Behöver man skicka in bygglovsansökan om man har ett 1.5planshus vars övervåning man ska inreda? Vad säger bestämmelserna där? Aldrig reflekterat över det förut.
 
Om du inte skall ändra yttertak eller sätta in nya fönster - så krävs det nog inget bygglov.
 
om planlösningen ändras väsentligt måste man det.

jag tror du borde söka bygglov, att i princip lägga till en våning kan mycket väl räknas som väsentlig ändring. å andra sidan kommer ingen märka något av din ändring om du inte sätter in takfönster, så du lär ju knappast åka dit för det. jag rekommenderar dig dock inte att chansa. ring upp kommunen och förklara läget så berättar dom hur du ska göra.
 
Jag skulle inte tolka reglerna om väsentlig förändring av användande eller planlösning till att bygglov behövs.

Ett hus som byggs med vind som kan inredas är byggt just för att vinden ska kunna användas och bo i. När vinden i själva verket inreds borde inte ha någon betydelse.
 
Bygganmälan krävs och där kollar de bla. utrymningsväger mm.
 
R Göran skrev:
Om du inte skall ändra yttertak eller sätta in nya fönster - så krävs det nog inget bygglov.
Korrekt!
Om man inte ändrar utseendet utvändigt så krävs inget bygglov.
Dock krävs en bygganmälan för ändrad användning från vindsförråd till bostad.
 
Ja det krävs bygglov, kolla i detaljplanen om det står något specifikt om inredning av vindsvåning!

En del detaljplaner reglerar även BTA (brutto aera) hur mkt det får vara max, inreder du vinden så ökar bta och blir kanske för många kvm!

mvh
 
H
Helt rätt, krävs bygglov. Det kan ju även vara så att det finns en skorsten som man ska ta hänsyn till. Krävdes på bygglov när jag gjorde samma sak.
 
Byggingenjören skrev:
Ja det krävs bygglov, kolla i detaljplanen om det står något specifikt om inredning av vindsvåning!

En del detaljplaner reglerar även BTA (brutto aera) hur mkt det får vara max, inreder du vinden så ökar bta och blir kanske för många kvm!

mvh
Kan även tipsa om att om det inte finns några regler vad gäller Bo Area eller Brutto Area och det bara står tex 2 plan, 6m höjd X% BYA så kan du ha:

MAX 0.7m från ÖK Bjälklag till takfoten då räknas det inte som våning!

Samma om du har MAX 1.5m från MMN till UK Bjälklag räknas det inte heller!

MVH! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.