Har en IVT 490 fråga. Hur gör man när man justerar värmen i badrummen manuellt?
Har satt alla termostater på max, värmekurva 3.0, förskjutning 2,8., framled 29,5.
Värmen i huset känns bra, men på badrumsgolven vill man ha det lite varmare.

Om man tittar där alla rören går upp så är det varmvatten på den ena raden och kallvatten på den andra raden rör (returen kallas det kanske). På den med varma sitter det termostater på och på dem kalla sitter ingenting, enbart insexmuttrar.

Ska jag skruva ned flödet på den kalla slingan till badrummet för att öka värmen där?
Eller ska man skruva bort termostatdonen på den varma slingad och se hur mycket den är uppskruvad.

/en som trodde det var enkelt med golvvärme ;)
 
Lewen: Om du vill ha max värme i golven i badrummet så ska öppna ventilerna i returrören maximalt. Ställ termostaten på max eller plocka bort styrdonet helt.
 
Gurravasa: Har nu skruvat upp ventilen helt på den kalla slänga och inte märkt av någon värmehöjning på badrumsgolvet efter mer än ett dygn. Ska man ge sig på den varma ventilen? Sitter enbart ett stift i den som inte är kopplat till någon termostat? Verkar vara helt manuell.

Hur ofta pajar shunterna? Kan det vara en sådan grej? Vill ju inte gärna skruva upp värmekurvan till 5,5 bara för att få varma golv i badrummet?
 
Lewen skrev:
Gurravasa: Har nu skruvat upp ventilen helt på den kalla slänga och inte märkt av någon värmehöjning på badrumsgolvet efter mer än ett dygn. Ska man ge sig på den varma ventilen? Sitter enbart ett stift i den som inte är kopplat till någon termostat? Verkar vara helt manuell.

Hur ofta pajar shunterna? Kan det vara en sådan grej? Vill ju inte gärna skruva upp värmekurvan till 5,5 bara för att få varma golv i badrummet?
Den "varma ventilen" som du kallar den bör redan vara helt öppen om du ser stiftet och styrs inte av någon termostat.

Så det är nog tyvärr så att med 29,5 graders framledning så blir inte golven varmare än vad du har nu. Är badrumsgolvet helt kallt eller bara "inte tillräckligt varmt"?

Du har väl ingen separat shuntning till slingorna i badrummet?
 
Golven i badrummet känns ju lite kalla då det är klinker man går på, men parketten i övriga rum känns varma.

Kan det kanske vara pumpen som cirkulerar dåligt? Fast då skulle väl alla golv vara kalla.
Antar väl att det är läge att kanske kalla hit rörläggaren igen...
 
Lewen skrev:
Golven i badrummet känns ju lite kalla då det är klinker man går på, men parketten i övriga rum känns varma.

Kan det kanske vara pumpen som cirkulerar dåligt? Fast då skulle väl alla golv vara kalla.
Antar väl att det är läge att kanske kalla hit rörläggaren igen...
Jag har svårt att se att det skulle kunna finnas något som minskar flödet i just badrumsslingan. Det kan nog vara så att klinkret som är ett "kallare" material än trä och som dessutom antagligen ligger på ett lager med spackel och fix helt enkelt känns kallare än trägolven trots samma framledningstemp i slingorna.

Samtidigt så känns det lite märkligt att dina badrumsgolv känns kalla med nästan 30 grader i slingorna. Jag har golvvärme i träbjälklag och för tillfället en framledningstemp på 26 grader. Mina badrumsgolv känns inte kalla. Men det är ju naturligtvis inte samma värme som om det hade legat el-slingor under plattorna...

Om det inte är så att något hindrar flödet till badrumsslingan och du absolut vill ha en högre temp i badrumsgolvet så kanske en lösning skulle vara att sätta en el-push till badrumsslingan. Dvs en lite separat elpatron som kan höja tempen i just den slingan utan att du behöver höja framledningstempen till hela huset.
 
Hej!

Vi har by-pass på vårt ena badrumsgolv. Dvs framledningstemp är den temp som konstant flödar genom golvslingorna, utan strypning, det funkar bra.
Om du har styrdon/termostat på din slinga, kolla om de funkar. Det kan vara så att denna stryper tillflödet i slingan. Termostaten är i stängt läge=inget/lite vatten cirkulerar i slingan. Detta hände oss för några vintrar sedan, då det var väldigt kallt på klinkergolvet i vår hall... Kanske kan detta vara ditt problem.

Nu verkar pumpen funka bra hemma hos oss, iaf. Tack alla för hjälpen. Nu har jag endast finjustering kvar då det blir kallt! (Dessutom kunde jag råda en kopmis när han skulle ställa in sin pumpd^_^b)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.