Nu har det löst sig med en kompromiss, som byggföretaget gått med på. Vi flyttar toan 10 cm, vilket innebär att vi faktiskt kan öppna duschväggen, så det känns bra. Nyckeln till detta var att byggnadsnämnden skulle protokollföra det på samrådsmötet. Så nu är det löst i alla fall. Tack för alla synpunkter.
 
Lagen är sedan 2005, så det är relativt nytt
Vårt badrum är så trångt där nere att det aldrig skulle gå att få in en rullstol (tja det skulle väl gå om man tar bort det mesta och bara behåller toaletten) i det, men om jag nu vill göra om där lite, lägga nytt golv sätta nya kakelplattor och så, måste jag då handikapsanpassa den genom att riva väggar och bygga om massor, eller är det bara vid nybyggen som det gäller och inte renovering av gamla hus. Jag behöver ju knappast bygglov för att bytta klinkers i badrummet (inte än iallafall....)
 
Jag tror att det bara gäller vid nybyggnation, man kan ju inte kräva att bara för att du byter kakel så ska du börja flytta väggar. Däremote om du skulle göra det större kanske man måste tänka handikappvänligt om inte annat är det ju bra om man har möjligheten.
 
Vid bygglovet tar man bara beslut om byggnaden uppfyller kraven i detaljplanen och att exteriör, användning och planering är ok.
Vid byggsamrådet redovisar man i detalj hur man tänker uppfylla myndighetskraven på byggnationen. Ett av dessa krav är handikappanpassningen. Beslut tas på samrådet om redovisad lösning uppfyller kraven eller ej.

Om kommunens byggnadsinspektör skulle, felaktigt, ta beslut om att handikappkraven är uppfyllda så kommer kommunen att få stå för kostnaden att handikappanpassa om någon i hushållet råkar drabbas av något rörelsehinder.
Detta är orsaken till att många kommuner granskar handikappanpassningen extra noga för att på sikt spara pengar åt kommunen.

Garbo kan inte ha synpunkter på en planlösning som godkänts vid byggsamrådet. Garbos besiktningsman skall endast kontrollera att varan som levererats motsvarar det som avtalats.
 
volvo skrev:
Vid bygglovet tar man bara beslut om byggnaden uppfyller kraven i detaljplanen och att exteriör, användning och planering är ok.
Vid byggsamrådet redovisar man i detalj hur man tänker uppfylla myndighetskraven på byggnationen. Ett av dessa krav är handikappanpassningen. Beslut tas på samrådet om redovisad lösning uppfyller kraven eller ej.

Om kommunens byggnadsinspektör skulle, felaktigt, ta beslut om att handikappkraven är uppfyllda så kommer kommunen att få stå för kostnaden att handikappanpassa om någon i hushållet råkar drabbas av något rörelsehinder.
Detta är orsaken till att många kommuner granskar handikappanpassningen extra noga för att på sikt spara pengar åt kommunen.

Garbo kan inte ha synpunkter på en planlösning som godkänts vid byggsamrådet. Garbos besiktningsman skall endast kontrollera att varan som levererats motsvarar det som avtalats.
Tack för en tydlig redogörelse. Vi hoppas byggföretaget går på kommunens linje. Igår fick vi ett tilläggsavtal vi skulle skriva under och då var fortfarande friskrivningstexten kvar så vi skickade tillbaka den och har inte hört något mer ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.