Jag tänkte renovera mitt kök och byta ut min spis till häll/ugn.

Bor i en gammal lägenhet (50-tal) så det är väldigt sparsamt med uttag.

Så till frågan. Kan jag ansluta häll/ugn och diskmaskin på det gamla uttaget till spisen? Det är 3-fas 2,5mm² med nolla och jord avsäkrat med 3X16A i ett hedeligt proppskåp utan jordfelsbrytare.

Induktionshällen kan anslutas till 230V / 230V 3 / 400V 2N / 400V 3N enl. instruktionsbok.
Effekten är 1x2300W (boost 3200W), 1x1850W (boost 2500W), 2x1400W (boost 1800W). Totalt med enkel addition 6950W + boost.

Ugnen ska anslutas till 230V. Effekt 910W.

Då går det väl att ansluta hällen på 400V 2N och ugn och diskmaskin på den sista fasen? Eller går det inte att "dela" på nolla och jord utan jordfelsbrytare?

Tacksam för svar innan jag kontaktar elektriker.
 
När man blandar en och flerfas ska man ha allpolig brytning på den gruppen. Elektrikern får sätta en låda med en trepolig automat för att fixa det. Passa på att sätta in jordfelsbrytare i samma låda eller byt hela centralen.
 
Tack för det snabba svaret!

Jaha, då blir det mera utgifter då...
Vad kan en en ny central med jordfelsbrytare och 6-9 säkringar kosta att få installerad då?
 
Det är ju så klart inte ett måste att sätta in en jordfelsbrytare, men det blir inte så mycket extra jobb om elektrikern ändå ska riva i centralen.
 
Ska man ändå byta ut centralen till en automatsäkrad så är det väl lika bra att sätta in en jordfelsbrytare på samma gång.

Googlade lite på centraler, de verkar ju inte vara speciellt dyra. Borde inte bli mer än 1-2 timmar på jobbet heller. Får ta och ringa en elektriker i morgon.
 
Har du förresten 3-fas in i lägenheten?
 
Jag tolkar det som att hällen har elementspänningen 230V och går att koppla så att den även kan användas i Norge med 230V huvudspänning (3-fas deltakoppling). Det alternativ du troligen ska använda här hemma är "400V 3N" (Y-koppling med nolla).
Dvs koppla alla tre faser till spisen (min rekommendation). För ugnen, välj den fas som kommer att användas minst, dvs den hällplatta eller vad det heter som används mest sällan. Men välj inte den som drar 2300W.
Ännu bättre är ju en separat gruppledning till ugnen, ny central med JFB, ...
 
r8n skrev:
Ska man ändå byta ut centralen till en automatsäkrad så är det väl lika bra att sätta in en jordfelsbrytare på samma gång.

Googlade lite på centraler, de verkar ju inte vara speciellt dyra. Borde inte bli mer än 1-2 timmar på jobbet heller. Får ta och ringa en elektriker i morgon.
Det är inte bara bra.. de är ett krav med jordfelsbrytare i en ny central i bostadshus.
 
Elektrikern var här i fredags (20:e). Han har dragit fram en ny kabel till diskmaskinen. Samt en i från 3-fasdosan till en ny utanpåliggande dosa som man kommer åt lättare sedan skåpen är på plats.

Sedan vet jag inte hur han har tänkt att lösa inkopplingen. Jag berättade hur jag tänkt och ville ha det. Diskmaskinen är iaf. ute ur frågan.

Ja, jag har 3-fas 380/400V i lägenheten som jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.