Hej, ska gjuta igen detta golv på ca. 11m2 o nu tycker "alla" att då lägger du golvvärme, så då blir frågan! Vad behöver jag? Har tänkt ha klickgolv av någon typ så då lägger man isolering o gjuter fast slangen i armeringen o golvet direkt på betongen med mellanlägg, eller ska man ha golvspån på betongen? Läst lite om golvvärme än så länge men det står mycket om slinga,är det vad som behövs till ett rum eller kan det vara en slinga till flera rum? Om jag lägger golvvärme i detta rum kan jag förbereda för fler rum i framtiden via nån fördelare som verkar finnas? Kan man kapa o svetsa igen elementrören o gjuta in det? Jag har värmepumpen på andra sidan väggen där elementrören kommer ut, så då drar man väl golvvärmeslangen dit o kopplar på där för visst klarar cirk.pumpen i värmepumpen driva golvvärmen eller?
 
  • Datagolv 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en egen pump till golvvärmen, från cirkulationspumpen går röret till en termostat och sen till en pump och vidare till shunten. Men vi har 6 golvvärmeslingor kopplade till shunten, kanske krävs mer pump då. Att gjuta in golvvärmen i betong alt. flytspackel och sen har klickgolv fungerar säkert, isolera under betongen i så fall.
Men det låter som ett ganska trögt system.
Jag tror (betoning på tror :)) att det vore bättre att gjuta plattan och sen lägga isolering typ frigolit med värmeslangen antingen i spår eller mellan reglar ovanpå isoleringen (finns beskrivet i flera andra trådar) Önskvärt är nog också aluminiumplåtar under slangen för att hjälpa värmespridningen upp i klickgolvet.
Så skulle jag ha gjort om inte min rörmokare sagt annorlunda, så som det ser ut i ert hus skulle jag ta ut nån röris som är van med golvvärme för att diskutera/rådgöra innan jag bygger.
I vårt hus har golvvärmen gjort alla rum dyrare och det har tagit rejält mycke längre tid också eftersom jag inte kan jobba på utan står och väntar på rörmokarn :) men när det väl är klart är det värt allt besvär. Även hustrun ångrar numer att vi inte la golvvärme i resten av övervåningen när den renoverades så det blir nog att göra om där framöver :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.