig att hitta till dom! Bra och tydlig hemsida, det jag funderar på är priset. Någon som kan hjälpa med pris på Eken 38 eller Alen 38 (med oinredd vindsvåning)?
 
Jensen skrev:
Hjältevadshus har inte en torpargrund längre, dom har inte heller en ren betongplatta på mark utan ett mellanting, det går att läsa mer på deras hemsida.
Kag känner till grunden men anser fortfarande att det är mer torpargrund än betongplatta. Bygger dom fortfarande med delad entreprenad för grunden? Har de fått sin grund SP-stämplad så som Smålandsvillan har?

Håller med om att husen känns mycket bättre än Älvsbyhus och något bättre än Smålandsvillan. Skulle jag välja att bygga med något av dessa bolag som har dessa nya torpargrunder skulle jag valt den med SP-märkning. Delad entreprenad på en grund helt ny konstruktion tycker jag känns riskabelt.
 
Hur är det med A-hus Basic-serie? Fick ju fina omdömen i en artikel där arkitekter sa sitt om olika hus. Läs på deras hemsida, vet själv inte mer om entreprenadform, vad som ingår i pris o.s.v.
 
Många hustillverkare har "Basic"hus, dvs lite enklare hus där valmöjligheterna är begränsade. Innebär oftast att man inte kan ändra något direkt gällande planlösningen såvida det inte är enkla ting såsom att ta bort en vägg, eller bit av vägg...
Att välja rätt är inte lätt, man får utgå från behov och önskemål och prislapp. Vad är viktigt för er?
Vi köpte ett "Viken" av Modulenthus, det är 1½ plan 157 kvm. Klassiskt utseende, frontspis och spröjs på fönster. 3 sovrum där uppe, badrum samt allrum. Nedanvåningen består av ett stort sovrum och vardagsrum och kök samt tvättstuga och wc/dusch. Vi är jättenöjda,hög standard och ett säkert leveransdatum samt att husen byggs inomhus. Priset: 1,8 då. Maila om du vill veta mer.
 
Synd att skiljer det 400-500tusen från älvsbyhus upp till närmaste konkurrent, hade skillnaden varit mindre hade man uteslutit dem från sina husfunderingar för länge sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.