HEJ!

Vi har ett hus som är byggt med trästomme och klädd med fasadtegel.
Hur fäster man t.ex reglar mot väggen. Vi ska bygga en altan och behöver fästa stödreglar in mot väggen.

Hur hållbart blir det?
Finns det någon risk med att fasaden kan blir förstörd?

Novis
 
I
lma skrev:
HEJ!

Vi har ett hus som är byggt med trästomme och klädd med fasadtegel.
Hur fäster man t.ex reglar mot väggen. Vi ska bygga en altan och behöver fästa stödreglar in mot väggen.

Hur hållbart blir det?
Finns det någon risk med att fasaden kan blir förstörd?

Novis

Inte hållbart alls. Klarar bara tryckkrafter rakt neråt.

Ja. Det finns stor risk att fasaden kan bli förstörd. Blir det utdragskraft eller den nedåtriktad kraften är för stor, kan hela tegelbeklädnaden rasa i backen. Särskilt om teglet bara är förankrat med elförzinkad Z-krok till regelstommen eller några 4"-5" spik i liggfogarna som var vanligt förr.

Var någonstans på fasaden ni ska fästa reglarna har oxå betydelse. Ju högre upp, ju större risk för utknäckning av teglet vid stor nedåtriktad kraft. Samma fara vid utdragskraft eftersom momentarmen blir stor ner till sockeln.

Ett sätt att komma undan problemet, är att hänga upp en planka i takfotens takstolstassar och till plankan fästa reglarna. Plankan kan sen stabiliseras in till väggen med bult i hammarbandet mellan takstolarna. Använd då balksko på plankan till att lägga upp reglarna i. Köps på Jula, Biltema m.fl. ställen. De ser ut som Julas 352-302 (Gunnebos fabrikat). 10 st kostar 139:- och passar för 45 mm tjockt virke. Fast du köper dem billigare på Biltema. 20 st för 199:- Art.nr 20-501. Plankan kan ni hänga upp med takåsfästen. Biltema 20-502 (höger) och 20-503 (vänster) 20 st (av vardera) kostar 188:-
_________________
Byggaren
 
Hej!
Jag misstänkte detta. Tack för ett proffsigt svar.
Jag skickar med en bild på min skiss då jag tänkte att man kunde fästa en stolpe mellan nedre bärlinan och den yttre takstolen och så nära husväggen som möjligt. Jag funderar nämligen på att glasa in ena sidan av altanen och måste ha något att bygga mot.

Mvh Magnus
 
  • vallg 11 ver 4stolparhel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste passa på att snålåka på denna fråga.
Tänk om altanen ska sitta på husets kortsida - där man inte kan fästa altantakets reglar i husets takstolar.
Huset har följande konstruktion utifrån sett:
Mexitegel (rundade stenar)
10 mm luftspalt
75 mm mineralull
300/350 mm ytong

Gaveln håller på att teglas om pga ombyggnad, så det finns möjlighet att bulta fast exvis en L-balk i ytongen där takbjälkarna kan vila.

Tips? Förslag?
 
  • Gilla
Tieza
  • Laddar…
I
Fasting65 skrev:
Jag måste passa på att snålåka på denna fråga.
Tänk om altanen ska sitta på husets kortsida - där man inte kan fästa altantakets reglar i husets takstolar.
Huset har följande konstruktion utifrån sett:
Mexitegel (rundade stenar)
10 mm luftspalt
75 mm mineralull
300/350 mm ytong

Gaveln håller på att teglas om pga ombyggnad, så det finns möjlighet att bulta fast exvis en L-balk i ytongen där takbjälkarna kan vila.

Tips? Förslag?
Du pratar om lättbtg. och en bultad L-balk. I så fall inga större problem om du bara använder rätt fästdon och skyddar mot korrosionsbenägenheten mellan järn och lättbtg. Du behöver inte ens en L-balk. Det går med balkskor av den vanliga sorten från Gunnebo eller BMF. Kostar mindre, väger mindre. Fästdon köper du i byggvaruhandeln. Dock ej med vanlig plastplugg. Den håller inte för påfrestningarna p.g.a. kalldragning i plasten. Det ska vara nylon eller bättre. Fischerplugg har flera olika att välja mellan. Skydda järnet gör du med en bit tjärpapp.


Men är det en träregelvägg kan du göra följande istället:

Försök hitta hammarbandet på väggen. (Det finns även på gavelväggarna.) Kan du sen i samband med ombyggnaden borra in M14 helgängad stång (finns att köpa i en meters längd) i hammarbandet och i den borrar du sen ner 6 mm slät armeringsstång uppeifrån och får bra förankring för utdragskrafterna med denna genomgående bult. Då kan du fästa en bärlina parallellt väggen i dessa gängstänger och dra fast med bricka och mutter. Men... sen rekommenderar jag att du inte litar på bärlinan för tryckkrafterna, utan sätter stöd under ner till sockeln och där kan du oxå bulta fast en bärlina som du ställer stöttorna på. Fästena för denna bärlina går ju att anbringa så tätt som behövs eller två i lod, vilket inte låter sig göra på 50 mm i bygghöjd för hammarbandet.
________________
Byggaren
 
Byggaren:. Problemet är att jag tänkt tegla i år/höst och eventuellt göra utbyggnaden senare. Därför är det ju lite struligt att bulta fast balkskorna i samband med teglingen. Det kommer se lite besynnerligt ut med ett gäng hål i tegelfasaden där balkskorna sitter. Dessutom blir det isåfall lite svårt att fästa reglarna för taket senare.

