Hej! För en dryg månad sedan fick vi vår bänkskiva i sten från IKEA utbytt eftersom den hade spruckit. Så igår så smällde det till igen och så hade vi fått en ny spricka (ej på samma ställe), inte så kul! :( Är det fler som har haft liknande problem? Har vi haft maximal otur? Vågar man lägga dit en sådan skiva igen? Vi bor i ett äldre trähus (byggt -37) så jag antar att huset inte är helt stumt, men skivan är monterad av ikeas egna hantverkare så jag antar att de vet vad de gör. Även skåpen är monterade av hantverkare, dock inte ikeas.

Är verkligen inte sugen på en laminatskiva, det är ju stenskivan som "gör" köket...
 
maxald skrev:
Hej! För en dryg månad sedan fick vi vår bänkskiva i sten från IKEA utbytt eftersom den hade spruckit. Så igår så smällde det till igen och så hade vi fått en ny spricka (ej på samma ställe), inte så kul! :( Är det fler som har haft liknande problem? Har vi haft maximal otur? Vågar man lägga dit en sådan skiva igen? Vi bor i ett äldre trähus (byggt -37) så jag antar att huset inte är helt stumt, men skivan är monterad av ikeas egna hantverkare så jag antar att de vet vad de gör. Även skåpen är monterade av hantverkare, dock inte ikeas.

Är verkligen inte sugen på en laminatskiva, det är ju stenskivan som "gör" köket...
Kika här http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html
 
Är stommarna i våg?
Kan bli spänningar i skivan när den skruvas underifrån annars.
 
ikeahantverkaren skrev:
Är stommarna i våg?
Kan bli spänningar i skivan när den skruvas underifrån annars.
Nog dax att uppsöka sängen nu va... :D

Eller du brukar skruva fast stenskivor... ;):rolleyes:


Förlåt men kunde inte låta bli... :blushing:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nog dax att uppsöka sängen nu va... :D

Eller du brukar skruva fast stenskivor... ;):rolleyes:


Förlåt men kunde inte låta bli... :blushing:
Ja ikeas är inte sten rätt igenom.
Där ligger ett skikt 10mm blanding sten/plast överst
Sedan någon form av polyretanskum
sedan en tunn mdf skiva.

Rekommendationen är att fästa några skruv i den tunna mdf:en
 
OK... :eek:

Låter ju inte som någon höjdargrej... :rolleyes:

Men då ber jag om ursäkt...
Dock lät det lite roligt eftersom man pratar om stenskiva vilket är ganska jobbigt att skruva i. :D
 
Jo, men då kan man väl borra och plugga med hiltin "skämt o sido"
 
ikeahantverkaren skrev:
Jo, men då kan man väl borra och plugga med hiltin "skämt o sido"
Limma skivorna med konstruktionslim eller epoxylim (det kostar mer man blir klar relativt snabbt. Starkt som sjutton. Stenen spricker lättare än att limfogen släpper.
 
Jag hade inte gjort något alls, det verkar blivit fel vid monteringen och detta måste IKEA reda ut. Men det verkar som om att stommarna rör sig och skivan med dessa om skivan är fixerad i stommen, lim kan fixera rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.