Är det någon/några som varit med om överlåtelse av kommunal tomt? Antingen överlåtit eller låtit övertaga?

Hur ser reglerna ut i de kommuner ni varit med om detta?

Ett scenario:
Min sambos pappa har stått i kommunal tomtkö i fler, fler 10-tals år med tanken att få överlåta sin tomt till sin son den dagen då han önskar bygga. Men nu verkar kommunen ha en policy (lag?) om att man INTE får överlåta, inte ens inom familjen. Gör man det så kan man åka på ett vite, såvida man inte har "särskilda skäl" (vad det nu innebär).

Skulle man kunna "kringgå" på så sätt att sambons pappa står för bygget och senare säljer till oss?

Till saken hör att följande regler finns:
Köparen/ägaren av tomten skall vara inflyttad och folkbokförd i huset inom 2 år, dessutom vara folkbokförd i 2 år!!

Vad vi inte förstår är hur det kan "tvinga" någon att vara folkbokförd i 2 år?! Allt det andra köper vi, men inte det.

Vad gör man??
 
Avtalsrättsligt kan man ju i princip avtala vad som helst så det är ju inga problem att kommunen ställer krav på en sådan klausul i avtalet och att detta förknippas med ett vite.

Hur högt är vitet? Kanske är värt att betala den summan för att hoppa före i kön?
 
Ja, jo, vi räknar faktiskt med vitet i sådana fall och utifall att vi skulle åka på det.

Det är på 400.000 - jäkligt surt, men ändå mycket billigare än vad det skulle gå på att köpa en privat tomt i området!

Men - om nu min sambos pappa gör allt rätt så att säga; står för bygget, färdigställer allt inom två år + blir folkbokförd och ÄR det i 2 år, så köper vi loss det senare - kan man säga nåt om det tror du?

Vi funderar också på att vi står som inneboende hos honom under dessa 2 år. Han ska inte bo där - bara vara skriven.
 
Uppfyller man vad som står i avtalet så blir man ju inte skyldig att betala vitet.

Angående boendet blir det ju problematisk, naturligtvis kan det vara svårt att i praktiken kontrollera detta.

Därutöver bör tilläggas att man måste vara skriven på den adress man har sin dygnsvila. Det är således en viss problematik med att vara skriven på en adress som man faktiskt inte bor på. Även detta är naturligtvis i vissa fall svårt att kontrollera (är han gift med någon som är skriven på den gamla adressen är detta t.ex. ett bra tecken på att han är skriven på adressen för skens skull).
 
H
Ni kanske kan äga huset tillsammans i olika stora ägarandelar?
Med ett avtal sinemellan ett avtal att ni har förköpsrätt o.s.v.
 
HEM2121 - hur menar du? Kan man göra det med en kommunal tomt som inte får överlåtas egentligen..?
 
Freco skrev:
Uppfyller man vad som står i avtalet så blir man ju inte skyldig att betala vitet.

Angående boendet blir det ju problematisk, naturligtvis kan det vara svårt att i praktiken kontrollera detta.

Därutöver bör tilläggas att man måste vara skriven på den adress man har sin dygnsvila. Det är således en viss problematik med att vara skriven på en adress som man faktiskt inte bor på. Även detta är naturligtvis i vissa fall svårt att kontrollera (är han gift med någon som är skriven på den gamla adressen är detta t.ex. ett bra tecken på att han är skriven på adressen för skens skull).
Han är sambo - men inte gift. Båda står dock på deras nuvarande hus + sambon är medsökande i kommunala tomtkön..
 
H
Jag menar själva huset, då slipper ni att vara inneboende.
Möjligt att det går att köpa tomten gemensamt också, ring anonymt och fråga.
I den kommun jag bor i står endast jag i tomtkö men formodar att maken får flytta med också :)
Om man tänker sig att en ensamstående står i tomtkön och under tiden blir sambo eller gifter sig, då bör väl den andra parten få flytta med?
Kanske går det i så fall anteckna sig som medsökande, kanske kan vara en väg att gå.
 
Redigerat:
HEM2121 - det hade ju vart bra! Även om jag tvivlar lite på det..känns som om kommunen är stenhårda på att låta köparen släppa det inom de första 2 åren.

Min sambos pappa har redan SIN sambo som medsökande. Tror knappast att han får lägga till sin son också?

Vi borde verkligen ringa kommunen och fråga - helt anonymt som du säger. Är så himla surt att han måste stå skriven i hela 2 år innan vi kan överta det helt.

Tack alla som hjälper mig i tråden! Det är svårt att se alla bitar i den här saken och känna om man "vågar" gå in i detta eller ej. Vi vill ju - men är rädda för att missa nåt viktigt som kan förstöra vår plan.
 
Man får se det lite från andra perspektiv än sin eget ibland. Syftet är ju naturligtvis att undvika inflation i tomtkön samt spekulation av tomter.