Kan man göra såhär:
1) Mura upp väggen nu.
2) Vid eventuell utbyggnad av altan så borrar man hål genom fasadteglet, luftspalten, mineralullen samt ytongväggen med en 12-mm borr. Sedan trycker man in nylonplugg in i ytongen (lite pyssligt säkert...). Därefter trycker man in ett 12 mm-rör, ca 160 mm långt. Rörets längd är alltså summan av 1 mexisten+10 mm luftspalt+75 mm isolering Sedan bultar man fast en bärlina av trä på teglet. Bultarna går igenom bärlinan, in i rören och sedemera in i ytongen.

Två problem dock:
1) Att finna rejäla bultar.
2) Man får väl lov att slipa ner rundningen på tegelstenen så att bärlinan ligger dikt an teglet.

Visstja, en sak till - det finns inga problem med den nedåtriktade lasten eftersom mexiteglet står på husets källargrund.
 
I
Föreslår att du gör så här istället:

Borra in kemplugg (tunnt glasrör med kemiskt grejs som expanderar och fäster kring bulten då röret punkteras av den) i lättbtg.balken till minst 2/3-delar av bredden/tjockleken. Tillverka själv skruv av M-gängad stång. Säg M12. Kapa av den i längd cirka tre-fyra centimeter innanför fasadteglet. Skruva på en långmutter på den fria änden till halva längden.

Du kan oxå nöja dig med att borra lite större hål än frigående för M12, säg 14-15 mm, i lättbtg.balken och doppa gängstången i lättbetonglim och föra in den i hålet.

Vitsen med det arrangemanget är att du har gänghålet i långmuttern synligt i fasaden. Men det syns knappt. När du sen ska till och sätta upp din bärregel, kan du enkelt dra fast den med vanlig sexkant M12 bult i långmuttern.

Att försöka pilla dig rätt i en plugg, som ligger >20 cm in från fasadsidan, är dömt att misslyckas. Det är/blir som att hitta en nål i en höstack och ska du ändå göra hål i Mexistenen går det lika bra att göra det lite större för långmutterns diameter.
__________________
Byggaren
 
ah, vilka kloka svar man får på detta forum - som vanligt m.a.o. Det där med pluggen har varit ett litet bryderi, men kom inte på något klyftigare. Jag tackar för den utförliga beskrivningen.

ps. nä, jag har INTE köpt en mexivilla, utan har fått lov att rädda mina föräldrars hus efter lite galenskaper som min far lyckats ställa till med....Nu ska jag "bara" lära mej att tegla, men hur svårt kan det vara?!
 
I
Fasting65 skrev:
ah, vilka kloka svar man får på detta forum - som vanligt m.a.o. Det där med pluggen har varit ett litet bryderi, men kom inte på något klyftigare. Jag tackar för den utförliga beskrivningen.

ps. nä, jag har INTE köpt en mexivilla, utan har fått lov att rädda mina föräldrars hus efter lite galenskaper som min far lyckats ställa till med....Nu ska jag "bara" lära mej att tegla, men hur svårt kan det vara?!

Tillägg:
Borrar du med ett hålborr för sten/keramik i sandstenen från baksidan (lägg stenen med löp-/fasadsidan ner i en vagga, tillverkad av tre brädbitar som ett U) för långmuttern, så fixar du det lätt.

Om du med 'tegla' menar att mura, så är det en fråga om övning. Att stapla sten med lite skit emellan är inte någon svårare konst. Bara du har en tråd att följa för skiftgången. Och så givetvis inte två vänstertummar mitt i högerhanden :rolleyes:
__________________
Byggaren
 
Jag suger tag i denna gamla tråd och hoppas tidigare ivolverade forummedlemmar eller andra kan tipsa mig. Min plan är densamma som framgår av bilden, dvs altan på husets långsida. Problemet är hur fästa en bärlina i husväggen cirka 2,5 meter upp. Jag vill helst inte fästa i takstolarna/tassarna som syns i takfoten utan vill fästa i väggen. Fasaden i 30-talshuset är enligt följande (räknat utifrån); fasadtegel, 45 mm isolering, några cm med puts/hönsnät/vassmatta och slutligen plankvägg (stående tjockt spontat virke). Borde det inte i mitt fall hålla om jag kan fästa bärlinan i plankväggen? Tex genom att borra ett antal hål i teglet och i det sätta en lång fransk träskruv in i plankväggen - tänkte i så fall borra ett större hål än träskriven i teglet så att skriven inte bär/vilar på teglet utan endast i planstommen. PÅ detta sätt, menar jag, skulle bärlinan hänga i de franska träskrivarna som sitter i plankstommen och inte belasta fasadtegelväggen. Vad sägs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.