jag har i dagsläget en nibe vedex 1000 panna, som ger bakpuffar med mycket rök i pannrummet som följd..

Mätte den idag under drift 150grader rökgastemp och 11mm vattenpelare i undertryck.

Är det så att mitt låga undertryck och bakpuffarna hänger ihop?
Jag rörde om lite i eldstaden så slutade det puffa.

Det är ju ca 17grader utomhus nu, hur mycket påverkar utomhustempen skorstensdraget?
 
Ok tack.

Avancerade matematiska formler är inte riktigt min grej, så är det nån som tror att man kommer upp i de 15-20Pa som panna behöver bara det blir lite kallare ute, eller måste man skaffa en rökgasfläkt?

Såg att det fanns en dragbegrensare som passar direkt på sotluckan till mitt rökrör,
skulle detta räcka för att slippa dessa otrevliga rökpuffar måntro?

Min skorsten är ca 16x16 och 6,5meter hög så den borde ju räcka till?
 
Jag hade puffar tidigare, I takt med att veden torkade ökade puffarna.
Enklaste åtgärden var att minska inläggen i storlek och öka antalet istället.
 
Prova med att minska primärluften -kanske grövre ved med finare ved som är torr får man lättare övertändning med puffar när brännbara gaser antänds .
Se till att veden är tätt travad så lite luft som möjligt mellan.
Visst kommer draget att öka bara det blir större skillnad mellan ytter o. innertemp
om du inte har motdragslucka så kan jag rekomendera att en sådan monteras för att på så sätt kunna stabilisera ett jämnare drag vid kallare väder finns risken att draget ökar betydligt och verkningsgraden sjunker då rökgastemperaturen ökar
och drar med sig överskott av syre/oförbrännda gaser.
http://www.transtemper.se -kan hjälpa dig prata med Ruben eller skicka e-post
så får du säkert svar.
 
Nu har jag med största sannolikhet konstaterat att felet beror på upphakningar i veden.

Det blir som en grotta runt hålet i keramiken efter en stund och sen börjar hela vedmagasinet att pyra och skapa gengas tills det exploderar, har spräckt det nedre siktglaset och putsen flyger från skorstenen.

Tempen går även ner under 81grader och den slutar att ladda tankarna.

Får köra med max 1/3 med ved i utrymmet eller gå ner en gång i halvtimmen och trycka till det med sotrakan.

Vissa dagar så står man och sliter i rören så det knakar i lödningarna spottar, fräser och förbannar den dag då nibe konstruktören föddes!:mad:
och hade jag bara haft lite pengar över så hade det stått en effecta lambda 35 där för länge sen.

Börjar bli ytterst irreterad på detta, någon som har några förslag?

Tänkte att man kanske kan bygga brännutrymmet v-format med plåt i botten.
 
giantvalley skrev:
Tänkte att man kanske kan bygga brännutrymmet v-format med plåt i botten.
Låter rätt tänkt i varje fall, prova om du har möjlighet. Förutom vform i botten så lutar också Effectans hela vedmagasin svagt innåt upptil, men det är nog lite svårare att få till utan att tex en het plåt faller ner på dina armar vid 2ndra ilägget.
 
Såhär skriver Nibe själva:
Minsta skorstensdrag för tillfredsställande vedeldningsfunktion är 20 Pa. Är draget mindre än 15 Pa bör rökgasfläkt installeras.

Du säger att du har 11mm Vp i undertryck vilket då skulle motsvara 110Pa:confused:.

Nibe skriver även att en 6m lång 14x14cm skorstenskanal är tillräckligt vilket kanske visar på att du kanske har lite mycke drag i din skorsten.

Kan du strypa primär och sekundär så gör det.
 
Jag utgick från att TS med så mycket råd om att minska skorstensdrag och så lång tid redan hade kollat upp det.

Om så inte är fallet, så börja naturligtvis med det!
 
jag måste kolla skorstensdraget igen, det låter ju som sagt orimligt högt.

Jag kan inte justera varken primär eller sekundärluften.

Ni menar att om draget är för högt att det bara brinner runt hålet i keramiken? och inte i hela vedträt.

Låter rimligt, jag kan ju inte tänka mig att nibe har kvar pannan i sortimenet om den skall uppföra sig så här...

I vilket fall som helst ligger det alltid ett halvförbränt vedträ på varje sida om keramikhålet så två vinklade plåtar som pekar ner mot keramikhålet skulle nog inte skada.
 
slarvfel 1,1-1,5m h2o skall det vara.

det är ju enligt nibe för lågt alltså.

Om jag matar in värderna för pannan i och skorstenen i ett excelprogram jag har säger den att 6meter skorsten skall räcka för 30kW och min panna ger aldrig så mycket.

Samt att skorstenen är både grövre och längre än vad nibe föreslår.

Dock verkar det inte bättre än att man måste köpa en fläkt... eller ny panna...
 
men om draget är för dåligt varför börjar det brinna bra när jag packar ner veden mot hålet?

Det brinner ju hur bra som helst när man har lite ved i förbränningsutrymmet...

Fler funderingar?
 
Hur packar du veden?
Min panna och min erfarenhet säger att veden läggs in med ryggen neråt. Det gäller ju att göra ett korthus som kan falla ihop av sig själv.
Läggs pinnarna med ryggen uppåt fungerar dom som vilket valv som helst med bra bärighet för att hålla uppe allt som är ovanför är min teori.
Jag lägger alltid alla pinnar med ryggen neråt sen väljer jag att ha mindre pinnar nerifrån och upp. Ut mot sidorna lägger jag även där pinnar som är mindre än dom som är i mitten.
Det är inte alltid man lyckas men det fungerar hyfsat.
 
när jag säger packa ihop veden menar ja att jag petar sönder de förkolnade veträd som ligger närmast keramiken så nya frächa kommer åt att brinna nedåt.

Och det blir ju som sagt som en grotta med förkolnad ved runt keramikhålet.

upphakningarna kan ju bero på ofullständig förbränning pga. felaktig luftinställning eller för dåligt drag...

Tillbaks på ruta 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.