Har sänkt taket för att få in spottar b.la. och nu ska gispskivorna upp på träreglarna som redan sitter där.
Dock så är taket ganska snett och det lämnar glipor på ngn cm på sina ställen runt om i taket.

Hur löser man detta problem?

Spacklar man igen det? Isf hur och med vilket material?
 
Glipor på några cm blir ganska jobbigt att spackla. Skulle föreslå att du försöker karva i skivorna så att det blir så små glipor som möjligt. Om du satt hela plattor och det i ena änden av rummet sitter tätt mot vägg men i andra så glipar det, så kan du kapa en av plattorna och sedan sätta dit en till som du får karva i så att det sitter tätare mot vägen i hela rummet. Lite mera pill och spill, men det blir bättre slutresultat.

Sedan spacklar du med vanligt spackel. Är inte så duktig på vad du ska ha, men fråga i handeln så vet de.
 
Vi har lister uppe vid taket som täcker den typen av springor. En av listerna är nog 70 mm bred, och vi fattade knappt hur den kunde dölja en av "springorna" (gjort av förre ägaren). Men det gör den.
 
cederbusch skrev:
Glipor på några cm blir ganska jobbigt att spackla. Skulle föreslå att du försöker karva i skivorna så att det blir så små glipor som möjligt. Om du satt hela plattor och det i ena änden av rummet sitter tätt mot vägg men i andra så glipar det, så kan du kapa en av plattorna och sedan sätta dit en till som du får karva i så att det sitter tätare mot vägen i hela rummet. Lite mera pill och spill, men det blir bättre slutresultat.

Sedan spacklar du med vanligt spackel. Är inte så duktig på vad du ska ha, men fråga i handeln så vet de.

Du menar att om väggen är 2 plattor lång så ska man ändå kapa andra plattan en bit innan och försöka anpassa "spillbiten" efter väggen?'
Anledningen till detta är förstås att "spillbiten" är mycket mindre och lättare att hantera?
 
Kom ihåg att fasa kortändarna bara så att du kan fylla i med spackel + remsa sen samt att skarverna kommer på reglar förstås.

Att det är snett innebär väl egentligen bara mer jobb iform av mätande, kapande.

Skulle det bli större glipor mot vägg så finns det ett grövre spackel som du kan använda dig av ardex nånting eller rent gipsspackel, men undvik helst det.
 
Har fått upp det mesta av taket och ska nu börja spackla för att sedan måla.
Har varit och handlat pappersremsa och 2at olika spackel, lätt handspackel och grovspackel ifrån byggmax.

Min plan är att smeta ut lätt handspackel (det är blötast) över skarvarna och sen trycka dit remsan.
Sedan slipa och spackla ytterligare två ggr med samma spackel.

Hur låter det upplägget?

Måste jag se till att fylla upp ordentligt med spackel i hela skarvarna innan jag drar på remsan?
 
Jag läste lite på renoveringstapeten (som går under namnet problemlösaren) som vi tänkt ha på väggarna och där stod det att den också passade bra till tak.

Så om den sväljer vissa ojämnheter i taket så låter det ju suveränt, tror ni att det skulle kunna funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.