Hej,

jag planerar att bygga en ca 10m2 friggebod med gjuten platta, sedan mura tre-fyra skift med block, och sedan sätta på panel och reglar.

Anledning till att jag gör så är att jag vil max ha höjd 240 cm, men ändå få höjd inuti friggeboden för förvaring. På detta sätt kommer jag ner i marken utan fuktproblem, och golvet kan ligga under omgivande mark. Det kanske är feltänkt att börja gjuta och mura?

Jag undrar också
1. hur fäster jag träregelverket i murens överkant?
2. putsar jag muren innan jag sätter på reglar?
3. vad putsar jag på muren? bara den del som är över marknivå? Insidan? Ovansidan?
4. måste jag ha vertikal armering i muren?
5. Jag hade tänkte gjuta ca 100 mm platta i botten, med armeringsnät och 8-10mm armerings "pinnar" i kanterna där muren står. Räcker det som grundsula för muren (träregelverket står ju också på muren)? (har i vildare stunder tänkt strunta i att gjuta och sätta muren på plintar med armeringsjärn mellan istället, men de verkar inte så säkert - muren spricker kanske)

Puh - tacksam för all hjälp i frågan, även hönvisningar til vem man kan fråga.

Tobias
 
Jag hade format och gjutit en syll på vilken de tre eller fyra skiften kan muras. Jag hade armerat mellan andra och treje skiftet.
De block som skall ligga under mark kan med fördel vara massiva och isoleras utifrån med Isodrän. Ovan mark är isoblock att föredra.
Lägg ett kapillär brytande lager, sedan isolering, armering och betong. Första leca skiftet fungerar som gjutform. Glöm inte att lägga kapillär brytande material under syllen också, ca 100 mm samt att dränera i nivå under syllen...
Muren under mark bör slammas innan den isoleras. Återfyll med D-grus.
Gör en cement avjämning (ca 20 mm) på översta skiftet, då leca är relativt poröst så hjälper detta att fördela lasten över hela bredden på muren. (Om det skulle uppstå någon större snölast på taket...)
Syllpapp placeras mellan cementavjämnad yta och regelverk.
Mur ovan park putsas och behandlas till önskad estetisk effekt!

Inte den billigaste men en bra lösning enligt mig.
Mvh,
 
Redigerat:
Hej

Tack för svar!

Har precis gjort budget och insett att denna bod blir dyr och arbetskrävande så i den allmänna konkursen får det gärna bli bra också.

Litet dumma frågor (jag är inte så bra på detta...)

Jag hade format och gjutit en syll på vilken de tre eller fyra skiften kan muras. Jag hade armerat mellan andra och treje skiftet.


Jag hade tänkte gjuta en platta, och armera den med nät, samt 8 mm dubbelstav i kanterna (med bockade armeringsjärn i hörnen). Plattan är tänkt att vara ca 13 cm tjock med cement, och sedan 3 cm finbetong på det.
Sedan ställer jag muren i kanterna - är det för dåligt underlag? Behöver jag gjuta grövre i kanterna?
Jag tänkte armera skiften under, och mellan varje skift, totalt tre armeringar för tre skift - är det onödigt?

De block som skall ligga under mark kan med fördel vara massiva och isoleras utifrån med Isodrän. Ovan mark är isoblock att föredra.


jag tänkte lägga första skiftet i marknivå - verkar säkrare än att gå under marknivån.

Lägg ett kapillär brytande lager, sedan isolering, armering och betong. Första leca skiftet fungerar som gjutform. Glöm inte att lägga kapillär brytande material under syllen också, ca 100 mm samt att dränera i nivå under syllen...
Muren under mark bör slammas innan den isoleras. Återfyll med D-grus.


Hmm. tänkte bygga så här: grus i hål (kapillärbrytande), cirka en meter djupt hål för att vatten skall rinna undan. Cirka 30 cm grus ut från boden, ca 30 cm djupt utanför betongplattan.
En fuktspärr under betongplattan, verkar finnas ngt de kallar fuktisolermatta på byggmax. Hoppar isolering, eftersom boden bara skall hålla max fem grader. Alterantivt har jag tänkt lägga isolering under betongplattan som fuktspärr.det kanske är feltänkt?

Gör en cement avjämning (ca 20 mm) på översta skiftet, då leca är relativt poröst så hjälper detta att fördela lasten över hela bredden på muren. (Om det skulle uppstå någon större snölast på taket...)
Syllpapp placeras mellan cementavjämnad yta och regelverk.
Mur ovan park putsas och behandlas till önskad estetisk effekt!


Cementavjämning bra tips, hade jag inte tänkt på. Vad är syllpapp? jag tänkte använda samma matta som under betongplattan.
Inte mycket snölast i Stockholm, men man vet ju aldrig.
Min sista fråga: Jag tänkte lägga en träsyll ovanpå murkanten, och sedan fästa regelverket i den (även panelen) hur fäster jag träsyllen i cementavjämningen/lecablocken? Har förstått att man kanske kan skruva fast den med speciell kemisk skruv för ändamålet.

jag har litet tänk och planering kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.