Som nybörjare när det gäller renoveringar så tycker jag att det är väldigt dyrt med hantverkare. Förstår inte hur en vanlig Svensson ska ha råd med sånt. ROT hjälper ju lite. Men i vilket fall så har jag en fråga om rivning av ett golv och vad som är ett rimligt pris på det.

Golvet består av först klinker, sen plastmatta och slutligen korkmatta. Dessa tre skickt ska bort och under ligger en spånskiva som ska vara intakt och det ska läggas nytt golv på denna. Rummet är 17kvm enligt offerten jag fått, och priset är 5500. Är det rimligt? I min stilla fantasi hade jag tänkte mig runt 3000, men då kanske jag lever i en drömvärld?
 
Det blir ju runt 3000:- efter ROT avdraget
 
Nja, det är ju andra kostnader i det priset så jag kan ju inte dra 50% rakt av. Annars hade det ju varit lugnt. Drog jag av ROT skulle det landa strax under 4000. Det skulle ta 12 timmar att riva det golvet, men det kanske är normalt? Funderar på att försöka själv, enklare att riva saker än att bygga nytt.
 
C
Det klarar du lätt själv. En billig bilmaskin från harald nyborg, kniv, skrapa och starka nypor, sen är det bara att gå loss. Bila inte neråt, utan mer åt sidan, när du ska ta bort plattorna. Vad är det för golv du ska lägga på sen? Ett laminat eller parkett eller liknande tål ju trots allt lite ojämnheter i underlaget, så du behöver kanske inte vara jätterädd för att göra lite märken?
 
Ja det är parkett som ska på. Så då gör det kanske inget om det blir lite lim rester och sånt kvar heller, eller bör jag slipa golvet lite för att få det så jämt som möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.