Green Edition håller på att fasas ut.
 
Jag har varit på möte med LB-hus och diskuterat Green Edition, för oss verkar husen vara väldigt bra sett till kostnad och antal rum. Vi ska inom kort få gå på visning på ett Classic-hus som i stort sett är byggt som ett Green Edition. Känns det fortfarande bra då så är valet i stort sett klart... förhoppningsvis.

Vad menar du med att det håller på att fasas ut? Försvinna? Det nämnde inte säljaren något om för oss, kanske är så att det kommer att komma ett uppdaterat Green Edition? Är ju inte så lyckat om det har slutat säljas när man väl är redo att bygga =)
 
Leia08 skrev:
Hej allihopa!

Jag går i husbyggartankar och har, precis som de flesta andra här på forumet, stora problem med att skapa mig en uppfattning av de olika husleverantörerna. Så jag tänkte fråga efter tips, synpunkter och åsikter kring A-hus och LB-hus.

Såhär ser situationen ut för min familj:
Tanken är att vi kan tänka oss att lägga 2 - 2,2 miljoner för ett hus, exklusive tomt. Samtidigt har vi som "krav" att det ska vara 4 sovrum (ett ska användas som kontor), ett allrum till barnen samt ett vardagsrum integretat med köket. Efter en, enligt mig, noggrann genomgång av olika leverantörer så faller många dessvärre bort pga. prisbilden. Om detta är fel får ni gärna tipsa oss.

Det som vi har hittat som kan verka vettigt är A-hus Basic 139 samt Basic 149. Och tydligen finns det många här på forumet som även anser att LB-hus Classic 135 kan vara något. Några synpunkter på hur dessa hus står mot varandra? Några tips på för- och nackdelar med de olika husen? Eller är det kanske så att det finns andra tillverkare som är bättre?

Som ni märker och redan vet så är det ett stort projekt att välja hus så därför skulle jag uppskatta allt ni har att säga.

Mvh
Niclas
Jag har bara erfarenhet av A-hus av de två du frågar om och jag skulle inte rekommendera dem tyvärr.
Vilket inte nödvändigtvis betyder att LB-Hus är bättre... Men det är den input jag kan ge dig.
 
Enligt LB-hus försäljare på Husknuten i Göteborg ska man sluta tillverka Green Edition. Tittar ni på LB-hus hemsida så finns huset inte längre med. Jag frågade inte vidare om det kommer en uppdaterad version, i dina kläder hade jag hade frågat LB-hus varför Green Edition utgår.
 
Leia08 skrev:
Snabel: Väldigt relevant för vår del. Trist att man inte kan få det som man betalar för. Sen verkar resultatet vara olika beroende på var man bor har jag fått uppfattningen av. Är ju väldigt svårt att på förhand veta hur företagen kommer att behandla en.

Är det någon här inne som byggt med A-hus eller LB-hus i eller runt om Halmstad som kan ge mig sin syn på de olika leverantörerna? Hade varit till stor hjälp så man kan skapa sig en uppfattningen av vilka det är man kan komma att behöva ha att göra med.

Vi har byggt ett A-hus i Sthlm, men även haft mycket kontakt med VD för hela Sverige pga av alla problem och mitt råd är att inte välja A-hus. Oproffsiga och arroganta, lovar mycket som dom inte håller, vi är nöjda med huset, men är helt slut efter att behöva tjata tjata tjata utan resultat. Vi har "bara" bott i huset i 8 månader men har fortfarande inte fått ngt slutbevis. Fram till slutbesiktningen var allt jätte bra, men sen.....puh.

Lycka till !!!!!
 
Jaha, då var det ett tag sedan man skrev något i denna tråden. Beror främst på att vi väntar på besked från kommunen om vi ens får lov att stycka av på marken vi har tänkt. Ska tas beslut om detta i början av december, bara till att hålla tummarna.

Pinglan1957, Sara & Daniel: Tack för informationen, som det lutar åt nu så blir det förmodligen ett LB-hus. Sen är det säkerligen inte rättvis att jämföra hustillverkare på olika orter. Men Green Edition passar oss mycket bättre vad det gäller yta och planslösning en vad A-hus gör. Första steget blir väl att be om att få en lista om kunder som köpt hus av dom här i trakten så man kan ta kontakt med dom och se hur dom upplever sitt hus och hela köpet. Sen blir det väl att göra samma sak med den byggfirma som dom anlitar.

Några andra tips på hur man kan gå tillväga för att kontrollera sin husleverantör? Alla förslag välkomna. =)
 
Green Edition är borta från hemsidan, nuvarande "koncepthus" är Ultimate Edition...
 
eran: Har noterat detta, men vår kontaktperson på LB-hus har inte gett oss någon indikation på att vi inte kan köpa ett Green Edition. Om fallet är så att det inte är möjligt att bygga ett sådant hus känns det som man får börja om på noll igen. Men hoppet är ju det sista som överger människan. =)
 
Samtidigt fick vi ritningar på huset så skickade till oss så sent som den 7/11-09 så det vore ju väldigt märkligt om det är så att man inte kan få detta huset.
 
Det kanske går att köpa och bygga Green Edition om man skrivit på sen tidigare, det törs jag inte svara på. Däremot bad säljaren oss om ett utlåtande av deras nya koncept, Ultimate Edition när vi skrev begäran om avrop på vårt Classic. Han sa då att det var det nya av deras "tidsbegränsade specialutgåvor". Trist om så är fallet och säljaren inte upplyst er. Lycka till iaf!
 
eran: Saken är den att vi har ju inte skrivit på sedan tidigare, men jag ska kontakt vår säljare för att få det svart på vitt. Får vår egen del så passar inte Ultimate Edition oss alls lika bra som Green Edition.

Var någonstans ska ni bygga om man får fråga?
 
Ja ge på säljaren en fråga, de har väl svaret får man gissa.

Skall byggas nån mil norr om Uppsala
 
Vi byggde nånting som hette "LB-Hus limited edition" vid fjällnora utanför uppsala för 1,5 år sen. Kan rekommendera LBhus upplands filial !. Men välj en egen kvalitetsansvarig för guds skull, den som de rekommenderar borde gått i pension för 20 år sedan.
Gillar även hustypen även om den inte finns att välja längre då det var nån sorts 50års jubileums grej som de hade 2007..
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/75843-lb-hus-limited-edition-lble-klubben.html



/magnus
 
Redigerat:
eran: Har talat med vår säljare, inga problem att få ett Green Edition hus. Puuh. =) Har du några tips du vill ge kring kring den inledande fasen?

maggieiee: Tycker överlag att de flesta verkar vara nöjda med sitt LB-hus och den kontakt dom har haft med sin säljare. Såg på Kalla fakta och då blev man ju på det klara med att det kan vara väldigt viktigt att välja en egen kvalitetsansvarig. Har inte sett planlösningen på Limited Edition-husen, påminner de mycket om Green Edition?
 
Har själv planer på att bygga. En av de mest intressanta är lb-hus. Kontaktade en säljare i Halland, för att få se ett classic-hus, men de har inte hört av sig.

Leia08: Var log huset ni tiitade på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.