Jag har precis rivit panelen i källaren och ska nu ha putsade väggar i stället.

Problemet jag har är att jag skulle vilja fräsa in elen(VP-rör) i väggen. Väggen är nu LECA stenar, (lite grovkornigare en de nya "luftiga" varianterna). Jag har provat att skära upp väggen med vinkelslip men konstaterade att med den metoden så är jag inte vara klar före jul...q(;^;)p Någon som har tips på hur man kan "skära" upp väggen på enklast sätt. Alla ideer är välkomna.:)
 
Hej

Om du vill göra det enkelt och snabt så skall u hyra en spårfräs.

Se sidan tio http://www.nystromscement.se/pdf/Murverk_arbetsanv.pdf

Då får du det avklarat snabt.
Annars så kanske en gammal cirkelsåg (som du inte är rädd om) där du sågar två spår med cia 20mm mellarum och 20mm djupt så kan du kväcka ur mellanbiten lätt.

Palm
 
Hej och tack för tipsen, blir till att hyra en spårfräs nästa vecka.
 
Hejsan.
Går det inte använda flexslang i stället för vp rör? Det jag tänker på är att man inte behöver få spåret så rakt för att få i slangen
Jag har precis spårat i trävägg i vårat köksbygge och det hade tagit mycket längre tid att mäta ut för böjjar och dylikt om vi hade använt vprör.
Men man kanske inte får putsa in slangen i källarvägg.
Mvh Johan
 
Iom att det finns slang som är godkänd för ingjutning borde det inte vara något problem att putsa in samma typ av slang!?
 
Tänk bara på att dra kabeln i slangen INNAN den gjuts fast.
 
När jag har tittat närmare på väggen så är det nog inte LECA stenar, tror de kallas gråsuggor(luftluckor i stenen). Kan jag ändå använda samma typ av spårfräs? När jag testade med vinkelslipen så kändes väggen väldigt hård.....
 
Se till att du får kapskivor till spårfräsen lämpliga för din vägg. Ta med en väggbit till uthyraren och visa upp. Jag har spårat både tegel, betong och lättbetong med min spårfräs utan problem.

Till Johan12: att få spåren raka är inget problem med fräsen.
 
Att göra spåren raka är nog inget problem, det är nog att svänga som är problemet.

Protte
 
Så länge du väljer flexslang märkta med 750N så är det okej att gjuta in men nu ska du ju bara putsa och täcka spåren så det går bra med vilken slang som helst. MEN... Använd hellre VP-rör. Flexslang är ett bra sätt att jävlas med framtida elektriker. De är så hopplösa att dra kablar i. Särskilt om man ska utöka installationen i framtiden med ytterligare kablar.
Nu när du ändå är i farten så kanske du skulle kunna ha VP-rör för allt annat också, såsom nätverk, tele, antenn, högtalarkablar o.s.v. tills du reducerat hela väggen :D
 
Det låter som cementsten. Hade du diamantskiva på vinkelslipen? Borde gå bra med en sån tycker jag.
 
Lägg absolut inte slang, i synnerhet inte av anledningen att det är svårt att få till svängarna!
Kommer i princip vara omöjligt att byta eller lägga till kablar i efterhand!
 
Det var ingen diamantskiva jag använde, det vad en "vanlig" skiva för sten. Vinkelslip kändes inte om ett bra alternativ då hela kåken vart rökfylld samt att de optiska brandvarnarna tjöt för fullt...

Dammar det mindre med en diamantskiva?

Blir nog ett besök till CRAMO och hyra en spårfräs med dammsugare.
 
De stora fördelarna med spårfräs kontra vinkelslip är att du skär båda spåren samtidigt och anslutning till dammsugare. Med Hiltis, som jag använder, blir det nästa inget damm i lokalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.