Skulle jag chansa och försöka gör på det sätt ni vill göra skulle jag budgetera för vitet, det finns en uppenbar risk med att bli "upptäckt". Jag skulle även fundera på andra saker som man bör beakta, t.ex.:

  • Nollställs tomtkön om man tar en tomt och om i så fall vill sambons pappa möjligen i framtiden köpa en tomt som omöjliggörs av detta förfarande.
  • Besvär med att vara skriven på en adress man inte bor på (posthantering m.m.)
  • Påverkas skatten på något sätt (annan kommun) för sambons pappa.
  • Vad händer om ni skulle separera inom denna tid, vem betalar vitet i så fall? (troligtvis framförallt ett problem för sambons pappa, som blir skyldig att betala vitet. Jag skulle utan tvekan minst ha ett avtal som fastställer din och din sambos betalningsskyldighet).
  • Kan ni betala vitet? Vad skulle banken säga om de känner till detta?
Finns säkert mycket mer att tänka på, men det är några punkter iaf.
 
Ännu ett exempel hur fel det är med kommunala tomtköer.
Kommuner. sälj tomterna till marknadspris så slipper vi allt fiffel.

Folk tycker det är förkastligt att någon tar ut en VAB dag för mycket från försäkringskassan men att lura till sig 400 000 + verkar vara helt ok. Forummedlemmar hejar t.o.m på och hjälper till.
 
Tack Freco! Jag uppskattar alla punkter du kan komma med!


Självklart förstår vi också att alla dessa regler finns för att utesluta överlåtning och spekulation. Vi står själva i kön, men har en herrans massa år innan vi är där och det kryllar inte av tomter direkt. Så vi ser detta som ett alternativ, en annan väg att gå om än väldigt, väldigt krånglig.

Precis som jag skrev tidigare så var sambons pappas tanke att kunna överlåta sin plats i kön till sin son, men reglerna i kommunen har ändrats under åren, så den lösningen finns ju inte.

Vår tanke är inte att göra något olagligt! Vi kommer att ta över EFTER att alla klausuler är avklarade + att vara inneboende eller vad det nu kan finnas för andra alternativ.
Vi borde då klara oss undan vitet, och om inte, så har vi den med i beräkningarna.

Något annat man bör ha med sig i bagaget innan resan börjar?
 
puu skrev:
Ännu ett exempel hur fel det är med kommunala tomtköer.
Kommuner. sälj tomterna till marknadspris så slipper vi allt fiffel.

Folk tycker det är förkastligt att någon tar ut en VAB dag för mycket från försäkringskassan men att lura till sig 400 000 + verkar vara helt ok. Forummedlemmar hejar t.o.m på och hjälper till.
Jag håller med puu till viss del i detta fallet, jag har stått och köat i 2st kommuners tomtköer, betalat köavgiften plikttroget och äntligen efter flertalet år fått möjligheten att köpa.

Personligen hade jag blivit fly förbannad om jag "sidesteppades" på det sätt som antyds i denna tråd, någon ordning får det väl ändå vara.

Dom som inte orkar eller på annat sätt kan foga sig till dom regler som finns, får väl helt enkelt köpa på marknaden istället, till ett marknadspris.

Med det vill jag säga att två möjligheter finns, jag är glad att kommuner ger denna möjlighet att kunna köpa en tomt till ett rimligt pris.
 
Jensen skrev:
Jag håller med puu till viss del i detta fallet, jag har stått och köat i 2st kommuners tomtköer, betalat köavgiften plikttroget och äntligen efter flertalet år fått möjligheten att köpa.

Personligen hade jag blivit fly förbannad om jag "sidesteppades" på det sätt som antyds i denna tråd, någon ordning får det väl ändå vara.

Dom som inte orkar eller på annat sätt kan foga sig till dom regler som finns, får väl helt enkelt köpa på marknaden istället, till ett marknadspris.

Med det vill jag säga att två möjligheter finns, jag är glad att kommuner ger denna möjlighet att kunna köpa en tomt till ett rimligt pris.
FAst egentligen är jag lika mycket emot att de som står snällt och väntar i flera år ska få köpa en subventionerad tomt. Jag fattar inte alls poängen med tomtköer, det är tom lite kommunistfasoner.
 
puu skrev:
FAst egentligen är jag lika mycket emot att de som står snällt och väntar i flera år ska få köpa en subventionerad tomt. Jag fattar inte alls poängen med tomtköer, det är tom lite kommunistfasoner.
Du kanske i såfall skall läsa på vad Kommunism är för något, eller varför tar du isåfall inte hästen ut på prärien och mutar in din lilla lott :confused:

Kan tänka mig att du är rätt unik med denna uppfattning om nyttan med tomtköer, rätt många inklusive mig själv är positiva till att dom finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.