Vi har problem med placeringen av duscharna i badrummet. Vi ska ha 2 st och en hylla mittemellan. Det blir för trångt att ha det på en vägg så igår kom jag på en supersmart och snygg lösning. Den ena duschen skulle placeras på en yttrevägg (alltså inomhus men inte på en mellanvägg utan på en som vätter utåt) och den andra duschen på en mellanvägg. Hyllan skulle blir en hörnhylla "mittemellan" dem. Jag mailade mitt kanonförslag till husfirman men de sa att det kan bli problem med att rören kan frysa om duschen är på den väggen! KAN man lägga en dusch på en yttervägg - nån som vet? Eller blir det garanterat problem då? Vad är det värsta som kan hända? Finns det några smarta lösningar för att minska frysrisken?
 
Låter väldigt konstigt! Om du har utanpåliggande vattenledningar till duschen (så att de alltså sitter på insidan av din yttervägg, inte infällda djupt i väggen) och dessutom har plusgrader inomhus och iaf någon sorts isolering i ytterväggen så ser jag ingen möjlighet att vattenledningen skulle frysa!
 
Ja, jag blev också VÄLDIGT förvånad! Trodde nog att dagens hus var bättre isolerade än så. Du menar alltså att vi kan ha rören inuti väggen? Jag skulle helst inte vilja ha dem på insidan av innerväggen (synliga rör alltså).
 
Ja, själv hör jag visserligen till de som gärna har rören synliga (man ser om/när de börjar bli risiga och det är lättare att göra underhåll mm), men även om du tänker ha dem infällda i väggen så har jag svårt att se något problem med frost så länge du inte har dem FÖR djupt och har hyfsad isolering i ytterväggen.
 
Ok, det låter ju bra! Eventuellt KAN jag tänka mig synliga rör i nödfall (hellre det än att inte alls kunna placera duschen på den väggen).
 
Rent tekniskt GÅR det säkert att bygga in någon värmeslinga kring rören också, som du kan slå på om temperaturen kryper ner till -30 ute och du börjar bli oroad. Men något elektriskt som ligger inne i brännbart material och alstrar värme är inte min personliga favorit precis, där har jag nästan lite fobi... :-/
 
Nä, det har du nog rätt i...
Jag ska dubbelkolla med en annan rörmokare och se vad han säger. Eventuellt blir det så att vi lägger rören synliga istället, även om det bär mig emot :) Men hellre det än vattenskada inuti väggen!
 
Med +20 på insidan och -20 på utsidan har man ca 0 grader mitt i väggen, då är det bara att planera utifrån det.

Protte
 
Hej

Har just rivit ut mitt badrum där vattenrören till duschen låg i ytterväggen. Har varit så sen 90-talet när det renoverades förra gången. Men nu törs jag inte ha det så längre utan väljer utanpåliggande rör. Tror det är ett krav för "säker vatteninstallation"? Min isolering består av 50 mm svart "wellpapp" varav hälften var borta där rören var dragna. Tycker det är ett under att de inte frusit under vintern.
 
Din vägg är fortfarande 0 grader mitt i med -20 ute.

Protte
 
prototypen skrev:
Din vägg är fortfarande 0 grader mitt i med -20 ute.

Protte
Japp, men mina rör låg längre ut än mitten av väggen. Å andra sidan har vi nog aldrig haft -20 grader ute.

Kollade säker vatteninstallationdokumentet som säger
"Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind.
Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.