Här är läge för en liten räkneövning ;-)

Normal vedförbrukning med modern panna: ca 15 fastkubikmeter
Normal tillväxt på växtlig skog: ca 7 skogskubikmeter per hektar
Omräkning mellan fastkubik och skogskubik: ca 2, dvs 1 fastkubik=2 löskubik, innebärande att det går åt tillväxten från 4 hektar för att bli självförsörjande på ved.

Visst går det att arrendera ut jakten, men på så liten mark går det inte att ta särskilt högt arrende.

Man måste inte ha företag innan, utan man får göra ett tillägg på deklarationen (tror det är N2).

Du får arrendera ut jakten till vem som helst tror jag, tom en som inte har licens, det är dennes problem om de inte får jaga...
 
W
Du kan knappast göra några pengar på enbart mark om du ska ha så lite som 5 till 15 hektar. Om du bara ska ha skog så måste du upp till absolut minst 150 hektar och mer. Åker mindre men bonde kanske inte e det du vill bli och så lite åker får du knappt mycket arrende för. Ingen jagar heller på en sådan plutte mark, måste upp i många hektar. Fastigheter med 150 hektar och mer är relativt dyra då de är mycket populär att dels gömma pengar i samt att göra en del pengar på.
Klart om du har några hektar och det e klassat som jordbruksfastighet så kan du smälla upp stora lador/lagerlokaler och hyra ut till folk med båtar/bilar mm för övervintringa av dessa, detta e dock bara ekonomiskt försvarbart runt storstäder men å andra sidan så är mark där dyr.
Men om du har en 15 miljoner eller mer så är helt klart en fastighet med 250 hektar mark eller helst mer en riktigt bra investering.
 
Som Wester skriver krävs bra mycket mer än 15 ha för att kunna få ut någon ekonomisk vinst på marken. De flesta gårdar blir bara större och större, de mindre gårdarna läggs ner eller slås ihop med andra - trenden är m a o tydlig...

Jag växte upp på en gård på knappt 40 ha varav kanske drygt hälften skog. Smågrisproduktion och mager sandjord. Det gick runt på 70-talet, blev kärvare på 80-talet (allt lägre smågrispriser) och skulle vara mycket svårt att överleva på idag.

Å andra sidan beror det på vad du har för pretentioner. Att vi klarade oss på en liten gård berodde nog mycket på att vi hade en relativt gammal maskinpark. Idag köper nog de flesta bönder nya (mer kraftfulla) maskiner och måste följdaktligen ha en mycket större omsättning i företaget. Många "alternativmänniskor" klarar sig på några få hektar men å andra sidan får man då göra avkall på det mesta som kostar pengar, d v s inga prylar utöver det nödvändigaste och framförallt inga lån. Mer eller mindre självhushåll alltså. Kolla http://www.alternativ.nu

Själv är jag lite tveksam den mest extrema alternativrörelsen där man pratar om självhushåll. Att leva med självhushåll är ju något nytt i historien, vi har alltid haft ett ekonomisk cirkulation, oavsett som det handlat om byte av produkter och tjänster eller med pengar. Eller så är jag bara avundsjuk eftersom vi sitter med en avstyckad gård som finansieras med heltids lönearbete ::)
 
Någon som kan meddela några priser på skogsmark, när man vill köpa till ett fåtal hektar runt tomten ?

Sveaskog hörde jag hade generallt pris på 40´ per hektar "produktiv skogsmark".
Exemplet jag såg var 2 ha, hälften uppvuxen åkerplantering, och hälften gallrad skog, kanske 20-30 år från avverkning.
Platsen var norra Örebro län.

Finns det fler exempel ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.