Hej,

ska renovera badrummet i 220kvm hus från 1903 (typ). Har tagit ner en vägg mot angränsande sovrum för att flytta den ca 30cm så att jag får plats med min cube modell större.

Står nu i valet om jag ska lägga beslag på sovrummet också och göra tvätt/dusch där så att huset får två duschmöjligheter. Jag vill dock inte sänka värdet på huset.

Huset har tre bra sovrum, och ett i ett tornrum, med en trappa till upp. LIte besvärligt att ta sig dit mao. En toalett på bv.

Vad tror ni attraherar köpare mest,
-ett stort hus med tre sovrum och ordentlig tvättstuga och två dusch möjligheter men där ett av sovrummen har snedtak och två trappor upp, och ett litet, litet fönster.

-ett stort hus med tre bra sovrum, ett extra gästrum men bara ett badrum och en wc.

Planlösningen på bv är rätt omöjlig att få in ett badrum utan att göra stora ingrepp i en äldre planlösning.
 
Jag tror att majoriteten köpare värdesätter ett extra ordentligt sovrum före två badrum. Men det är inte helt enkelt att veta hur det påverkar värdet på huset.
 
två dusch/bad ser jag inte som ett behov men ett badrum plus en WC är att rekommendera. Fundera bara på två fall av magsjuka i familjen samtidigt ....
 
mats_o skrev:
två dusch/bad ser jag inte som ett behov men ett badrum plus en WC är att rekommendera. Fundera bara på två fall av magsjuka i familjen samtidigt ....
Det räcker med ett fall av magsjuka för att det ska finnas behov av två toaletter...
 
Jag skulle hellre ha flera dusch/toa-möjligheter än ett extra sovrum. Ett hus med 4 sovrum skulle i teorin locka en familj med 3 barn, där skulle jag INTE vilja bo när dom är tonåringar och man har en toalett och en dusch :eek:
Dessutom är våtrum dyrt och besvärligt att iordningställa så att det är gjort och finns tillräckligt av är bara positivt i mina ögon :wow:
2 toa och 2 duschar är ett minimum i ett modernt hus, sen får man var sitt när ungarna flyttat :cool:
 
tack för tankar. Det finns ett litet wc på bottenvåningen i hallen.

Det skulle även gå att ha en lösning med en variant där det är sovrum och duschkabin. Det blir lite mindre garderobsyta, och lösningen i badrummet skulle behöva jobbas på lite mer då, så att det inte bara blir knäppt med en zig-zag vägg utan att det tillför något.

skalan på skissen är under all kritik, badrummet är efter flyttad vägg 2.30 x 3.50.
 
ska det finnas en dusch i en sovrum så ska det vara i en sovrum med plats för dubbelsäng för att det ska uppskattas av en köpare, tycker jag.
Vad är en cube?
gaia
 
Absolut två badrum om jag förstod rätt.

Ligger tvättstugan i badrummet?
 
Svedbergs cube, ångabstu/dusch.

alt 1= vanligt badrum med tvättmaskin + vanligt sovrum
alt 2= vanligt badrum + tvättstuga med dusch
alt 3 = vanligt badrum med tvättmaskin + sovrum med dusch

för att alt 3 ska funka måste nog badkaret bort, blir för trångt i badrummet annars. alt 3, som jag ritade up med dusch i sovrummet, känns lite krystat, just för att det är så litet. Kan nog mest kännas märkligt.
 
Redigerat:
Vi har vänner som bor i ett enplans med ett större badrum (badkar) en gästtoalett och har sedan byggt till en dusch i tvättstuga nu när familjen är 4. 2 duschmöjligheter är a& o för en familj. Det blri så mycket effektivare med 2 duschmöjligheter, på mornar etc Gör inte så mycket om duschen är separat. Mina föräldrar har stort badrum på ovanvån, en gästwc på entréplan och dusch & tvättstuga i källaren. Det har fungerat hur bra som helst. En dusch i tvättstuga kan vara väldigt bra för en familj som har a: Hund b: hobbies som innebär att man blir lite skitig utöver det vanliga, t ex ridsport...

Hoppas mina tankar hjälpte dig.

mvh
 
källaren skulle ju faktiskt kunna fungera. Som en nöd-dusch, det hade jag inte tänkt på. Jag tror tom att det är en lösning som skulle kunna ge mig något, jag brukar bli rätt jordig när jag är ute i trädgården eller när jag spelat rugby, men då måste jag nog få en utvändig ingång fixad till källaren. I dagsläget tar man sig ner i källaren via en lucka i köket, där köksgolvet är oljad furuplank. Dvs inkompatibelt med leriga skor! komplettera med en extra tvättmaskin och handfat så blir det pricken över i:et. tack för ett bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.