Hej
Vi har haft ett parkettgolv som knarrat extremt mycket. Nu har jag rivit upp det för att ta reda på varför, och vet nu detta:

Beläggningen ser ut som följer:

parkettgolv
åldersbeständig plastfilm
cellplast (floormate 250)
osb-skiva
platonmatta
betong

1. Golvet knarrar jämt över hela ytan, alltså inte bara på vissa ställen. Därmed drar jag slutsatsen att det inte är dålig yta undertill.

2. Parketten sjönk markant i princip överallt när man trampade till med tryck.

3. Parketten låg väl tajt mot väggarna så den kan absolut varit lite i spänn

Då säger ni säkert nu att det berodde på spänningen. Men icke säger jag då.

För när parketten är borta blir det tydligt att knarret inte är ett träknarr utan ett gnissel som uppstår mellan cellplasten. Och var gör man då?!

Har testat att lägga osb'n åvanför cellplasten och trampa för att se om det jämnar ut trycket, men nej samma gnissel.

Drar jag isät cellplasten så den inte ta i, blir det tyst. Men det verkar ju inte rätt heller. I synnerhet när cellplasten är spontad för att bli tät.

Vad göra!? Det är ju skitbråttom för julen närmar sig ju!
 
A
annan plast?
 
Ta bort cellplast.
 
Ta bort!? den ska ju verka isolerande ju och dessutom bygga upp golvet till rätt höjd. Och den ska ju vara en riktig golvfrigolit, har försökt googla lite på den.

Annan cellplats till samma höjd (70 mm) kostar nära 200 kr/kvm. Det är i paritet med nya parketten sen :(

Vad tror ni om att lägga 70x45-reglar på cc60 icg peta ner cellplasten mellan dessa. För att på så sätt inte lägga något tryck på den alls?
 
ingen som har någon teori?
 
Skulle det innebära problem med bärigheten tror ni, om jag bara skulle sära på cellplastplattorna så de inte låg dikt an. Låt säga med några tunna distans-bitar t.ex. För ligger de inte ihop så knarrar det inte.
 
Det har knappast någon betydelse för bärigheten. Gör så du. Det är enerverande om det gnisslar.
 
Problemet löst på enklast möjliga vis. Varför det fungerade vet jag fortfarande inte. Lite try-and-error och vi bytte ordning så det nu är:

parkett
foam
osb-skiva
cellplast
platonmatta
betong

och simsalabim så är golvet tyst...

i praktiken bytte jag alltså plats med träskivan och cellplasten.
 
Hade du inte testat det och det hjälpte inte?
 
Jo, iallafall trodde jag det. Men vid närmare eftertanke så var det inte en 100% korrekt test. Vad vi gjorde (enda möjliga vid tillfället) var att flytta några frigolit till en annan fast golvyta, ett klinkergolv i ett annat rum och lägga en mindre skriva ovanpå och trampa. Då lät det likadant.

Så att det nu när vi gjorde det i full skala i ren desperation trodde vi inte att det skulle fungera. Ärligt talat så begriper jag fortfarande inte varför det fungerar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.