Hej!
har lite funderingar abgående modulskorstenar, jag har i dag en stor braskamin monterad som börjar bli gammal och ska bytas ut, har i dag en keramisk modulskorsten av iso-kaern som är monterad ovanpå kaminen skorstenen slutar i dag ca 30-50 cm under innertaket och står alltså monterad på kaminen, problemet är att skorstenen är ganska tung 35-40 kg/m den gammla kaminen är en stor kluns som i dag bär upp en stor del av skorstensvikten, det sitter ett avlastande förband på vinden, men det räcker inte för att hålla hela skorstenens vikt. jag undrar om jag på något vis kan göra den fristående ev, skarva den och ställa den på golvet. eller hur man på något vis skulle kunna bära upp skorstenen, dagens kaminer är ju mindre och smidigare, men klarar nog inte att bära så mycket vikt, samt att dom är lägre, så skorstenen skulle helt enkelt inte nå ner till dessa, vill ju även göra så att framtida kaminbyten kan ske smidigare. alternativet är naturligtvis att köpa en helt ny modulskorsten, men då kostar det en rejäl slant. så har någon några tipps? bifogar en fil på skorstenen jag har i dag.
 
  • IMG_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På nåt sätt så måste du ju lasta av skorstenen mot golvet, och göra en vinkelanslutning mot kaminen.

Kanske det går att skarva på med block från dagens modulskorstenar?

Här finns det block till TONA skorstenen iallafall



Alt. att man har något rör typ corten eller rostfritt som man gjuter in så den gjutna konstruktionen går hela vägen ner till golvet.

Sen får du väl bygga nån sorts provosorisk ställning för att kunna ta bort kaminen och mura upp.
 
Ja, det skulle helt klart vara ett alternativ, undrar om sotaren har synpunkter på en sådan lösning? sedan så måste man ju få skarven mellan skorstenstyperna tät, få bort gamla kaminen blir helt klart en utmaning, ska i första skedet försöka att dra upp skorstenen några centimeter med block från vinden, går det riktigt illa får jag montera ner sektionerna och montera dom på nytt.
 
Någon som har skarvat två olika typer av modulskorsten och fått det godkänt? tänkte på om jag t.ex skulle mura upp ca 1.6 meter med isokern moduler och ställa gammla skorstenen på detta, det skulle ju i sådana fall bli ungefär samma material i hela skorstenen, men den ena skulle bli helisolerad, medan den gammla är av halvisolerad typ. skarven kan ju också bli lurig att få till bra, det går ju inte att få till en förskjuten skarv utan skarven blir rak. är det någon som vet villka regler som gäller angående grund för skorstenen? får man ställa en skorsten typ isokern direkt på golvet? har inte platta i huset utan det är golvåsar med trossbotten. tyngden är inget problem, det blir bara 1.5 meter mer än det är i dag, samt att nya kaminen är något lättare än den gammla.
 
Så länge allting är tätt när det är färdigt så ska det nog inte vara några problem.
Kolla med sotaren innan.
 
Kollat i dag med sotaren, och han trodde att det skulle gå utmärkt att skarva med en skorsten typ isokern, så det verkar lösa sigd^_^b blir ju ett billigt alternativ då jag bara behöver köpa till 1.5-2 meter.
 
det är kanske inte fel att gjuta en platta i grunden så skorstenen står stabilt? Det känns litet vågat att ställa så många kilo keramik på ett reglat trägolv som kanske rör sej med fuktändringar om det är en sån golv du har. Just nu är golvet tvångstabiliserad av den tunga kaminen men förutsättningar ändras om du byter till en plåtlåda som är mycket lättare. bara en tanke...
gaia
 
Jag har funderat lite på det jag med, men vet inte riktigt hur det skulle gå att lösa utan rejält med jobb, huset står på plintgrund så ska jag ha ett gjutet fundament till skorstenen blir det till att gräva ett hål till frostfritt under huset, bygga form på 50x50 cm upp genom trossbotten skulle gå drygt 1 m3 betong, plus böket med att gräva ett så stort hål under huset. eller menar du gjuta en fot uppe på golvet? befintliga skorstenen är delvis avlastad med ett klämförband på vinden, så hela tyngden kommer ju inte att vila på golvet, lite bärs ju upp av förbandet som är förankrat i åsarna. den nya kaminen blir inte lika tung som den gamla, men den kommer att väga nästan 200 kg, så helt viktlös är den ju inte. funderar på det här om huset rör sig något, är det inte bättre om kamin och skorsten rör sig lika mycket? om jag t.ex har en skorsten som står på eget fundament och kaminen står på golvet kommer dom ju inte att följas åt vid ev. rörelse. dessutom blir skorstenen förankrad på vinden, då vore det ju inte alls bra om t.ex huset rör sig och skorstensfundamentet står stilla. som sagt totala vikten blir ungefär som i dag, kanske något tyngre.
 
ingen som har gjort fundament till modulskorsten på torpargrund eller plintgrund? skulle behöva lite erfarenheter tipps angående detta, om jag gjuter ett fundament till skorstenen, måste det gå ner på frostfritt? "huset står på plingrund" ska fundamentet gå upp genom trossbotten? och hur gör man i sådana fall den genomgången på bästa sätt? räknar med att jag i dag har minst 500 kg sående på golvet, gamla kaminen plus skorsten ovanpå den, vad är max-vikt man kan ha stående på ett golv innan det blir för tungt? kan ju tillägga att det är inget modernt hus utan åsar reglar m.m. är väldigt grovt tilltaget.
 
Hej igen!
Har nu blivit lite nya förutsättningar för min skorstenslösning, Har hittat en braskamin nu som tål att man låter en ganska tung skorsten vila på den, mailade tillverkaren och fick till svar att 200kg skorsten inte var något problem, så då kommer det hela i lite ny dager, det jag i funderar på nu är att göra en passbit mellan kaminens topp och befintlig skorsten, tänkte ta ett rör och svetsa fast en krage en bit ner på röret för att på så vis kunna sicka in röret en bit i skorstenen. Är ett sådant rör något som går att hitta färdigt på marknaden tro? eller är det göra själv som gäller, och i sådana fall vilket material och tjocklek ska jag ha på röret för att det ska hålla? ska man sikta på syrafast eller räcker det med något billigare? röret måste hålla för ca 200 kg och det ska även finnas mån för att göra en sotlucka/ inspektionslucka, med den försvagning som det innebär.
 
  • passbit.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.