simon_isacsson skrev:
min erfarenhet består i att jag läser till arkitekt och att kunskap om trappor helt enkelt är den del av mitt yrke och av min utbildning.
Det var glädjande att höra att utbildningen numera även omfattar trappor. Det har varit för lite av den varan bland vissa arkitekter under många år. De har i många fall visat, att de inte har en aning om hur stor plats en trappa kräver. :eek:

jag återkommer strax med lite skisser som förklaring, under tiden får du gärna förklara vad alternativet till att börja bjälklagsöppningen i liv med trappans början skulle vara. och vad fördelarna skulle vara.
Framför allt för att spara kvadratmeter. I stora lokaler spelar det kanske inte så stor roll. Men eftersom vi här diskuterar villor, kan det faktiskt ha stor betydelse. ;)
 
simon_isacsson skrev:
Ytan som ryker är ju Max 1kvm, mer går inte att minska hålet utan att man måste ducka. Är planen så tight att den kvadratmetern spelar roll så har man nog större problem att få resten att funka.
Det kan faktiskt röra sig om mer än en kvadratmeter. Sedan har vi även problemet, om det ska vara en trappa ovanför. Då behöver du något att ställa den trappan på. :)
 
Redigerat:
Det var ju villor vi pratar om så jag antar att en tredje våning inte är aktuell. Har svårt att tro att en plans genomförbarhet hänger på den kvadratmetern. En trappa är oftast 900mm bred så det blir inte mer än en kvadratmeter. Jag tror alla dörstår orimligheten i att bara ha ett två meter stort hål å en 4,5 m lång trappa. Det skulle ju en höjd från mitten på trappan till kanten på ca 1,4m. Vilket är orimligt om det inte är en brant vindstrappa/stege vill säga. Det finns många sätt att spara kvm utan att tumma på den kvaliteten som min föreslagna trapplösning ger.
 
Det finns villor med källare. Visserligen inte så vanligt i dagens nyproduktion. ;-\

Vem har påstått att det bara ska vara ett två meters hål?
 
Immobil skrev:
Vem har påstått att det bara ska vara ett två meters hål?
Simon har ju gett ett par tydliga bilder på vad han tycker är OK och vad han inte tycker är acceptabelt. Här http://img21.imageshack.us/img21/8176/trappafel.jpg är den mindre lyckade.

Den röda bilden har en öppning som är ungefär en meter kortare än trappan och jag tycker att det ser alldeles för trångt ut. Om du tycker nåt annat får du väl prata ur skägget :) och förklara var du tycker att gränsen går.
 
Så länge man har en frihöjd på minst 2 meter är det enl. normen OK.
 
Jag trodde alla här byggde hus för sin egen skull och inte för att följa normen. För mig är detta en fråga om kvalité, att saker och ting följer normen är utgångspunkten, det är där man börjar, för att sedan förbättra. Det är inte målet och om någon här tycker så, då har jag svårt att förstå varför ni bygger eget. Varför nöja sig med att inte bryta reglerna och inte jobba för att få det mest fantastiska boendet man kan tänka sig?
 
Immobil skrev:
Så länge man har en frihöjd på minst 2 meter är det enl. normen OK.
Nu låter det som om normen är att man kan göra så, bara man inte slår i huvudet. Visst stämmer, men känslan och upplevelsen är en annan.

Man kan göra så men det är inte rätt:).

Upplevelsen i rummet kontra känslan att gå ner i ett hål väger tyngre än praktiskt genomförbart. Ibland får det bli lösningar liknande den immobil beskriver, men det är kanske inte optimalt ändå. Kan man planera från början med ett helt shakt så är det klart att föredra tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.